• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fick inte tjänstledigt

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Fick inte tjänstledigt

Hej

Nu är det så att vi inte är med i facket.
Vi har dock stöd från både IF-metall och Unionen i den här frågan, men dom lägger sig givetvis inte i detta, eftersom vi inte är medlemmar.

Dock skall ju samma regler gälla för oss, även om vi inte är fack-anslutna.

Nu är det många som uttryckt sitt stöd och medlidande här på forumet, och det tackar vi för, men är det något som vågar skriva något som försvarar vår arbetsgivare? Det hade varit bra att även få några argument emot, så att vi lättare kan förstå hur arbetsgivaren tänker........

MVH
Karianne

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Tjänstledighet kan endast arbetsgivaren godkänna. Jag tror inte det finns reglerat i några kollektivavtal. Detta är alltså en fråga mellan arbetsgivaren och den anställde.

Bernt

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Många svar här från lekmän, som snuddat vid gröten om man kan uttrycka sig så.
Har ni sparad semester från tidigare år? Enligt semesterlagen har ni rätt att ta ut sparad semester i direkt anslutning till er huvudsemester, detta är reglerat i lag och gäller alltid oavsett andra överenskommelser
Rätt till TL har man i Sverige vid studier, bröllop nära anhörigs dödsfall osv.
TL kan betecknas TL för studier alt. permission vid ex bröllop den är då betald.
Dock har man alltid möjlighet att begära TL utan särskild anledning, detta är dock ingen rättighet oavsett hur mycket ni ställt upp tidigare, detta kan inte facket hjälpa till med, men försöka kan ni ju alltid.
Om man söker TL för studier så kan arbetsgivare skjuta upp starten på ledigheten i upp till 2 månader.
Blir trött på uttalanden som "prata med facket" "har ni ställt upp så borde ni ha rätt att .....", om ni jobbar för en seriös arbetsgivare så utgår jag från att ni fått betalt vid dessa tillfällen då ni ställt upp ? Förskjuten arbetstid (OB) samt övertid etc.

Tycker att HobbyVan08 har givit en bra redogörelse för rättsläget. Har från en personalavdelnings syn på detta vid ett flertal tillfällen behandlat liknande frågor och företagets policy var att vara restriktiv med tjänstledighet. Kan dock se i nuvarande situation med låg beläggning att du kan föreslå att ni får ledigt (med minus flex/tidbank) och sedan jobbar in detta vid högkonjunktur timma för timma. På så sätt slipper arbetsgivaren betala övertidsersättning i det läget. En stilla erinran om att ni avbrutit semester för att rycka in vid arbetstoppar kan också vara bra. Det är alltid bra att skapa lite dåligt samvete hos beslutsfattarna Hot och höjda röster funkar aldrig.
Försök skapa en situation som båda vinner på.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Njaaa, är man inte med i facket så har man inga rättigheter. Annars blir det snålskjuts.

Så här har vi nog en arbetsgivare som kan reglerna.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Njaaa, är man inte med i facket så har man inga rättigheter. Annars blir det snålskjuts.

Så här har vi nog en arbetsgivare som kan reglerna.

Den arbetsrättsliga lagstiftningen gäller alla, även de som inte är med i facket. Problemet för ickeanslutna är att de måste gå till domstol själva för att få sin sak prövad.

F

F.d. 3088

Guest

Den arbetsrättsliga lagstiftningen gäller alla, även de som inte är med i facket. Problemet för ickeanslutna är att de måste gå till domstol själva för att få sin sak prövad.

Gäller att kunna tolka den oxå, vilket jag tror facket är rätt bra på. utan facket får man fixa allt själv vilket kan vara svårt om man inte är beläst på ämnet.

Gurra

Senast redigerad av en moderator:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Helt rätt, Kalle.
Arbetsgivaren skall följa kollektivavtalet, oavsätt om personalen är medlem i facket eller inte.
Och nu råkar det ju vara så att beslutet hade varit det samma om vi varit med. Det var ju ett princip-beslut som togs, för att förhindra att dom skulle känna sig tvungna att godkänna ansökningar från andra (ev. fackanslutna) anställda.

Dessutom finns inget i kollektivavtalet som säger att man måste bevilja tjänstledigt för annat än studier. Så våran arbetsgivare har inte begått något avtalsbrott.

Men man tycker ju att dom kunde varit lite smidigare med tanke på vår långa anställningstid och hur mycket vi ställt upp tidigare.
Jag kommer att begära ett möte med chefen någon dag framöver, när jag lugnat ner mig ytterligare, för att diskutera detta. Vi kommer normalt mycket bra överens. Hoppas vi kommer att göra det även den här gången.

Kom gärna med förslag till argument och andra ideer. Det där med att lova att jobba in varenda timme utan övertidsersättning, tyckte jag lät jättebra! Detta skulle dock vara otänkbart att ens föreslå om vi vore fack-anslutna, det skulle facket sätta stopp för omedelbart. Det är just såna frågor, som har lett till att vi valt att lämna facket.

MVH
Karianne

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Men nu var svaret att vända sig till facket.

Har varit med i facket hela mitt liv och är glad för det även om det kostat pengar. Att man inte är med har jag svårt att förstå men valet är fritt.

Att vända sig till IF metall och få stöd ser jag som ett slag under bältet på alla medlemmar.

Senast ändrad:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

.........................Att vända sig till IF metall och få stöd ser jag som ett slag under bältet på alla medlemmar.

Hej

Vi har inte frågat om deras hjälp, och dom har inte erbjudit någon. Dom fackliga representanterna från IF Metall och Unionen på våran arbetsplats råkar vara bland våra bästa vänner privat. Dom har uttryckt sitt missnöje med företagets beslut, men lämnar det givetvis utan åtgärd.

Nog om facket! Låt oss vara överens om att detta principbeslut från företagets sida, inte har med facket att göra.

MVH
Karianne

F

F.d. 29925

Guest

Helt rätt, Kalle.
Arbetsgivaren skall följa kollektivavtalet, oavsätt om personalen är medlem i facket eller inte.
Och nu råkar det ju vara så att beslutet hade varit det samma om vi varit med. Det var ju ett princip-beslut som togs, för att förhindra att dom skulle känna sig tvungna att godkänna ansökningar från andra (ev. fackanslutna) anställda.

Dessutom finns inget i kollektivavtalet som säger att man måste bevilja tjänstledigt för annat än studier. Så våran arbetsgivare har inte begått något avtalsbrott.

Men man tycker ju att dom kunde varit lite smidigare med tanke på vår långa anställningstid och hur mycket vi ställt upp tidigare.
Jag kommer att begära ett möte med chefen någon dag framöver, när jag lugnat ner mig ytterligare, för att diskutera detta. Vi kommer normalt mycket bra överens. Hoppas vi kommer att göra det även den här gången.

Kom gärna med förslag till argument och andra ideer. Det där med att lova att jobba in varenda timme utan övertidsersättning, tyckte jag lät jättebra! Detta skulle dock vara otänkbart att ens föreslå om vi vore fack-anslutna, det skulle facket sätta stopp för omedelbart. Det är just såna frågor, som har lett till att vi valt att lämna facket.

MVH
Karianne

Nog rätt tillvägagångssätt, skriv upp alla argument som kan komma till användning och framförallt behåll lungnet, och räkna inte med att få ett omedelbart svar.
(ett alternativ kan vara att sköta det hela över en skriftväxling, då blir även motparten tvingat att sätta sina argument på prent som kan användas vid ett annat sammanhang)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

"Vi har dock stöd från både IF-metall och Unionen i den här frågan, men dom lägger sig givetvis inte i detta, eftersom vi inte är medlemmar"

Kunde inte tolka den här meningen på annat sätt att ni vänt er till facket eftersom det står "dom" och inte en vän. Så det blev en misstolkning.

Fast mitt inlägg 14 står jag fortfarande för.

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

vi varit anställda så länge och ställt upp på så mycket. Vi har till och med avbrutit vår semester för att komma hem och jobba, vid ett par tillfällen.

MVH
Karianne

Hej,
Som ni har ställt upp för företaget och så nekar dom er tjänstledigt,jag skulle tro att dom vill absolut inte bli av med er så jag hade gått in och hotat med att säga upp mig om jag inte fick ledigt. Jag har aldrig hört att något avbrutit sin semester för att jobba.
Bosse,,

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Att hota att säga upp sig utan att ha ett nytt jobb är väl det sämsta man kan göra. Om de fortfarande säger nej står man med skägget i brevlådan och får krypa till korset. En mycket dålig idé. Har ni nya jobb på gång är det en helt annan sak. Är inte särskilt ovanligt att åka in och hjälpa till en period under semestern om man jobbar på ett mindre företag.

Senast ändrad:

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2024

Hej alla glada

Nu måste ni hjälpa till att muntra upp mig lite.

Mojfen och jag gick till våran gemensamma arbetsgivare och bad om tjänstledigt i tre veckor till sommaren för att kunna göra en två-månadersresa med husbilen till södra Europa. Och vi fick NEJ.:mad::mad::mad:

Vi har varit anställda i 27 respektive 22 år, är nästan aldrig sjuka, ingen föräldraledighet eller vård av barn, ställer alltid upp på övertid och skiftarbete när det behövs.

Är våran arbetsgivare elak, eller är det här enligt gängse normer?
Någon annan som har erfarenhet av detta?

MVH
Karianne
Nej arbetsgivaren är inte elak, Jag hade nästan samma problem med min förra arbetsgivare,Jag var inte borta något på 12 år ställde upp, tacken var Nej!
(Som jag ser det så skall vi veta vår plats.):yes:

Toppen