Ja bytesintervaller är väl något som man inte skall rekommendera till andra om det skulle hända något, och då kan det ju t.o.m. eller troligen bero på andra faktorer än att just själva remmen har gett upp.
Det finns ju olika konstruktion på remmar och olika vävförstärkningar på olika sätt ute i själva kuggarna på remmen.
Det kan väl i vissa fall vara mer motiverat att byta för att få nya stödrullar med nya lager men då handlar det ju mest om hur mycket de snurrat, alltså hur många mil bilen gått och inte år.
Men att behöva byta en rem som bara gått 2000 mil för att den är fyra år gammal verkar ............. Ja.
Problemet är väl också att den nya remmen har kanske legat några år på lagerhyllor och borde kanske ha åldrats på samma dramatiska sätt även där.
Då borde tillverkningsår stämplat på remmen vara befogat på samma sätt som på gasolslangar, men jag tror mig aldrig sett någon datumstämpel på någon rem.
Grannens gamle far fick ett glatt brev på posten att nu var det dags att byta kamrem på bilen. Det var en liten Peugeot personbil som hade nått fyraårsgränsen, alltid stått i garage, och knappt gått 700 lugna sommarmil.
Ingen rekommendation till andra men personligen så börjar jag att fundera på byte vid åtta år och ca. 8.000 mil och försöker att få det gjort innan tio år och ca. 10.000 mil.
Om det drar ut på tiden så kan jag bara skylla på att det är rätt tråkigt/trångt att byta rem på många bilar, för själva kostnaden för rem med stödrulle/spännare beroende på konstruktion brukar ligga mellan ca. 500:- och 1.400:-
O så vattenpumpen, visserligen så driver ju kamremmen vattenpumpen ofta nu för tiden och kanske belastas den mera än när den drivs av en "fläktrem", men man har nog aldrig förr funderat på byte av vattenpump i förebyggande syfte före 20.000 mil eller mer. En så tydlig kvalitetsförsämring på något så vanligt som en bilvattenpump som funnits i över hundra och säkert funkat bra i sin konstruktion sedan bilar tillverkade på trettiotalet eller tidigare verkar mysko.
Förlåt

... Lite gnällig kanske men man får en känsla av att bli utnyttjad som mjölkko vid köp av ny bil med hot om garantiförlust om man inte ställer upp på servicekostnaderna.
Montro om någon firma törs testa med kamremsbyte efter 1000 mil eller max ett år för att se om man kan mjölka in ännu mer pengar.
M.v.h. JANKRO.