• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fiber

F

F.d. 55293

Guest
Hej!
Vi är i val o kval om vi ska teckna oss till fiberkabel som grävs i byn. Kostnad fram till husgräns + installation 19000kr. Från gräns till hus gräver vi själva. Därefter 150kr i månaden till Wexnet + alla ordinarie abonemangskostnadet till tv, telefoni, internet. lMobit bredband får man köpa till extra. Usch vi börjar dra öronen åt oss, hög kostnad och 100-200 kr dyrare i månaden än vad vi har idag. Fördelen är ju klart snabare internet och förberet till Hd tv (den nyttan har vi ju inte i husbilen). Hm lättare att nå hemtjänsten med larm när man behöver det, har väl lagt upp näsan då.
Vad tycker ni? Råd oss gärna.
Sunesson :confused:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: fiber

Vi har sedan 2007 både TV, telefon och dator via samma modem och våra traditionella gamla koppartrådar. Hastigheten ligger på 10 mbit/s och när digitalmottagen till TVn är igång så sjunker hastigheten vid datorn ner till 8,5 Mbit/s.
Igår annonserade några operatörer att de är på gång med att utveckla 4G för mobila nät med hastigheter på 150 Mbit/s. Då börjar vi verkligen fundera på varför vi ska fortsätta med vår fasta förbindelse med koppartrådarna.
Att lägga ut 19 000 kr för ett fibernät verkar vara i dyraste laget nu när 4G är på gång på det mobila nätet och med en hastighet på 150 mbit/s.
V-backen ;)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: fiber

Har Telia fiber i i lägenheten till TV dator och telefon. Har stundtals stora problem med tillgängligheten. Veckan före Påsk gick allt ner varje eftermiddag.
Blev riktigt trött på att rycka kablar och starta om alltihop varje kväll. Tog 2 - 3 timmar att få igång vid varje tillfälle.
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: fiber

Precis vad jag ville höra. 19000kr är hemskt dyrt. 4G låter spännande, mobilt bredband är mest intressant med tanke på husbilen. Sen få en kostnat i månaden ca 100 -200 extra är orimligt med tanke på installtionskostnaden. Föreningen i byntalar också om att det är det enda som gäller för HD tv? Stämmer det? Har inte det nu men man kanske blir illa tvungen när gamla tv går sönder. Nej till fiber för oss.
Tacksam för åsikter i denna dyra fråga.. Mvh Lena
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: fiber

För de pengar blir det ju både en riktigt fin bärbar dator och mobilt modem och många månaders surf
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: fiber

Telia fiber levererar inte HD TV. Om det bor många gamla i byn som behöver trygghetslarm skall de absolut inte gå in i IP telefoni, det är inte tillräckligt stabilt ännu. I Höganäs kommun där jag bor har de gamla fått ett separat trådlöst trygghetslarm. Om några år är det nog ok. Service nivån på Telia är inte vad man kan förvänta sig. Tur att man har mobil och så finns det alltid en bra bok att läsa när TVn går ner. Värre med datorn dock. Har sett att TV faller först sedan telefon och slutligen Internet
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: fiber

IP-telefoni är inget nytt. Den digitala tekniken kom med ISDN (föregångaren till bredband), om jag minns rätt.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: fiber

IP telefoni, Tv och bredband via fiber är ganska nytt och det är i detta fall det visat sig vara instabilt. Höganäs kommun har i ett nybyggt höghus krävt kopparkabel av Telia för att på så sätt få fungerand trygghetslarm.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: fiber

IP-telefoni är inget nytt. Den digitala tekniken kom med ISDN (föregångaren till bredband), om jag minns rätt.

Nej, Esbjörn,
den digitala eran började redan c:a 1840 när man började med "tidsrelaterad digital informationsöverföring", d.v.s. hederlig telegrafi enligt konstprofessor Samuel Morse system!

Det är först de senaste 10 åren som man skapat energieffektivare överföringssystem för radio, PSK31. 10W sändare når runt jorden!
 
Toppen