Sv: Fiat Garanti
Håller med dig fullkomligt Librell. Alla bilbyggare, husbilsbyggare, husvagnsbyggare, motorcykelbyggare mm har egentligen en slutkundsgaranti. Precis som du skriver, hur skulle det fungera om en Volvo V70 -07 kund kom in med en trasig Bosch del eller en SAAB 9-5 ägare kom in med en trasig SEM del. Det får du ta med tillverkaren på deras garanti.. Nu bygger ju onekligen Volvo och SAAB fler enheter än vad någon husbilstillverkare gör så där ligger väl kanske problemet. Många gånger köper man en -07 husbil men får ett chassi från -06, kanske även -05. Tyskarna har en smart sak, dom har inte årsmodell sen några år tillbaka utan köpe år, dvs datumet som kunden köpte fordonet och det räknas som garanti tid. Det är nog inte lätt att sälja husbilar idag tyvärr, bilarna blir allmer avancerade/krångliga, den gamla hederliga dieseln som man förr kunde titta på och se vad det var för fel finns inte längre. Nu är det mesta datorstyrt och öppnar lekmannen huven så kan han inte se vad det är som krånglar, påminner mej reklamen om Treo.. Vad jag har förstått så är det få som har problem med den "handbyggda" delen av husbilen, dvs bodelen. Felen brukar ligga i chassidelen. Sverige är inte så stort, vi har ju resten av europa också så det bör finnas samma problem även där? Jag vill inte lägga nån arbetsbörda på någon då det här är en idiell klubb men kanske någon har tid och lust att kolla upp det lite? Det bör finnas rätt många husbilsägare i europa som har samma problem, kanske samma typ av Fiat? Att lägga bördan hos den lokale säljaren i "Knäckebröhult" är nog inte rätt, han/hon gör säkert så gott den kan. Om jag tittar bara här i Stockholm så ser jag betydligt fler husbilar på Fiat chassin än jag ser lätta lastbilar. Importören tror jag heller inte har så mycket att säga till om, är nog mest glada för att få ha agenturen tror jag, den skiftar var och annat år.. Nu har jag som Fiat/Iveco ägare stuckit ut hakan men har en gammal häck som man kan se vad det är för fel på och helrenovera med en hammare, skruvmejsel och skiftnyckel..