• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiats 9 stegs automatlåda

Matsalamande

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
18216
Medlemskap
2023
Hur är era erfarenheter av Fiats nya 9 stegs automatlåda.Står just i begrepp att byta min nuvarande husbil
till en med denna.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Det ända jag upplever är när det går brant nedför vill den inte växla upp, den motor bromsar då på den växeln som är i när det börjar å gå utför.
Vill jag att den ska växla upp måste jag gasa på lite, gasa på i nedförsbacke känns ju så där.
I höstas körde vi ner till Mosel dalen i Tyskland
Och där var det brant nedför när vi kom dit på kvällen i mörkret.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det ända jag upplever är när det går brant nedför vill den inte växla upp, den motor bromsar då på den växeln som är i när det börjar å gå utför.
Vill jag att den ska växla upp måste jag gasa på lite, gasa på i nedförsbacke känns ju så där.
I höstas körde vi ner till Mosel dalen i Tyskland
Och där var det brant nedför när vi kom dit på kvällen i mörkret.
Låter som en bra funktion. Sparar bromsar och minskar varmgång och förlorad bromsverkan..

Sen går den väl att väl att manuellt om du vill?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En fråga om den nya 9-växlade i Fiat,
växlar den ner och motorbromsar för att hålla hastigheten, eller använder den färdbromsen, eller både och i utförslut när farthållaren är aktiv?
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Autostick-läget aktiveras genom att flytta spaken åt vänster. För den sedan framåt och bakåt för att växla. Det valda läget och ilagd växel visas på instrumentpanelens display.
Jag upplever att det är motorbroms endast.
Inte färdbroms för vid långa nedförsbackar får jag gasa på lite så den växlar upp.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Autostick-läget aktiveras genom att flytta spaken åt vänster. För den sedan framåt och bakåt för att växla. Det valda läget och ilagd växel visas på instrumentpanelens display.
Jag upplever att det är motorbroms endast.
Inte färdbroms för vid långa nedförsbackar får jag gasa på lite så den växlar upp.
Men fortsätter den att växla ner växel för växel i försök att hålla inställd fart?
Annars tolkar jag ditt svar som att denna vx-låda inte agerar fullt ut med farthållaren.
Det är svagt på en så ny bil med 9 växlar isåfall.

Man kan enkelt testa detta genom att sänka inställd fart i ett utförslut.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men fortsätter den att växla ner växel för växel i försök att hålla inställd fart?
Annars tolkar jag ditt svar som att denna vx-låda inte agerar fullt ut med farthållaren.
Det är svagt på en så ny bil med 9 växlar isåfall.

Man kan enkelt testa detta genom att sänka inställd fart i ett utförslut.
Jag skulle nog uppfatta det väldigt irriterande om farthållaren bromsade aktivt i utförsbackar. Om den eventuellt ligger kvar på föregående
växel är förmodligen ok, men att den aktivt använder bromsarna, aldrig! Det kommer å andra sidan aldrig att komma en automatväxlad bil
i min bilpark, jag tycker ju att det är kul att köra bil! :)
 

Brynne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2024
Växellådan växlar inte ner, den bara håller växel, den använder inte heller bromsarna.
Vad jag vet finns det ingen bilfabrikant idag som har en "vanlig" farthållare som "aktivt" håller ner farten till inställd hastighet, det gör bara de som har "aktiv" farthållare med radar (som kan hålla avståndet till bilen framför)
 

Brynne

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
35337
Medlemskap
2024
Glömde skriva ovan vad jag tycker om växellåda. När vi köpte vår nya husbil för ett år sedan (en lagerbil) var jag lite skeptisk till automatlåda, men nu efter att ha kört 1200mil skulle jag aldrig tänka mig att köpa en husbil med manuell låda igen.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Jag skulle nog uppfatta det väldigt irriterande om farthållaren bromsade aktivt i utförsbackar. Om den eventuellt ligger kvar på föregående
växel är förmodligen ok, men att den aktivt använder bromsarna, aldrig! Det kommer å andra sidan aldrig att komma en automatväxlad bil
i min bilpark, jag tycker ju att det är kul att köra bil! :)
Varför svarar du om du inte gilla automater.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej lite fundersam, för en "riktig" automatlåda har väl aldrig kunnat sköta sig helt självt utan man har väl alltid varit tvungen att tala om för den vad man vill att den skall göra i vissa lägen genom att styra den / hjälpa till med gaspedalen och just tala om vad man vill den skall göra.
Det finns ju flera avkänningar som bestämmer när den skall växla och en avkänning är ju läget på gaspedalen som man kan locka fram både ner och uppväxlingar med, så den fungerar ju lite som växelspak.
Förmodligen har de väl kvar lite av den körkänslan ännu i automatlådorna, men numera finns ju också ofta läget på spaken så man kan växla manuellt, eller paddlar på ratten som ger ungefär samma, växla helt själv känsla.
Sedan vet jag inte om det finns farthållare som kan köra med lite mer känsla än förr för att lura fram växlingar i lådan, men det borde väl gå med dagens elektronik.
Men att få en låda att helt själv växla upp när den jobbar för att hålla ner hastigheten i en nerförsbacke med hjälp av en farthållare som också håller igen på gasen strider nog lite mot hela konstruktionen. Men om det börjar gå för sakta under inställd hastighet så gasar ju farthållaren på lite och ger då ev. signalen att också växla upp.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Varför svarar du om du inte gilla automater.

Kan ju finnas någon annan här inne som faktiskt tycker att det är kul att köra bil utan automatiserade ingrepp i körningen..?! ;)
Jag tycker faktiskt att det är kul att köra allt som har motor, från åkgräsklippare, och uppåt, men då skall det vara utan "kryckor"
som lägger sig i körningen, jag kan dock leva med ABS och servostyrning (finns ju inte så mycket utan att få tag på) om de inte
griper in och/eller förvanskar input och har en massa programmeringar som lägger sig i! Den verkliga mardrömmen vore ju en elbil! :)
På grund av detta kör vi bara äldre fordon, men det är ju helt o.k. för då slipper vi allt det där.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men fortsätter den att växla ner växel för växel i försök att hålla inställd fart?
Annars tolkar jag ditt svar som att denna vx-låda inte agerar fullt ut med farthållaren.
Det är svagt på en så ny bil med 9 växlar isåfall.

Man kan enkelt testa detta genom att sänka inställd fart i ett utförslut.
Jag har haft två helt nya amerikanska Van på 1900-talet ... Båda med farthållare och automatlåda...
Och en chrysler voyager (2005) även den med automatlåda och farthållare

Om jag inte mindes helt fel så växlade lådorna automatisk ner när jag körde med farthållare i en uppförsbacke...
Men i nerförsbacke kan jag inte minnas att den växlade ner om jag körde med farthållare på...

Nu är ju detta en del år sedan, så nya automatlådor kanske har andra beteende ;)
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Vad jag vet finns det ingen bilfabrikant idag som har en "vanlig" farthållare som "aktivt" håller ner farten till inställd hastighet, det gör bara de som har "aktiv" farthållare med radar (som kan hålla avståndet till bilen framför)
Jag har en Skoda Jeti 2015 med farthållare som inte tar den minsta hänsyn till framförvarande fordons hastighet, där får jag hjälpa till. Men, hämtade grus på en en-tons släpkärra (vägde nog lite för mycket när de duttat av en slatt med sin lastmaskin) och jag använde farthållaren på hemvägen. När det rullade på lite för fort i utförsbackarna så växlade lådan faktiskt ned! Jag blev imponerad av den 6-växlade Vw-lådan, åtminstone av detta.

Ursäkta mig: Lite OT.
 
Toppen