• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat problem

F

F.d. 53498

Guest
Vi tog ut vår nya Hobby 750 med stora 160 hk motorn i oktober 08. Redan när vi fick den levererad så lät det illa om höger bak. Verkstaden förklarar att det är ett typfel. Handbromsen sitter som en liten bromsback på skivan. Den här backen fastnar ibland och då låter det illa. Nu har bilen gått dryga 900 mil och det låter fortfarande. Det blir så med den här konstruktionen säger verkstaden. Inget kul att köra när alla vänder sig om och tittar pga skrapljuden. När kommer det att gå sönder helt? Har någon annan med boggiekonstruktionen samma fel?

När man backar med bilen så rister hela bilen. Det är inget fel säger verkstaden. Det är kopplingen som hugger säger han. Det beror på att backen är för högt växlad sägs det. Man skall backa med 1200 varv vilket betyder ca 35 km/t. Så fort har jag inte för avsikt att backa med dryga 8 meter husbil på en ställplats eller camping.

Är dessa fel av den kalibern att om dom inte åtgärdas så har man rätt att häva köpet?
 
Senast redigerad av en moderator:
P

PAM 97

Guest
Sv: Fiat problem

Hej där stå på er för det här måste dom fixa, firman får väl anlita en annan verkstad, för dom där verkar inte seriösa:mad: många hälsningar Pelle
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Fiat problem

Anders & Carita, jag tror det är svårt att säga om köpet går att häva eller inte. Husbilen är cirka fem månader nu och mycket beror på hur ärendet har hanterats. T.ex. klagade ni med en gång eller först nu? Klagade ni hos Fiat eller till husbilsförsäljaren? Har säljaren åtgärdat något eller bara skyllt på typfel? Har säljaren sagt att lösning är på gång eller ej?

Men det klart, detta med att backa. . . Det är ju lätt för försäljaren att säga: -"Det skulle ni observerat vid provkörningen." Å andra sidan kanske ni inte kunde provköra en liknande bil i samband med köpet. Dock är backen en sådan grundläggande funktion som man bara tar för givet att den fungerar på ett "normalt" sätt och det ska den ju.

Här kan ni läsa lite mer om att backa med Fiat.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t27787/
Hoppas att det löser sig så att ni blir nöjda.
/David
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fiat problem

Är det en Fiat det gäller nu?? Visa min husbil står det annat. Har inga bekymmer med min.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Fiat problem

Hej

Är de inte AL-KO chassi på den bilen isåfall prata med dom ang skrapningarna för det är ju deras konstruktion och inte Fiat.
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Sv: Fiat problem

Hej
Jag har också en Hobby 750 -08 har inte ngr problem med att det låter, ej heller märkt problem när jag backar. Tror inte att det är ett generellt fel på Hobby 750.
MVH
Peter
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Fiat problem

röris, jag misstänker att AL-KO använder orginalbromsarna, i detta fall Fiats. Jag vet inte säkert utan det är bara en misstanke jag har. Tror jag har läst någonstans om detta.
/David
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Fiat problem

Det stämmer det är Fiats bromsar o hjul, men varken Fiat eller AL-KO vill påta sig felen, så det är vi kunder som får lida. / Lizzy o Ove.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Fiat problem

Min 2008 har jag inte märkt detta och måste backa ut från mitt hus i extremt låg hastighet och inga missljud med den har som sagt inte det dyrare AL-KO chassit och inte boggie. Men kvittar, så skall det inte vara i vilket fall och kan givetvis åtgärdas av kunnigt folk som är mekaniker och inte reservdelsbytare som dom flesta är idag.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Fiat problem

Är det Fiat igen,
Man karnse har tur.
Har en Fiat-08 inga problem ännu!
åkt ca 1000mil.

Mvh
Skoogis
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Fiat problem

Som jag har skrivit om tidigare skakar min fiat (weinsberg) 2008 vid backning.Även fiat(burstner) 2004 som jag lämnade i byte skakade,men eftersom min weinsberg står på verkstad och har väntat på en möbeldetalj i 9 månader har jag fått en lånehusbil fiat (euramobil) 2004.Har varit i spanien 2,5 månader och kört 1100 mil.Den har inga skakningar fast den är samma årsmodell som burstneren 2004 med 2,8 motor. Alltså inte fel på alla. Rekommanderas:Kolla vid köp,backa i uppförslut.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fiat problem

Hej Anders & Carita
Hackar bilen bara när ni backar? Det verkar i mina ögon sett konstigt, faktiskt!
Rent mekaniskt kan det ju inte vara så att bara ett drev i lådan gör att bilen hackar! Om det är så att den inte hackar på ettans växel när man startar (om den är lägra utväxlad) och bara på backens växel för att den är högre utväxlad så innebär det ju i praktiken att man får använda kopplingen mera på just backväxeln för att hjälpa till lite!

Jag kan därför tänka mig att problemet ligger lite i kopplingen och i den så är nog i så fall lamellen boven i dramat, kanske!

Hänger ni med i mitt resonemang? När jag tog ut våran husbil efter vinterförvaringen så var kopplingen lite "hackig" och vad det beror på vet jag inte, fast lite skit och kanske beläggningar på just lamellen kanske.

Jag slirade lite extra ett 10 tal sekunder med jämn gas för att rensa lamellen och sedan var det som vanligt igen:eek:

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar, eller ?

Anders
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Fiat problem

Jag håller nog med Anders, Fiaten är högt drevad på backen därför får man hjälpa till med kopplingen. Har haft samma problem på dom senaste tre bilarna. Man vänjer sig . Olle.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat problem

Jag har en Fiat-03 2,8 och då är det samma fel på den då, eller?

Intressant att veta.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Fiat problem

Det nog inte säkert , problemet uppstod nog inte förän på 05, hört från Fiatfolk, du borde ha märkt det när du släpper upp kopplingen. Mvh. Olle.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat problem

Men om jag förstått rätt så är båda bilarna av facelift modellen så det är därför jag undrar. Då borde felet finnas på alla.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Fiat problem

Jag håller nog med Anders, Fiaten är högt drevad på backen därför får man hjälpa till med kopplingen. Har haft samma problem på dom senaste tre bilarna. Man vänjer sig . Olle.

Om det beror på att backen är högt drevad borde den väl skaka om man starter på 2:an`s växel ochså.Jag har haft en vw buss årg 1975 som skakade vid backning.Felet var att kopplingen var vajarmanövrerad och att vajarn kom i vibrationer.Kanske har fiats kopplingsvajar för långt fritt häng.Nåt att fundera på.
 
F

F.d. 25021

Guest
Sv: Fiat problem

Skakningar vid backning med nya Fiat X250 har varit en följetong i engelsk husbilspress. Framförallt har Practical Motorhome varit pådrivande och följt upp ärendet. Idag kom senaste nummer med svar från FIAT.
Det verkar i första hand gälla tyngre husbilar med 130 Multijet motorn men även några fall på 160 Multijet. Tydligen har Fiat nu tagit fram en två stegs plan. Först byts motorfästen och funkar inte detta på just den bilen så får man byta andra fästen i drivlinan och eventuell omdrevning av backväxeln.
Jag kan scanna engelska artikeln imorgon om någon är intresserad. Detta är första gången som Fiat tagit ansvar för detta felet vad jag kan se.
Jag har bl.a. denna barnsjukdom med intresse då vi funderar att byta vår Dethleffs 2.8 JTD-04 till en Burstner 747 med just 160 Multijet och vill veta vad som jag skall tänka på.
 
Toppen