Knut
FD HBK Medlem
Sv: Fiats 3L motor försvinner
Det er og for tung last viktig at vridmomentet er stort helt fra lavt turtall.
Egentlig er en elektromotor det idielle for tunglastere, noe som har blitt benyttet i diesel lokomotiver på jarnvegene i 100 år. Dieselmotoren trekker en generator som igjen trekker elektromotorer koblet til hjulene.
En elbil som Tesla har elektronisk begrensning for vridmomentet! Teoretisk maks vridmoment på en 4hjulsdriven Tesla S er langt over 1000Nm, men ikke publisert eksakte tall. Det vesentlige er her at vridmomentet er der fra stillestående og helt flatt gjennom hele fartskurven.
e-traction hjulmotor som blandt annet brukes i elbussene i Umeå har omlag 1500 Nm pr. hjul inkludert elektronisk begrensning. Det finnes vesentlig kraftigere slike hjul beregnet på tungtransportere.
En dragere for langtransport med en personbiltype motor som får gå på optimalt turtall og batteri/superkapasitator mellom generatoren som trekkes av denne lille motoren og elmotorene som sørger for fremdrift er en mulig fremtidig løsning for hybride biler i tungtransport. Batteripakken sørger da for det ekstra uttaket som er nødvendig i korte perioder, men motor generatoren sørger for gjennomsnitsforsyningen av kraft.
Det er og for tung last viktig at vridmomentet er stort helt fra lavt turtall.
Egentlig er en elektromotor det idielle for tunglastere, noe som har blitt benyttet i diesel lokomotiver på jarnvegene i 100 år. Dieselmotoren trekker en generator som igjen trekker elektromotorer koblet til hjulene.
En elbil som Tesla har elektronisk begrensning for vridmomentet! Teoretisk maks vridmoment på en 4hjulsdriven Tesla S er langt over 1000Nm, men ikke publisert eksakte tall. Det vesentlige er her at vridmomentet er der fra stillestående og helt flatt gjennom hele fartskurven.
e-traction hjulmotor som blandt annet brukes i elbussene i Umeå har omlag 1500 Nm pr. hjul inkludert elektronisk begrensning. Det finnes vesentlig kraftigere slike hjul beregnet på tungtransportere.
En dragere for langtransport med en personbiltype motor som får gå på optimalt turtall og batteri/superkapasitator mellom generatoren som trekkes av denne lille motoren og elmotorene som sørger for fremdrift er en mulig fremtidig løsning for hybride biler i tungtransport. Batteripakken sørger da for det ekstra uttaket som er nødvendig i korte perioder, men motor generatoren sørger for gjennomsnitsforsyningen av kraft.