• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

finns det något sätt och få elpatron i truma C?

F

F.d. 1832

Guest
Hej,
otroligt ny på husbilar och undrar om de finns något sätt att få eldrift på min trumatic 6002 C?

en husbilhandlare sa att det gick inte o stoppa in, finns de några special alternativ eller är det bara o köpa helt ny panna för en massa lappar som är utvägen?
kan leva med en kupefläkt men önskar annat, osså missar man ju det varma vattnet då man ska dush..

Kanonsida det här!!! här ska ja va mycket i framtiden:santa1:

//Conny
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: finns det något sätt och få elpatron i truma C?

Tja, köpa begagnat kan ju vara en lösning. Min c6002CE t.ex., kommer att bli till salu under våren då jag tänker gasolbefria min bil! Tyvärr inte bestämt riktigt när ännu. Jag tror f.ö. det kan finnas begagnade pannor att få tag i hos en del servicefirmor inom branchen.

:)
Staffan
 
J

Jarn

Guest
Sv: finns det något sätt och få elpatron i truma C?

Om det är version 2 av Truma C 6002 då finns det en värme manschett att köpa, ger
450 W och påverkar bara varmvattnet.

// Roland
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.621
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: finns det något sätt och få elpatron i truma C?

Jag har också sökt efter elvärme för Truman och det finns några alternativ men de är ganska dyra och frågan är om det är lönt. Jag använder en kupévärmare istället och värmer vatten i en vattenkokare.

Under färd får jag varmvatten via värmeväxlare.
 
F

F.d. 1832

Guest
Sv: finns det något sätt och få elpatron i truma C?

ok, tack för alla svar så fort, den dära värmemanchetten, är den nog till o värma dushvatten osv?
pris på en sådan sak?
kompliserad installation?

och en begagnad truma vad kan en sån kosta?

oj va frågor:snow-icon:

mvh/Conny
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: finns det något sätt och få elpatron i truma C?

Jag har också varit inne på tanken men övergivit den för stunden.
Att köra endast varmvattnet på gasol drar väldigt lite och ska man inte ha varmvatten till dusch så räcker det normalt med 40 grader och då räcker det länge.
Till elvärme använder vi 2 elektriska kupévärmare.
Eltillsatsen för att få varmvatten tyckte vi inte var värt pengarna, 450W och kostnad ca 5000:-. Den kan beskådas på Kamafritid och heter GTR34140-01
På deras hemsida hittar du också eltillsatser till 302 och 502.

Det finns en firma i Växjö som heter Ingenjörsteknik som bygger externa eltillsatser som monteras utanför pannan men använder befintliga värmekanaler/utblås, men det var så dyrt att det inte var något alternativ för oss.
 
J

Jarn

Guest
Sv: finns det något sätt och få elpatron i truma C?

Enligt en gammal tysk katalog från Tyskland -07, kostar en sådan Truma manschett
234 Euro.
Montering verkar inte vara alltför komplicerat, så antingen gör man det själv eller får anlitat någon. Borde inte kosta alltför mycket.

En av anledningarna till att effekten inte är högre, kanske hänger ihop med att på tyska stellplatser, där är det ofta klent avsäkrat på 230V anslutningarna. Har varit med om 3 A.
Då är det ju bra att man kan använda den.

// Roland
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen