• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Finns det "luktfritt toa-kem"?

Mr Bassman

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
1878
Medlemskap
2024
Finns det någon som kan rekommendera ett toa-kem som inte är så otroligt parfymerat. Var hittar man det?

Ha en fin husbilsommar
Mr Bassman
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Finnsdet "luktfritt toa-kem"?

Min uppfinningsrike man befinner sig i garaget just nu så jag får försöka förklara utan hjälp... får väl rätta till senare om det är helt tokigt!

Han har använt en datorfläkt, han hittade nog en från någon skrotad dator, och ett kolfilter från en ansiktsmask. Vi har en så tank som har hjul och handtag och där finns en inbyggd avluftning. Ihop med den avluftningen sitter nu fläkten som leder luften genom kolfiltret. Vi har inte gjort någon åverkan på bilen utan luften går direkt ut i utrymmet där tanken sitter, kolfiltret rensar bort all lukt. Till fläkten finns en av och på knapp men den går bara igång om motorn är startad.

Jag har varit inne på toaletten för att känna om det kommer in någon odör vid färd och det känns absolut ingenting.

Det blev en billig och bra lösning :) som fungerar! Jag ska kolla om det går att ta något kort i morgon men det kan vara lite svårt att komma åt eftersom det sitter i golvet under tanken...

//Kicki
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Finnsdet "luktfritt toa-kem"?

Min toa hade en avluftning från tanken. Den bestod av en slang som mynnade under bilen och som var ansluten via en liten gummibälg till toatanken (I insatt läge). Den avluftningen tar naturligtvis hand om övertryck som kan uppstå vi hög temp eller ändrat lufttryck men den tar inte hand om kemikalielukten när man öppnar skjutluckan och ska "göra sitt"
Nu har jag inte varit ute i nån extrem värme än (första sommaren kommer nu) men man kan lätt inse problemet om man inte tycker om den speciella lukt som toakemikalier introducerar i bilen även när det kallt ute.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Finnsdet "luktfritt toa-kem"?

Biltema har en motorrumsfläkt för båtar 25-832 för 119:-. Något klumpig kanske men borde funka bra till egna SOG-kontruktioner.
// GJ
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Finnsdet "luktfritt toa-kem"?

Aha .. Det här måste ju testas.
På vår husbil har det tydligen suttit en SOG en gång i tiden men idag finns bara hålet i luckan och plastkåpan på utsidan kvar.

Göte, Den där fläkten verkade vara lite i häftigaste laget .. med en effektförbrukning på 55W och 2,8 m3/min är det nog risk att man sugs fast på toaletten :twitcy:

Jag hittade ett annat alternativ på Kjell & Co som ligger på 0,72W och endast är 40x40x10mm i storlek. Eventuellt kan man ju öka luftflödet genom att bygga ihop två stycken. Kjell & Company - 36171 - Axialfläkt 40x40x10 12VDC

Ett annat alternativ kan vara en med storleken 60x60x25mm:
Kjell & Company - 36173 - Axialfläkt 60x60x25 12VDC

Ikväll ska jag undersöka hur mycket utrymme som finns tillgängligt innanför luckan.

/Lasse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Finnsdet "luktfritt toa-kem"?

Eftersom det tydligen redan funnits en SOG måste det vara bäst och enklast att skaffa en likadan.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Finnsdet "luktfritt toa-kem"?

Ut ska odören
inte marodören
den som skitit har
vill helst vara kvar
på sin toalett
det händer lätt
att man blir stäckt
om man har för stor fläkt
 
Senast ändrad:
S

SevenEleven

Guest
Sv: Finnsdet "luktfritt toa-kem"?

Enklast och kanske bättre men sen är det ju ganska kul att göra något själv (tycker jag) och kan man samtidigt spara en rejäl slant på kuppen så blir det lite extra motivering. :wink:

Skulle valet stå bara mellan SOG eller ingen åtgärd blir det nog det senare då jag ej upplever några större problem med lukten.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Finnsdet "luktfritt toa-kem"?

Det är ju hur klart som helst att det finns LUKTFRIA toaletter, bara man inte skiter i dom.

HA HA aprillo på Er alla
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Finnsdet "luktfritt toa-kem"?

Hej, ja grönsåpa låter intressant.
Hur mycket doserar ni?
Vi brukar hälla i en lagom skvätt, kanske en halv till en deciliter och sedan spola några deciliter efter det. En annan effekt som är bra med grönsåpa är att toatanken blir lätt att rengöra. När man tömt den och eftersköljt en gång så är det helt rent vatten som kommer om man försöker en gång till. kan därför rekomenderas.

EssoJ
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Finnsdet "luktfritt toa-kem"?

Detta måste vi verkligen testa på semestern, då kanske man inte behöver använda tankrent så ofta.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Finnsdet "luktfritt toa-kem"?

"Tänkte inte på de'" . 2,8 m2/min är ju ungefär 47L/sek . Fastsugning, ja kanske det men håll med om att det skulle bli en riktig turbo-toa ! Inget slösande med tid genom att sitta och filosofera över en gammal tidning. Snabbt expedierat !
// Göte J
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Finnsdet "luktfritt toa-kem"?

Hej på Er! Som söker luktfritt i kemtoan! Själva använder vi påsar det ligger 10 st i en burk som man köper hos husvagsförsäljare vi har haft det länge nu. Men det luktar ju men inte så mycket som flaskorna. Samt att påsarna räker längre. Men det här med såpa låter intressant för själv har jag allergi mot starka dofter. Men jag tycker lukten avtar efter ett tag. Men våran kemtoa är inte så stor på en stor bil tycker vi. Den rymmer bara 20 l så man får tömma ofta.

Mvh
Anita o Risto i Täby
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Finnsdet "luktfritt toa-kem"?

dotorparn
En liten fråga, kan man sätta ut utemöblerna o grilla i närheten av fläkten:confused:
Michael Johansson
Japp. Kolfiltret tar hand om lukten. Dock måste detta filter bytas lite då och då, hur ofta beror på användning.

Vad händer med (t.ex. koli-)bakterierna, blir de också utblåsta? Eller tar det aktiva kolet hand om dem också?
/David
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Finnsdet "luktfritt toa-kem"?

Det burde ikke være noe problem med bakteriene, de trenger fukt for å overleve. Det lille av dråper som kommer inn i luftslangen skal vanskelig komme så langt som til fläkten, og deretter fanges det av filteret.

En helt annen sak er at jeg ville ikke selv montere en SOG med utblåsning der hvor en sitter. Det finnes utgaver av SOG for utblåsning over tak og på motsatt side av bilen - det siste brukes av N+B på enkelte Arto modeller.
 
Toppen