• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finns det någon Burstner Elegance med 5 eller mer sittplatser?

J

Jarn

Guest
Sv: Finns det någon Burstner Elegance med 5 eller mer sittplatser?

Tack för svaret Roland

Det verkar vara en bra husbil men våra två av våra barn är lite större så finns det någon som är större en den den behöver inte vara helt ny helst yngre en en 07?

MVH Erik

Bäddmått för de två fram är 188 x 150 och där bak 200 x 148 cm så fyra vuxna funkar ju, plus den extra bädden man gör vid bordet.
 
F

F.d. 22517

Guest
Sv: Finns det någon Burstner Elegance med 5 eller mer sittplatser?

Tack för svaret Roland

Men jag menade att vi vill ha längre Husbil.
Finns det några såna som hade funkat för os?

MVH Erik

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.940
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Finns det någon Burstner Elegance med 5 eller mer sittplatser?

Tack för svaret Roland

Det verkar vara en bra husbil men våra två av våra barn är lite större så finns det någon som är större en den den behöver inte vara helt ny helst yngre en en 07?

MVH Erik


Jag tänker så här, när ni hittar en tänkbar bil, åk hela familjen och prova att spänna fast alla, jag tycker många dinetter är väldigt trånga och jag kan inte fatta att man där ska sitta 4st fastspända en hel dag (myteri?), för att inte tala om den ofta urusla ergonomin (kiropraktor-räkningar).

Angående årsmodell så ser jag inte det som viktigt, hellre en äldre kvalitetsbil, än en nyare budgetbil, sen är skicket viktigare än år.
sist men kanske viktigast, lita INTE på lastvikter i reg.bevis.
Väg ALLTID bilen innan köp.
Har själv gjort så efter goda råd här på HBK, och sluppit trampa på minor.

Lycka till, skynda långsamt och prova många HB :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Finns det någon Burstner Elegance med 5 eller mer sittplatser?

For totalt 6 belteplasser blir det en full dinette, dette blokkerer for snubare forseter og en del av fordelen med integrert forsvinner. Jeg vil ikke påstå at det ikke finnes, men det var mer vanlig for 15 år siden. Som alkover finner en mange modeller i forskjellige lengder og prisklasser.

Fördelen med full dinette (dubbla soffor) i motsats till vändbara framstolar är ju att man inte inkräktar på dinetten när man fäller ned främre sängen, utan den är fullt användbar ändå. Sedan kan man ofta ha passagerarstolen vändbar ändå, beroende på övrig planlösning. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22517

Guest
Sv: Finns det någon Burstner Elegance med 5 eller mer sittplatser?

Tack för svaren Peterk och Montreal

Vår Barn sitter och kollar på film eller surfar så jag tror det inte kommer bli något problem med platsen Och tack för rådet med att väga den före.
Finns det någon med husbil med minst 4+1 bältade som är integrerad tar gärna i mot förslag för och nackdelar?

MVH Erik
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Finns det någon Burstner Elegance med 5 eller mer sittplatser?

Vad grundar du denna åsikt på?

Jag påstår att denna är direkt olämplig som som vinterbil.

Påstå får du gärna göra. Själv har vi kört en vinter och det fungerade perfekt ännu bättre var det med värmeväxlare.
Har du oxå haft en? Vad tyckte du?
:cool:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.294
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Finns det någon Burstner Elegance med 5 eller mer sittplatser?

Nej jag har inte en Bürstner.
Har dock haft en bil med samma nackdelar;
Dålig isolering (jämfört med de bästa på marknaden)
Enkelglas i sidorutor i hytten.
Inget uppvärmt dubbelgolv.
På grund av att jag inte haft just en sådan bil, är det naturligtvis nackdelar jag inte känner till.

Jag har inte sagt att den inte funkar på vintern, men en bra vinterbil är det inte jämfört med vad som finns att tillgå på marknaden.

Jag tycker illa om Bürstner som fabrikat, och du som ägare av en, höjer dom till nivå som kan lura en nybörjare.
Den som är spekulant på en husbil kan ju skapa sig en egen uppfattning.
Överdrifter som du kommer med, skall därför inte stå oemotsagda.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Finns det någon Burstner Elegance med 5 eller mer sittplatser?

Nej jag har inte en Bürstner.
Har dock haft en bil med samma nackdelar;
Dålig isolering (jämfört med de bästa på marknaden)
Enkelglas i sidorutor i hytten.
Inget uppvärmt dubbelgolv.
På grund av att jag inte haft just en sådan bil, är det naturligtvis nackdelar jag inte känner till.

Jag har inte sagt att den inte funkar på vintern, men en bra vinterbil är det inte jämfört med vad som finns att tillgå på marknaden.

Jag tycker illa om Bürstner som fabrikat, och du som ägare av en, höjer dom till nivå som kan lura en nybörjare.
Den som är spekulant på en husbil kan ju skapa sig en egen uppfattning.
Överdrifter som du kommer med, skall därför inte stå oemotsagda.

Om du kollar min avatar så ser du att jag har en Dethleffs Integrerad 6871 så spola skriveriet om att jag lurar nybörjare.
Och jag tycker du är oförskämd som påstår att jag kommer med överdrifter och dessutom har du aldrig haft en, så jag tycker du ska be alla Bürstner ägare om ursäkt och ägna dig åt annat än prata en massa strunt.
Bilen jag lade in har uppvärmt dubbelgolv, värmeväxlare, eluppvärmd gråvattentank läs ordentligt i annonsen.
Som avslutning skrev jag: kolla på den inte att han skulle köpa den.

Trådskaparen frågade även efter Bürstner Elegance om du inte såg det.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22517

Guest
Sv: Finns det någon Burstner Elegance med 5 eller mer sittplatser?

Hej

Jag och min familj är inga vinterfamilj så vi behöver inte en vinter anpassad bil.

MVH Erik
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Finns det någon Burstner Elegance med 5 eller mer sittplatser?

Hej Erik!
Glömde tidigare att nämna om det är soffa bakom förarstol eller passagerarstol vänd bakåt så behövs det inga bälten då man åker baklänges.
Även den som åker sidledes behöver inget bälte, kan vara något men vem vill ha obältade passagerare i bilen.

Om inte lagen om detta har ändrats.

Mvh
pelle
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Finns det någon Burstner Elegance med 5 eller mer sittplatser?

Om du ger lite mera info om vad du tänker om er användning av husbil, får du säkert bättre förslag! T.ex. kan du tänka dej att bädda dinetten varje kväll, varför du absolut vill ha låg säng bak (begränsar urvalet) o.s.v. :)
 
F

F.d. 22517

Guest
Sv: Finns det någon Burstner Elegance med 5 eller mer sittplatser?

Hej Montereal

Varför jag vill ha en låg säng Bak är för mina föräldrar också ska köpa en husbil och dom vill ha möjlighet att ha med sig barn barnen så dom vill inte va fungna att klättra upp bak på den hög sån och en av dom har lett klavstoforbi.
Då funkar många mer bilar en dom jag har kolat på tiggare Finns det några bra son någon på forumet vet som dom kan tipsa om?

MVH Erik
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22517

Guest
Sv: Finns det någon Burstner Elegance med 5 eller mer sittplatser?

Hej
Hittade den när jag sökte efter en husbil till familjen. Är det en bra husbil och märke kan man få för och nackdelar med den?

MVH Erik
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Finns det någon Burstner Elegance med 5 eller mer sittplatser?

Jag tänker så här, när ni hittar en tänkbar bil, åk hela familjen och prova att spänna fast alla, jag tycker många dinetter är väldigt trånga och jag kan inte fatta att man där ska sitta 4st fastspända en hel dag (myteri?), för att inte tala om den ofta urusla ergonomin (kiropraktor-räkningar).

Angående årsmodell så ser jag inte det som viktigt, hellre en äldre kvalitetsbil, än en nyare budgetbil, sen är skicket viktigare än år.
sist men kanske viktigast, lita INTE på lastvikter i reg.bevis.
Väg ALLTID bilen innan köp.
Har själv gjort så efter goda råd här på HBK, och sluppit trampa på minor.

Lycka till, skynda långsamt och prova många HB :)

Bra att du tog upp vikten.Det är ganska tråkigt att köpa en bil som enl. lagen ej går att använda.
 
Toppen