• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Garanti

F

F.d. 52918

Guest
Sv: Fiat Garanti

Lämnade in vår första Fiat Ducato 1996 årsmodell på garantitiden,tog 6 månader innan vi fick tillbaks husbilen.Reservdelen var bara en liten bagatell
Det som förvånar mig,är att här går varje dag,varje vecka lastbilar med gods från Italien,,,och så skall det vara så svårt att få fram reservdelar från Fiat.
Är det så illa att felet ligger hos generalagenten?

F

F.d. 4879

Guest

Lite skrämmande att höra att det fungerar lika dåligt ute i europa. Det måste ju helt enkelt bero på dålig logistik och ointresse. Om det går att få hem delar till en bil ifrån USA till dörren här i Stockholm på 48 timmar med Burlington air express tariff 2000 så måste det ju även gå att få fram Fiat delarinom europa på samma tid. Jag skulle ge alla som ska ut i europa och fara med sin Fiat tipset att ta reda på någon stor leverantör av Fiat orginaldelar i europa. Ta sedan reda på om dom kan leverera med Burlington, UPS eller liknande inom 48 timmar dörr till dörr. Kolla även så att dom kan debitera via kontokortsnumret direkt vid leberans för delar, frakt, skatter, moms mm. Ha sedan det hela dokumenterat på papper och gärna en kontaktperson. Lägg papperet i bilen så kanske ni slipper bli stående 14 dagar ute på vishan. Kan som parantes säga att min granne köpte sig en sprillans nu Iveco distrubitionsbil för två år sedan och dom har ta mej f-n inte en mutter hemma till den på Iveco verkstaden, allt måste beställas, han är inte nöjd alls efter att tidigare ha kört Ford Cargo och Mercedes....

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024

Tror inte det spelar någon roll om man utnyttjar Fiatverkstad i Kungsbacka eller Stockholm det gör inte Fiats "garantihantering" bättre för det. I mitt fall kunde Fiatorganisationen under den då resterande garantitiden (½ år) få fram delar som de själva skruvat sönder (skruv + bricka till I-brädan) "prylarna fanns överhuvudtaget inte med i konstruktionsunderlaget (på microfischkort 2004???)--> och då är det värre än värst!

Som tur var för mig så fixade en av verkstadsgubbarna hos Forsbergs i Hyssna fram detta (hur vet jag inte) men Fiat klarade det inte (de gav upp och sa bara att garantitiden var slut efter halvåret).

grundproblemet tycker jag dock inte är Fiat utan Hobby eller någon annan sluttillverkare som bygger vidare på Fiat, Ford, Renualt eller annat chassie.

I min värld (den normala?) är det självklart att sluttillverkaren skall stå för alla garantier och service (inkl ansvarsmässigt), om det är t.ex Bürstner eller Hobby de har ju tagit emot hela köpeskillingen och bör därvid också avkrävas det fulla ansvaret för husbilen de sålt!

Hur skulle det vara om t.ex Volvo, mfl säljer en bil där de inte tar ansvar för olika komponenter som de köper in och använder i bilarna utan skickar iväg köparna till Bosch, etc???

Hur det kan fortgå på detta sätt inom husbilsbranschen är märkligt, husbilssäljarnas kontrakt beskriver inte de ansvarmässiga sakförhållanden särskilt bra om ens överhuvudtaget! Kanske är husbilsbranshen en omogen bransch till för lycksökare (jfr med värmepumpar) och en sanering behövs, i varje fall måste vi som kunder/köpare sätta press på säljarna av husbilar. Att sälja en husvagn eller en husbil är inte riktigt samma problematik (exkl chassie, drivlina som ex).

Man får det man köper inte det man tror att man köper men stå på er och kräv klarhet redan vid köpet i dessa garantifrågor, mm det vinner vi alla på!
/ Hälsningar

F

F.d. 4879

Guest

Håller med dig fullkomligt Librell. Alla bilbyggare, husbilsbyggare, husvagnsbyggare, motorcykelbyggare mm har egentligen en slutkundsgaranti. Precis som du skriver, hur skulle det fungera om en Volvo V70 -07 kund kom in med en trasig Bosch del eller en SAAB 9-5 ägare kom in med en trasig SEM del. Det får du ta med tillverkaren på deras garanti.. Nu bygger ju onekligen Volvo och SAAB fler enheter än vad någon husbilstillverkare gör så där ligger väl kanske problemet. Många gånger köper man en -07 husbil men får ett chassi från -06, kanske även -05. Tyskarna har en smart sak, dom har inte årsmodell sen några år tillbaka utan köpe år, dvs datumet som kunden köpte fordonet och det räknas som garanti tid. Det är nog inte lätt att sälja husbilar idag tyvärr, bilarna blir allmer avancerade/krångliga, den gamla hederliga dieseln som man förr kunde titta på och se vad det var för fel finns inte längre. Nu är det mesta datorstyrt och öppnar lekmannen huven så kan han inte se vad det är som krånglar, påminner mej reklamen om Treo.. Vad jag har förstått så är det få som har problem med den "handbyggda" delen av husbilen, dvs bodelen. Felen brukar ligga i chassidelen. Sverige är inte så stort, vi har ju resten av europa också så det bör finnas samma problem även där? Jag vill inte lägga nån arbetsbörda på någon då det här är en idiell klubb men kanske någon har tid och lust att kolla upp det lite? Det bör finnas rätt många husbilsägare i europa som har samma problem, kanske samma typ av Fiat? Att lägga bördan hos den lokale säljaren i "Knäckebröhult" är nog inte rätt, han/hon gör säkert så gott den kan. Om jag tittar bara här i Stockholm så ser jag betydligt fler husbilar på Fiat chassin än jag ser lätta lastbilar. Importören tror jag heller inte har så mycket att säga till om, är nog mest glada för att få ha agenturen tror jag, den skiftar var och annat år.. Nu har jag som Fiat/Iveco ägare stuckit ut hakan men har en gammal häck som man kan se vad det är för fel på och helrenovera med en hammare, skruvmejsel och skiftnyckel..

F

F.d. 3581

Guest

Är fordonet köpt av en Svensk näringsidkare så är det svensk konsumentköplag som gäller.
Har tex Forsbergs sålt fordonet till en privatperson så är det Forsbergs som till syvende og sist har har det fulla ansvaret för att åtgärda reklamationsfel under 36 månader från leveransdag.
Forsbergs får väl anlita Fiat som sin underleverantör - det skall Forsbergs ombesörja - inte kunden.
ds

F

F.d. 4879

Guest

Det är ju där det sviktar ju. Säljaren gör nog så gott den kan men har den ingen bra support uppifrån så spelar det ju ingen roll vad säljaren än gör! Antalet chassin som Fiat säljer till husbilstillverkare i europa är ingen liten summa men det är många tillverkare. Nu när Fiat har fått ett nytt och tydligen mycket kompitent styre så kansk man är lyhörda för åsikter och klagomål, tror knappast att Fiat skulle tycka det var skönt och bekvämt att Mercedes tex tog över deras marknad vad gäller husbilschassin.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024

Problemet är inte så enkelt utan kan kompletteras ytterligare;
* På byggaren monterar in elektronik som avsäkras utan dokumentation
* På-/inbyggnadsdetaljer som ingen kan redogöra för
detta är bara exempel på vad som orsakar följdproblem:

Fö är det så sen länge att husbilar typ Bürstner, Hobby, mfl är "helbilsgodkända inom Eu" och detta bör vara en bas även för garantier etc. Kanske visar detta att det finns behov/krav på starkare leverantörer och säljare!

F

F.d. 418

Guest

Tack librell för dina sakliga och kompetenta inlägg. Det känns spontant som att du är på rätt spår. Knäckfrågan är dock: Hur går man vidare? En kanslilös, ideellt arbetande klubb som HBK har intresset men inte resurserna. Jag undrar om Konsumentverket kan vara rätt forum? Hälsn/AndersW som nu tar två veckors paus.

F

F.d. 6424

Guest

Varför inte en betygsättning av verkstäder här, indelat i landskap. Tänk vilken bra reklam för en verkstad om dom tex får 4,6 i betyg av tex 70 medlemmar!!

På detta sett kan vi också skydda medlemarna här från att anlita oseriösa företag.

Bara en Idé

Rickard

F

F.d. 3088

Guest

En bra ide Men vi som kunder kan ju ibland oxå ha fel men tro att vi har rätt:swoon:
Då är det lätt att man skriver ett hårt inlägg som drabbar verkstaden, om det är en liten verkstad i en litenstad kan det gå riktigt illa man bör nog vara försiktig när man kritiserar någon på nätet

Det måste nog vara någon frivillig som vi skickar uppgifterna till som sammanställer det hela

F

F.d. 6424

Guest

Helt rätt Gurra. Men om en kund ger ett dåligt resultat av tex 20 så drar ju inte det ner specielt mycket.

Rickard

PS du vet väl att kunden alltid har rätt :wink:

F

F.d. 3088

Guest

Ja det stämmer ju, men om dom 19 som är nöjda inget skriver så läser jag ju bara den negativa skriften, sedan går ryktet fort runt i bekantskapskretsen med leda för verkstaden som i verkligheten kanske är den bästa i byn.

Mvh/Gurra

F

F.d. 6424

Guest

Ja jag vet men man skulle kanske bara ge positiva poäng?? Eller ingen text bara poäng??

Ahh jag vet inte. Någon annan som har något förslag??

Jag skulle gärna köra 20 mil till en verkstad som jag vet är riktigt bra.

Rickard

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest

Ja Nebrer det är klurigt hur man skall göra.
Har för mig att jag har läst någonstans om en svart lista på verkstäder någon som vet?:spinny:

Gurra

F

F.d. 6424

Guest

Ja här på denna svarta lista är företag som har misskött sig. Jag tänkte mer på företag som har ett brett register av reservdelar, allmänt kunniga och en bra service i en lista.

Rickard

F

F.d. 3088

Guest

Ahh jag fattade lite fel då, kanske inte är någon dum ide:yes: Gött med Fredag:D

Gurra

F

F.d. 55271

Guest

Hei dere svenske Fiat eiere til 2,8 JTD POWER (146 HK)

Jeg ble tipset om at Fiat har kalt tilbake disse bilene for å montere et varmeskyld mellan motor og kupeen. Tilbakekallings ordren har Nr. 5145. Det er en tynn Al. plate ca. 0,5 x 0,4 m som blir trædd mellom motor og vegg mot førerhuset. I tillegg ble styreprogrammet omprogrammert. Noen endring kan jeg ikke merke, men det ble gjort.

Fiat verkstedet her hadde ikke fått beskjed fra Fiat, men han sjekket det med Fiat og etter noen min. ringte han tilbake og bekreftet at det var en plate som skulle ettermonteres.

Dette gjelder ikke alle, men en serie fortalte fiatmannen.

Dere får sjekke opp før det blir for sent.

F

F.d. 3581

Guest

Gubbar o gummor oxå. Ni behöver inte köra omkring i landet för att hitta en bra verkstad.
Enligt svensk lag (KKL) (känner mig lite tjatig) så behöver ni endast lämna in bilen hos den återförsäljare där ni köpte den..
Om inte den återförsäljaren kan fixa servicen så får väl denna anlita en underleverantör - tex en FIATverkstad.

Lycka till....
DS

Toppen