• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Finns Sveriges bästa ställplats i Motala?

M

Matts Torebring

Guest
Vi bokade plats på Södra hamnens Ställplats till pingsthelgen. Det visade sig vara den absolut bästa ställplats vi stått på. Grönt gräs, fem meter till Vätterstranden, fritt wireless wifi, nybyggda servicehus i toppklass, trevligt bemötande, nära city, ett bra pris och gasolfyllning. Motala är dessutom en riktigt trevlig sommrstad. Mvh Matts Torebring

Bilagor

• IMG_4902.jpg
    IMG_4902.jpg
    1,8 MB · Visningar: 47
I

Ixeofors

Guest
Sv: Finns Sveriges bästa ställplats i Motala?

Låter som att det får bli ett besök på denna plats!

F

F.d. 17941

Guest

Kommer från BB där för snart 72 år sedan men känner mig stolt över min födelsestad med så fina uttalanden.
Gu ske löv för Östergötland vi ver att vi är bra men det skadar inte att det syns i skrift också !
Nu blir det nog fart på tråden , törs man skriva så här - här !

H

hianders

Guest

Vi kan bara hålla med om en trevlig ställplats som vi besökte midsommardagen förra året.

fru hianders/Inger
:yes:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Vi bokade plats på Södra hamnens Ställplats till pingsthelgen. Det visade sig vara den absolut bästa ställplats vi stått på. Grönt gräs, fem meter till Vätterstranden, fritt wireless wifi, nybyggda servicehus i toppklass, trevligt bemötande, nära city, ett bra pris och gasolfyllning. Motala är dessutom en riktigt trevlig sommrstad. Mvh Matts Torebring

Bokning ? Kostnad?

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Javisst kan du det Totte ,bodde är i 35 år (1970-2005) ,det är fint där ,och man kan cykla där över hela stan ,Sveriges bästa cykel banenät finns där,, hälsningar Lasse

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Boka plats på en ställplats? Här är något som inte stämmer! :confused:

Att man bokar plats på en campingplats är väl vanligt, antar jag, men på en ställplats? År det en förtäckt campingplats eller vad är det för någonting? Vad kostar en natt?

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag ringde och frågade om platsen. 150 spänn för en natt, 30 för el. Det verkar vara en fin plats, så fin så att t.o.m. jag som föredrar gratisställplatser, skulle kunna tänka att betala priset om jag skulle råka hamna i de trakterna någon gång!

Jappe

H

hianders

Guest

Samma priser som förra året då! Det är ju faktiskt fullservice där med latrintömning, vattenpåfyllning, fint servicehus med toaletter och duschar. Vi trivdes där!

Funderar lite hur det blir med ombyggnaden av spåren och om tågen kommer att gå nära platsen. Någon från Motala som vet? Har funnits lite oro kring det tror jag mig veta.

fru hianders/Inger

Nizze

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025

Kommer från BB där för snart 72 år sedan men känner mig stolt över min födelsestad med så fina uttalanden.
Gu ske löv för Östergötland vi ver att vi är bra men det skadar inte att det syns i skrift också !
Nu blir det nog fart på tråden , törs man skriva så här - här !

Både jag, Anitha och min man Bertil är födda på Motala BB. Vi bodde där i ca 20 år innan vi flyttade till Stenungsund på västkusten. Nu bor vi i Oskarshamn men åker till Motala och hälsar på släkten med jämna mellanrum.

Vi har stått på ställplatsen under en träff förra året och håller med om att den är toppen. När vi hälsar på släkten så parkerar vi utanför min brors hus. Det är gratis och där ingår el och frukost. Om vi inte hade den möjligheten så skulle vi gärna stå på Ställplatsen.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Bodde ni på BB i 20 år?? Ursäkta, kunde inte låta bli! Hälsa Nizze och säg till honom att nästa gång vi träffas ska han få betalt för gammal ost!

Jappe

Tant Sture

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Ha ha, ja hur länge vi nu bor på BB kan man ju alltid ventilera.
Men då vill jag nog ha ett glas Rött i ena näven.
Efter att ha läst Jappes komentarer och funderingar, liksom Ingers tankar så for jag ner och tog några bilder. Allra först så lägger jag adressen till vad som just nu sker i stan, klicka på allt så får ni en uppfattning om att stan är under stor förändring.
Och jag liksom de flesta Motalabor är jätte glad, över att vi äntligen ska slippa tung trafik genom centrum. Begränsad framkomlighet pÃ¥ väg 50 i Motala - Trafikverket
Samtidigt måste jag erkänna, hemresan tog tid jag skulle ju se vad vacker stan är.
Motala är verkligen en toppenfin stad nu när Kastanjerna, Syren, Hägg och allt i stadsparken blommar. Välkommna hit och upplev stan själva.
( Avstånd mellan Järnväg - Ställplats är från 25 -30 meter upp till 150 meter närmast vattnet )

Mvh Tant Sture

Bilagor

• 1 Syns skylten på Sjömacken.jpg
    1 Syns skylten på Sjömacken.jpg
    103 KB · Visningar: 6
  • 2 Bron över viken.jpg
    2 Bron över viken.jpg
    66,8 KB · Visningar: 8
  • 3 Motormuséet.jpg
    3 Motormuséet.jpg
    109,3 KB · Visningar: 4
  • 4 Ställplats A.jpg
    4 Ställplats A.jpg
    191,9 KB · Visningar: 4
  • 5 Ställplats B.jpg
    5 Ställplats B.jpg
    154,3 KB · Visningar: 5
  • 6 Tja, kanske 150 meter.jpg
    6 Tja, kanske 150 meter.jpg
    201,5 KB · Visningar: 2
  • 8 Gamla stans höghus.jpg
    8 Gamla stans höghus.jpg
    124,5 KB · Visningar: 4
  • 9 Utsikten över viken, Motormuséet till höger.jpg
    9 Utsikten över viken, Motormuséet till höger.jpg
    118,8 KB · Visningar: 5
  • 10 Motalaviken.jpg
    10 Motalaviken.jpg
    190,1 KB · Visningar: 2
  • 11 Utsikt mot Bron.jpg
    11 Utsikt mot Bron.jpg
    71,7 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:

Tant Sture

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Missade tyvärr en sak som vi absolut inte ska slå oss på bröstet över, fann den vid ställplatsen. Hoppas nu bara att berörda kan se till att få bort skiten.

Tant Sture

Bilagor

• 12 Allt är inte perfekt i stan.jpg
    12 Allt är inte perfekt i stan.jpg
    170,8 KB · Visningar: 53
F

F.d. 17941

Guest

Även solen har mörka fläckar
Men över Östergötland och Motala kommer solen altid att stråla med sitt eget annorlunda sken , över dess omgivningar som " ställplatsen " men även över närbelägna historiska platser, Författaren Werner von Heidenstams Övralid , Brölloppet på Ulvåsa , Von Platen , Omberg , Alvastra kloster , Tåkern ja här kan jag sitta hela natten och räkna upp platser som finns i vår svenska historia , vilket annat landskap eller stad har den möjligheten .
Hela byggden är sprängfyld med se värdheter , tänk bara att Vadstena bara ligger några kilometer bort , och alla de tusen kyrkor som på slätten håller vakt från 1100 talet, är jag inte en sann patriot för sköna Östergötland ! . Värmland , Skåne eller vad ni heter kan slänga er i väggen!
Om jag förut var proviserande , vad monne bliva av detta
Född i Augusti på BB,et i motala 1940 , med Varamobadets sand mellan tårna !
Lasse :)

I

Ice-Man

Guest

med Varamobadets sand mellan tårna !

Tacka vet jag gräset mellan tårna vid Jerusalemsbadet i utkanten av Motala. Långgrunt o med fin botten. Jag klarar inte jet set folket vid Varamon.... :)

F

F.d. 17941

Guest

Ordet Jetset var inte ens uppfunnit vid den tiden !
MVH
Lasse

MayoWalle

FD HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023

Men över Östergötland och Motala kommer solen altid att stråla med sitt eget annorlunda sken , över dess omgivningar som " ställplatsen " men även över närbelägna historiska platser, Författaren Werner von Heidenstams Övralid , Brölloppet på Ulvåsa , Von Platen , Omberg , Alvastra kloster , Tåkern ja här kan jag sitta hela natten och räkna upp platser som finns i vår svenska historia , vilket annat landskap eller stad har den möjligheten .
Hela byggden är sprängfyld med se värdheter , tänk bara att Vadstena bara ligger några kilometer bort , och alla de tusen kyrkor som på slätten håller vakt från 1100 talet, är jag inte en sann patriot för sköna Östergötland ! . Värmland , Skåne eller vad ni heter kan slänga er i väggen!

Ojj ojj...Jag säger bara. Du har inte kört over Fryksdalshöjden och blickat ner över Fryksdalen, det hör jag det!! :)

Mvh. Walle i Värmland (förståss)

I

Ice-Man

Guest

Men du förstår vilken typ av folk jag menar... 2 timmar framför spegeln innan de går ut och badbrallorna måste vara av rätt märke.
Av samma anledning undviker jag Smögenbryggan, Båstad för att inte tala om bryggan i Åhus. Det finns en uppsjö såna ställen till...

Jerusalemsbadet har en stor gräsmatta som går ända ner till vattenbrynet och sedan är det långgrund jättefin sandstrand. Ligger i en vik. Tyvärr ganska dåliga parkeringsmöjligheter med lite störe fordon. När man parkerat går man under järnvägen i en gångtunnel. motala - Google Maps

MayoWalle

FD HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023

Von Heidenstam och Von Platen i all ära men jag vill bara komma med några exempel jag också. Apropå Fryksdalen så måste jag ju nämna Selma Lagerlöf, Göran Thunström Monica Zetterlund och så naturligtvis Svennis (om du är fotbollsintresserad förstås). Di ä ju Fryksdalinger all fyr. (Lite Nordvärmlännska)
Så får vi ju inte glömma Sven-Ingvars, Nils Ferlin, Gustaf Fröding, Die Zarah, Gunde Johansson, LM Ericson, A. Nobel m.fl.

Vad säger Du nudå?:yes:

Toppen