• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Fiats 16 tum alu fälgar

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Försöker hitta pris på Fiats original Alu fälgar, hittar inte.
Vad kan de kosta och vad betalar en husbilsfrima i tyskland för dem på ett ungefär?
Kollar på en plåtis som har vikten 3300 kg och de är villiga att regga upp den till 3500 kg, de behöver byta däck och fälgar och erbjöd 15" alu fälgar med nya däck, men jag vill ha 16 och tänkte erbjuda en summa i mellan. Men lite svårt då man inte har ett hum om priset alls , vill inte att de ska bli irriterade då allt löpt väldigt bra fram till idag.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Min bil (light chassi) har 16 tums fälgar, det var ett tillval som var gjort när den beställdes. Därför står 16-tums däckdimensionen i registreringsbeviset. Bilen kunde lika gärna ha varit levererad utan 16-tums tillval och då skulle det istället stått en 15-tums dimension i reg. beviset.

Jag undrar vad som formellt gäller (i Sverige och på kontinenten) om jag skulle skaffa en uppsättning 15-tums hjul och sätta på istället (vinterhjul)? Då skulle jag ju köra omkring med en bil som inte stämmer med informationen i reg. beviset, även om bilmodellen i sig är godkänd med de hjul som sitter på. Kan man skaffa något "officiellt" dokument som visar vilka dimensioner som är OK för sin bilmodell?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Så här säger TS:
Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:
  • Däcken ska vara typgodkända
  • Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
  • Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
  • Däcken är av samma typ.
  • Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
  • Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
  • Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
  • Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper



Om sidan
Senast uppdaterad: 2019-11-18, kl 15:31
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Om det är en Fiat så kan du mäta bultcirkeln, då denna skiljer mellan light & heavy! Mao så passar inte 16tums hjul från en heavy på en light och tvärtom. Som jag förstått är 16 tum std på en ”heavy”. Men ett light chassie kan vara totalvikt 3500kg ändå. Hur det är över 3500 skall jag låta vara osagt. Men jag misstänker att dom som är uppvägda över 3500 är gjorda på heavy chassie. Finns säkert någon i klubben som är ännu mer bevandrad i detta än jag. Har heller inte koll på vilka bultcirklar det handlar om för light respektive heavy, men det går väl att ta reda på, säkert någon på forumet som vet.
Själv har jag en plåtis byggd på Citroën Jumper som är systerbil till Fiat Ducato, den har 15tummare & totalvikt 3500.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om det är en Fiat så kan du mäta bultcirkeln, då denna skiljer mellan light & heavy! Mao så passar inte 16tums hjul från en heavy på en light och tvärtom. Som jag förstått är 16 tum std på en ”heavy”. Men ett light chassie kan vara totalvikt 3500kg ändå. Hur det är över 3500 skall jag låta vara osagt. Men jag misstänker att dom som är uppvägda över 3500 är gjorda på heavy chassie. Finns säkert någon i klubben som är ännu mer bevandrad i detta än jag. Har heller inte koll på vilka bultcirklar det handlar om för light respektive heavy, men det går väl att ta reda på, säkert någon på forumet som vet.
Själv har jag en plåtis byggd på Citroën Jumper som är systerbil till Fiat Ducato, den har 15tummare & totalvikt 3500.

Det finns tre olika Ducatochassier, 35L, 35H, och 40H/Maxi. Alla skiljer på hjulens bultcirkel och tillåtna axellaster.

35L har 15" hjul och bultcirkel 5x118mm tillåtna axellaster Fram 1850kg, Bak 2000Kg

35H har 15" eller 16" hjul med bultcirkel 5x118mm tillåtna axellaster Fram 2100Kg, Bak 2400Kg

40H/Maxi har 16" hjul bultcirkel 5x130mm tillåtna axellaster Fram 2100Kg, Bak 2400Kg och bland annat större bromsar än de andra.

Tillåtna axellaster står på en plåt på balken framför kylaren i motorrummet.
 
Toppen