• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fick inte tjänstledigt

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Hej alla glada

Nu måste ni hjälpa till att muntra upp mig lite.

Mojfen och jag gick till våran gemensamma arbetsgivare och bad om tjänstledigt i tre veckor till sommaren för att kunna göra en två-månadersresa med husbilen till södra Europa. Och vi fick NEJ.:mad::mad::mad:

Vi har varit anställda i 27 respektive 22 år, är nästan aldrig sjuka, ingen föräldraledighet eller vård av barn, ställer alltid upp på övertid och skiftarbete när det behövs.

Är våran arbetsgivare elak, eller är det här enligt gängse normer?
Någon annan som har erfarenhet av detta?

MVH
Karianne

F

F.d. 29841

Guest
Sv: Fick inte tjänstledigt

Hej
Ni ska vara stolta över Er själva som har fått ett kvitto från arbetsgivaren att han inte klarar sig utan ER två.
Dessutom sparar Ni ju en massa pengar på att inte åka, samt tänk på miljöaspekten.
Allt är ju bara +++++

/Vidhem

F

F.d. 7282

Guest

Jag vill påstå att eran arbetsgivare är elak. Det skall till synnerligen goda skäl att inte bevilja eran ledighet. Ta kontakt med er fackliga organisation.

En motfråga i sammanhanget kan vara " vad händer om vi eller flera blir sjuka"
Hur ser bemanningen ut då ? stannar företaget ?

// Pär

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Får man vara nyfiken och fråga vilken bransch, och hur stort förtaget/arbetsgivaren är?

Senast ändrad:

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Hej

Jag tror inte detta beteende är gängse normer. Det låter väldigt underligt att få ett nej till 3 veckors tjänstledigt när man är ute i så god tid. På mitt jobb hade det inte varit några problem alls.

Det är ju väldigt tråkigt men det handlar väl om ge och ta, ni kanske inte ställer upp på övertid och skift nästa gång.........

/Per

F

F.d. 4220

Guest

Kan det vara så att arbetsgivaren är orolig för semesterbemanningen?

Hade läget varit annorlunda om ni tagit semester och tjänstledighet i annan period än juni-augusti?

Men visst känns det lite konstigt att ni inte kunde få den ledigheten.

//Stefan

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Tackar för allt stöd.

Till Montreal: Vi jobbar i belysningsbranchen, är tillverkare av belysning till offentlig miljö. Jag är inköpare, min man är arbetsledare i maskinverkstaden. Ca 100 anställda.

Vi har fått klartecken till ledighet från våra respektive avdelningar, "stand-in" är redan under upplärning. Semestern var inte hotad för våra kolleger, vi väljer alltid tidig semester, dom vill ha sen.
Och tyvärr så var inte problemet att vi var oumbärliga heller, deras främsta argument, var att "då kunde det komma fler som ville vara tjänstlediga av någon anledning". Vi användes alltså som prejudikat.

Ett ganska märkligt tankesätt, eftersom vi har beslutat om arbetstidsförkortning dom närmaste månaderna, och alla anställda har gått med på att vara lediga en eller två dagar varje månad - utan lön. Med andra ord, borde ett stort antal sökande om tjänstledighet vara rena lovsången.

Jag har mycket svårt att smälta det här. Har tappat all arbetslust.

MvH
Karianne

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

En idé vore ju att förlägga tvåmånadersledigheten till före midsommar och sedan jobba under sommaren om detta är möjligt (inte så roligt kanske).

Midsommar kommer sent i år och i princip skulle det innebära att ni fick tillgång till de bästa månaderna (förutom september) maj och juni i södra Europa. Lagom varmt, ingen semestertrafik, inte fullt med turister överallt, lägre priser o.s.v.

Jag har rest en del i Europa under olika årstider och de gånger jag gjort det under högsäsong, juli och augusti, så har jag ångrat mig varje gång och sagt: aldrig mer mitt i sommaren i södra Europa!

Fundera på detta! Kanske arbetsgivaren är mer medgörlig utifrån dessa förutsättningar.

Jappe

Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Nu är ju inte tjänstledighet någon rättighet och på de företag jag jobbat har man alltid varit restriktiv med sådan ledighet. I stället hänvisat till möjligheten att spara femte semesterveckan för att på så sätt få en längre ledighet. Ja jag förstår att detta inte funkar nu, men till framtida planer är det en möjlighet. Hoppas att avslaget betyder att företaget ser en bättre orderingång till sommaren och att jobben är tryggade framåt i tiden.

F

F.d. 29925

Guest

Ibland är det lämpligt att inte använda de grövsta kanonerna i början av en förhandling.

Samla på er massvis med goda argument och få till stång ett nytt möte. Beroende på arbetsgivarens "hårdhet" kan det vara lämpligt att som en sista, absolut sista, utväg, söka hjälp av facket.

Man måste nog använda sig av samma teknik som vid frieri, dvs ett nej kan bli ett ja om man är tillräcklig envis och kan övertyga "objektet" med diverse argument.

(olika former av hot kommer definitivt att bli kontraproduktivt)

Senast redigerad av en moderator:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Tackar igen för stöd och många förslag.

Tyvärr har vi ingen möjlighet att förlägga ledigheten till annan tidpunkt än semesterperioden. Vi hade mer än gärna gjort resan under våren, men eftersom företaget bestämt att vi skall ha stängt - med andra ord, att alla måsta ha semester - v. 29 och 30, så måste perioden innefatta dessa veckor. Det var därför vi föreslog att vi ville vara lediga hela juni och juli, för att kunna vara tillbaka v.31 då vi vet att våra kollegor gärna vill vara lediga (dom brukar ta ledigt v. 29-32)

Det känns som vi är bundna till händer och fötter.
Och företaget har säkert all rätt att neka oss ledigt, men jag tycker dom kunde varit lite smidigare, med tanke på att vi varit anställda så länge och ställt upp på så mycket. Vi har till och med avbrutit vår semester för att komma hem och jobba, vid ett par tillfällen.

MVH
Karianne

F

F.d. 7282

Guest

Är det ingen annan i företaget som varit tjänstledig någon gång?

Om man som praxis ansöker om tjänstledihet minst tre månader i förväg så
har jag svårt att se att du skulle bli nekad.

Åter igen kontakta eran lokala fackförening.

// Pär

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Känns väl inte så bra för trivseln när man inte ens tar upp en diskution för att ev. kunna justera lite. Bra ett blankt nej för att ingen annan ska fråga. Tråkigt tycker jag och framrörallt för er planering av sommaren.

Får nog känna mig lite nöjdare då jag sen många år tillbaka alltid har sex veckor direkt från midsommar. När jag lämnar in lappen varje år brukar min chef säga "ja just ja, du har ju husbil" så lite beröm får man nog ge han.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är nog inget annat än att han vill inte få jobbet med att skaffa en ersättare till er sen kan det ju även var lite missunsamhet men det hoppas jag att det inte är .

Det är ju så att skulle det hända er något som ex att ni skulle ramla och bryta benet ( hoppas absolut inte detta ) men hur 17 gör arbetsgivaren då ??
Det är ju ett stort test för företaget att kolla så att alla verkligen kan ställa upp och göra detta lilla extra för företaget .

Där vi jobbar så är det rena paniken och vi hade ju sagt upp en del folk och många har återanställts och det är panik i maskinerna och man vågar ju inta knappt säga att man jobbar extra pga. allt som sker i andra orter men samtidigt tar det år för att lära ut maskinerna .

F

F.d. 3506

Guest

Många svar här från lekmän, som snuddat vid gröten om man kan uttrycka sig så.
Har ni sparad semester från tidigare år? Enligt semesterlagen har ni rätt att ta ut sparad semester i direkt anslutning till er huvudsemester, detta är reglerat i lag och gäller alltid oavsett andra överenskommelser.
Rätt till TL har man i Sverige vid studier, bröllop nära anhörigs dödsfall osv.
TL kan betecknas TL för studier alt. permission vid ex bröllop den är då betald.
Dock har man alltid möjlighet att begära TL utan särskild anledning, detta är dock ingen rättighet oavsett hur mycket ni ställt upp tidigare, detta kan inte facket hjälpa till med, men försöka kan ni ju alltid.
Om man söker TL för studier så kan arbetsgivare skjuta upp starten på ledigheten i upp till 2 månader.
Blir trött på uttalanden som "prata med facket" "har ni ställt upp så borde ni ha rätt att .....", om ni jobbar för en seriös arbetsgivare så utgår jag från att ni fått betalt vid dessa tillfällen då ni ställt upp ? Förskjuten arbetstid (OB) samt övertid etc.

Senast redigerad av en moderator:

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Det är nog inget annat än att han vill inte få jobbet med att skaffa en ersättare till er sen kan det ju även var lite missunsamhet men det hoppas jag att det inte är.........

Ersättare har vi redan fixat själva. Det är kolleger som gärna skulle ställa upp för oss under en begränsad tid.

Tackar åter igen för alla era åsikter och idéer.

Den här resan var våran dröm, om än en kort variant av den. Det är alldeles för länge till pensionen, och det gäller att leva i nuet.

Att åka husbil, är inget intresse, det är en livsstil! När man väl provat på, är man fast och vill bara åka mer.................

MVH
Karianne

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

Ersättare har vi redan fixat själva. Det är kolleger som gärna skulle ställa upp för oss under en begränsad tid.

Tackar åter igen för alla era åsikter och idéer.

Den här resan var våran dröm, om än en kort variant av den. Det är alldeles för länge till pensionen, och det gäller att leva i nuet.

Att åka husbil, är inget intresse, det är en livsstil! När man väl provat på, är man fast och vill bara åka mer.................

MVH
Karianne

Jag hade gått in till chefen och frågat om den lilla frånvaro under alla år inte är värt mer.

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Hejsan alla.
Ja argbetsgivare kan vara elaka ibland, jag är t.ex. utslängd från Ringhals camping trots 31 år i företaget och jag är stf chef på min avdelning.
Eftersom vi bor i husbilen är detta mycket kännbart för mig, för att inte säga livsviktigt.
Arbetsgivarens försvar, jag är inte entreprenör??????
Har kontaktat facket, får se om det hjälper.
Är mycket orolig för detta, man funderar hela tiden på vad man skall göra.
Hanen bra dag alla.
MVH KEJO 20

F

F.d. 3088

Guest

Många svar här från lekmän, som snuddat vid gröten om man kan uttrycka sig så.
Har ni sparad semester från tidigare år? Enligt semesterlagen har ni rätt att ta ut sparad semester i direkt anslutning till er huvudsemester, detta är reglerat i lag och gäller alltid oavsett andra överenskommelser.
Rätt till TL har man i Sverige vid studier, bröllop nära anhörigs dödsfall osv.
TL kan betecknas TL för studier alt. permission vid ex bröllop den är då betald.
Dock har man alltid möjlighet att begära TL utan särskild anledning, detta är dock ingen rättighet oavsett hur mycket ni ställt upp tidigare, detta kan inte facket hjälpa till med, men försöka kan ni ju alltid.
Om man söker TL för studier så kan arbetsgivare skjuta upp starten på ledigheten i upp till 2 månader.
Blir trött på uttalanden som "prata med facket" "har ni ställt upp så borde ni ha rätt att .....", om ni jobbar för en seriös arbetsgivare så utgår jag från att ni fått betalt vid dessa tillfällen då ni ställt upp ? Förskjuten arbetstid (OB) samt övertid etc.

Hmm Här tillfördes ingen glädje i gröten Frågan handlade ju om tjänstledigt för ett speciellt tillfälle, Mojfen skriver "Vi har till och med avbrutit vår semester för att komma hem och jobba, vid ett par tillfällen" Här gäller det ju att ge och ta. Facket kan visst hjälpa till att diskutera ämnet. Sätter man sig ner och diskuterar igenom för och nackdelar så tror då jag att det kan gå fint med tjänsledigt vid ett enstaka tillfälle när man förklarar läget. Så snacka du med facket det är ju därför du är med där

Lycka till Gurra

Toppen