Carthagofrik
FD HBK Medlem
Sv: Fiat
Håller med dig Iveco är ett kraftigt chassie
Det är ju bra att du har andra erfarenheter än vad jag har avseende kvalitet och reservdelar från fiat. Själv fick jag vänta länge vid flera tillfällen men det berodde på fiat och inte på verkstaden som var bra..
Kvaliten på växellådorna är mycket omskriven också i detta forum så att den är usel fram till 2002 är något som ingen borde tycka annat om.
Problemen med vibrationer är så stora att en recall görs från fiat i vissa länder dock ej här. Det problemet gäller 2,3l motorn och har resulterat i ett flertal stämmningar i bla. england.
Tyvärr börjar det nu dyka upp problem uppgifter om de nuvarande lådorna i kombination med 3l motorn. Högt slitage är vad som börjar skrivas om så vi får se om det är rykten eller nytt elände. En av mina invändningar mot fiat är något som du själv skriver. Detta chassi används ibland med för tunga påbyggnader och då det från början ligger på gränsen så håller det inte. MB och Iveco är MAN har stadigare chassin som ju också används av de flesta premiumbyggare.
Att vara störst på chassileveranser betyder inte att man har kvalitet. det kan lika gärna bero på att man säljer billigt till husbilsproducenter som ju givetvis jagar marginaler och volym.
Håller med dig Iveco är ett kraftigt chassie