• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat vs Peugeuot vs Renault vs Citroen?

F

F.d. 3353

Guest
Fiat/Peugeuot/Renault/Citroen (och kanske fler) - vad är det egentligen som skiljer? Har de samma motor? Det verkar så när man läser annonser.

Vad skiljer på chassit? Har för mig att jag t ex läste om någon som var tvungen att byta en axel för att typa (?) upp vikten, det var nog inte Fiat.

Har de samma tjänste/totalvikt när de har samma bodel? Finns det fler skillnader?

/Ulla
 
Senast redigerad av en moderator:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Fiat vs Peugeuot vs Renault vs Citroen?

Tror att åtminstone motorerna på Fiat, Peugeot och Citroen är "desamma". Renault kör eget.
Står mycket skrivet om detta i olika trådar.

Vet inte riktigt hur det är med chassin - om de har lika stort samarbete på chassisidan?
Tror att Fiat bytte chassi -90, -95 och 2002 - rätta mig om jag har fel. :)
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat vs Peugeuot vs Renault vs Citroen?

Fiat, Peugeot och Citroen kom med sitt nya till modellerna 2007, dom fanns alltså ute hösten 2006.
När det gäller den lilla motorn 100 hk 2,2 l så är den enligt uppgift från den
verkstad som bytte min generatorrem tillverkad av Ford.
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fiat vs Peugeuot vs Renault vs Citroen?

Tror att Fiat är ensam om att använda 2.3 L motorn.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat vs Peugeuot vs Renault vs Citroen?

Dette har vært opp i tidligere tråser under markisen.
Enkelt og kort: Fiat bruker i dag motorer fra Iveco.
Citroen og Peugeot bruker motorer fra sin egen PSA gruppe.
Renault har eget chassi og motorer - et produksjonssamarbeid med Opel, mens de 3 andre bygges på samme samlebånd i Italia.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat vs Peugeuot vs Renault vs Citroen?

Hmmm...

När det gäller Fiat/Citroen/Peugeotså tror jag att i alla fall fr o m nya chassiet att t o m motorerna är identiska. Jag kollade på en 2.3 Citroen Jumper i samband med "Sållet tråden" och nog var det en Iveco motor vad jag kunde se.

Renault är en helt annan historia. Master chassiet har ingen med PSA/Fiat att göra vad jag känner till.
 
F

F.d. 3353

Guest
Sv: Fiat vs Peugeuot vs Renault vs Citroen?

Tack alla! Känner mig fortfarande förvirrad, men det kanske klarnar så småningom. Jag försöker också lista ut varför t ex en Peugeut med stor motor kan ha maxlast 3100 kg, men en Fiat med (vad jag kan förstå) jämförbar motor har 3500 kg. Det blir ju viss skillnad!

Ska leta bilar utan min man i veckan och skulle gärna vilja veta lite mer!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat vs Peugeuot vs Renault vs Citroen?

Det finnes flere motorvarianter og flere chassivianter.
Eurochassi finnes fra 2500 kg til 3850 kg tillatt totalvekt, og alle motorvarianter kan leveres i alle chassi. Det er noen kombinasjoner som ikke er salgbare, f.eks største chassi og minste motor. Det minste chassi blir normalt ikke benyttet i husbiler, det finnes noen 2850 kg i bruk i Pössel sine vans.

Ved bruk av en modifisert ramme fra ALKO kan totalvekten løftes opp til 5000 kg.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Fiat vs Peugeuot vs Renault vs Citroen?

Tack alla! Känner mig fortfarande förvirrad, men det kanske klarnar så småningom. Jag försöker också lista ut varför t ex en Peugeut med stor motor kan ha maxlast 3100 kg, men en Fiat med (vad jag kan förstå) jämförbar motor har 3500 kg. Det blir ju viss skillnad!

Ska leta bilar utan min man i veckan och skulle gärna vilja veta lite mer!

..
Lycka till i letandet - har själv suttit vid datorn 2-3 timmar varje dag i snart 2 månader och letat info om HB.
Från början lärde jag mig nåt nytt varje dag - nu är det nåt nytt varannan dag ungefär.
Då är det skönt att ibland som omväxling att åka runt bland HB-handlarna i stan och fråga och diskutera.
Blocket och en del HB-handlare har varit till stor hjälp. Tyvärr - inte alla som vill svara på mejl - många "snackisar" vill bara prata i telefon. Jag vill ha lite grund att stå på först och sen kunna prata om det i telefon eller helst IRL.
Har snart utnyttjat alla bekanta och bekantas bekanta :) för att få se olika varianter och få för- och nackdelar med olika saker.
Sen har man ju också sin andra hälft att diskutera med - och vi är inte alltid överens. :cool:

Mycket bra också att ha olika forum som tex detta och kunna ställa "nybörjarfrågor" utan att skämmas alltför mycket - man får ju oftast BRA svar.
U-soffa är tydligen inte alltid att föredra - jag pendlar varje vecka mellan olika alternativa Märken/modeller/chassin och bodelslösningar.
Just nu lutar jag åt en mindre körglad "plåtbil" med relativt stark motor typ Pössl - men det gör inte hustru! :wink:

Lycka till i HB-letandet! :spinny:
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Fiat vs Peugeuot vs Renault vs Citroen?

Fiat/Peugeuot/Renault/Citroen (och kanske fler) - vad är det egentligen som skiljer? Har de samma motor? Det verkar så när man läser annonser.

Vad skiljer på chassit? Har för mig att jag t ex läste om någon som var tvungen att byta en axel för att typa (?) upp vikten, det var nog inte Fiat.

Har de samma tjänste/totalvikt när de har samma bodel? Finns det fler skillnader?

/Ulla


Var inte min avsikt att "ta död på diskusionen"! :)
Hjälp nu "en dam i nöd" att få lite klarhet i funderingarna.

Var själv igår och talte med "en erfaren" om husbilar - mycket intressant!
Idag var jag/vi och kollade på en HB 30 mil bort - bilåkande hela dagen - huvaligen.
Jag vidhåller - en körglad liten "plåtbil" - och hustru är snart inne på min linje???:cool:
.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Fiat vs Peugeuot vs Renault vs Citroen?

Tråden är aningen svajig. Tidigare så hade PSA gruppen t.ex. i min förra bil en liten bensinmotor från peugeot och bilen var Fiat och den marknadsfördes under namnen Fiat ,
Citroen och Peugeot. vid ett tillfälle fick jag bilen akut lagad på en citroenverkstad i England. Detta var dåtid. Men det är bra särskillt i utlandet att känna till om man kan använda en annan verkstad än det egna märket. Fiats 2,2 är det en Fordmotor eller en Ivecomotor? Sitter samma motor i någon personbil? Är det mycket skrönor och lite fakta
som gäller. Det skulle vara roligt att helt säkert veta vad det är för motor man har i bilen!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat vs Peugeuot vs Renault vs Citroen?

Den 2l bensin som ble brukt frem til ca. 1990 var samme blokk som på Peugot 505, men med litt andre deler inne slik at den hadde litt lavere effekt en personbilmotoren. En personbilmotor ville fort bli for varm med den tunge belastningen en fikk i varebil og husbil.

En periode brukte Fiat motorer fra Ford, nå bruker de bare Iveco motorer. PSA bruker noen PSA motorer, men jeg tror 3l er Iveco - de har ikke en 3l diesel i noen personbil så langt jeg har sett.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Fiat vs Peugeuot vs Renault vs Citroen?

Den gamla Peugeot bensinaren känner jag väl till , kasselbacken var inte rolig! Det är ju bra att veta att man har en lastbilsmotor i bilen idag. Jag är mycket nöjd med denna motorn. Att den fungerar bra beror förmodligen på ett den är turbodiesel med insprutning och att bilen nuförtiden är delintegrerad
istället för alkov. Mitt tips till alla är : köp inte alkovbil om du inte har behov av dessa sängplatser!
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fiat vs Peugeuot vs Renault vs Citroen?

Måhända en akademisk fråga men är inte 2,3 JTD motorn Fiats tillverkning ? Däremot 2,8 JTD är Ivecos tillverkning . I varje fall tolkar jag jag det så när jag läser min tyska instruktionsmanual (2006) där de har motorkod FIAE0481C resp. 8140.43S eller 8140.43N. De senare hittade jag på Ivecos hemsida däremot inte den första. Det skiljer dessutom en hel del i bytesintervall för olja och kamrem.
Nu är ju iofs Iveco delägt av Fiat men ändå.
// Göte J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat vs Peugeuot vs Renault vs Citroen?

Fiat gikk helt over til Iveco motorer i 2007 for å oppnå EURO4 standard.
De gamle 1,9 og 2,3 var Fiat konstruksjoner mens 2,8 var en Iveco helt fra 1998. Husker ikke om den gamle 2,5 motoren var Fiat eller innkjøpt.
 
Toppen