• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Garanti

F

F.d. 10180

Guest
Hej alla husbilåkareHar vid ett tidigar tillfälle haft åsikter med fiat garantin nu har jag bekräfra att det inte funkar i Stockholms län var till verkstad den 6/9 dom hunde inte klara av att ta Ekg dom behöve ha hjälp från Uppsala av( spesialist) dom har ringt att få kontakt med spesalisten men icke nu är det 11/9 spesialisten är försvunnen eller har han flytt landet mitt problem är att klockan+trippelmätaren försvinner varje gång motorn startas (instälning) som måste göras kommer att ta upp det på Elmia VARFÖRVerkstan

F

F.d. 3605

Guest
Sv: Fiat Garanti

Helt otroligt !!
Verkar som Fiat fullständigt skiter i sina kunder !!!!!
Kanske att fall för Farbror Sverker i PLUS !!
Har man Fiat Chassi så verkar det som andra handsvärdet på bilen sjunker som en gråsten i dagsläget, med bristfälig service och få seriösa verkstäder.

F

F.d. 14038

Guest

Jag undrar vad som skulle hända om alla vi som är med i husbilsklubben gick runt till alla utställare och verkade intresserade att byta husbil sade att det får vara tills dess att FIAT TAR SITT ANSVAR OCH FÖRBÄTTRAR SIG VAD GÄLLER LEVERANSER AV RESERVDELAR, LÄCKANDE KAROSSER MM.Jag har svårt att tro att inte dessa återförsäljare skulle föra detta vidare. Skulle vara intressant att höra om det finns moysvarande förening i Tyskland som vår, då skulle man kunna kontakta även dom och försöka påverka dom att göra likadant.

F

F.d. 6586

Guest

Inga problem när det gällt åtgärder under garantin på Fiat-verkstan i Kungsbacka?!
Är det ett Stockholmsproblem?

F

F.d. 14038

Guest

Det spelar väll ingenroll om det skulle vara ett stockholmsproblem, det verkar ju som att det inte går att få fram resevdelar oavsett var du bor av det jag läst här på insändare som haft eller har problem med sina bilar.Det går tydligen bra att få fram dom i Tyskland inom rimlig tid. Vad verkstäderna anbelangar så bör väll Fiat se till att dom har kunniga och vällutrustade verkstäder till sitt förfogande.

F

F.d. 14038

Guest

Tänk på att vi som kunder har väldigt stor makt om vi kan enas och gå samman med påtryckningar,Fiat har säkert inte råd att tappa för många kunder och inte husbilstillverklarna heller utan dom kommer att vända sig till andra leverantörer av bilar.Det är väll så att en sådan här härlig klubb säkert skulle kunna ställa till ett litet hevete för dom om dom inte ändrar sig.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024

FIAT:s åtagande verkar variera väldigt beroende på var man bor. Jag måste ha en enastående tur som fått Borås Bilhall (Sven-anders och Lars) som serviceverkstad. Så.... lösningen på för er alla som har problem med FIAT. Flytta ner till boråstrakten!!! Välkomna !:D...... Fast det stämmer ju det som nämnts tidigare angående leveranstiden för reservdelar. Det måste det till en förbättring ! Där hjälper det inte att bo i boråstrakten !

Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024

Efter vad jag förstått så är Citroen Jumper och Peugeot Boxer samma bil som Fiat Ducato fast med lite olika 'branding'. Kan det vara helt fel att anta att reservdelar från t ex Citroen skulle passa Fiaten? Har själv ett Ducato -07 chassie så jag ska göra ett provskott på motortäckkåpan. Yes.. min läcker oxå in vatten :mad:
Ska serva min Cittra på fredag så jag ska kolla med verkstan om motorkåpan finns som reservdel till Citroen Jumper.

F

F.d. 3581

Guest

Hej, angan

Jomenvisst.
Så trodde jag också när vår husbil var inlämnad på FIAT i Kungsbacka för att byta vänster framhjulslager efter 5000 mil på garantin.
Bilen var då ca 1.5 år och framhjulslager fanns inte på lager i Sverige. Bilen var för ny enligt FIAT.!!!!!!!
Jag föreslog kundmottagaren att varför inte kolla med Peugeot eller Citroen eftersom det är samma lastbil. Det var som att dra ned ett rött skynke. "Det är inte samma reservdelsnummer, och eftersom det är ett garantijobb så måste detta fixas av FIAT. "Det är ju inte samma bolag":

Vi fick vänta drygt två veckor på lager från Italien - jag föreslog kurirpost - men se det gick inte.
Sv. Fiat väljer hellre missnöjda kunder. Märkligt, men tyvärr sant.

DS.

F

F.d. 3088

Guest

Hej hundvakten

Ja det är ju skit av Fiat vad gäller garantin, nya bilen och behöva stå två veckor!!!
Man tycker ju att ett framhjulslager borde ligga på hyllan!!

Vi som åker bil där garantin har gått ut slipper i regel väntetiden, mina delar kommer från olika icke märkesvärkstäder. Ibland när man öppnar förpackningen finns där reservdelsnummret och exempelvis Audi instämplat (originaldel fast i neutral förpackning och billigare) Tillverkas väll på samma fabrik

Mvh/gurra

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

FIAT:s åtagande verkar variera väldigt beroende på var man bor. Jag måste ha en enastående tur som fått Borås Bilhall (Sven-anders och Lars) som serviceverkstad. Så.... lösningen på för er alla som har problem med FIAT. Flytta ner till boråstrakten!!! Välkomna !:D...... Fast det stämmer ju det som nämnts tidigare angående leveranstiden för reservdelar. Det måste det till en förbättring ! Där hjälper det inte att bo i boråstrakten !

Eller varför inte Uppsala.
Dahlgrens mycket bra service.

Tog upp det här med leverans av delar när jag förra veckan bytte kamrem. Fick till svar att Fiat har satsat mycket på det och fick samtidigt reda på att en del verkstäder inte infinner sig på kurser och info.
Där kanske vi har en del av problemet. Ointresserade verkstäder??

Senast ändrad:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Hej!

Jag måste säga att jag har en mycket bra verkstad i Vetlanda. Dom har ju flera märken, inte bara Fiat. Dom gör vad dom kan. I dag fick jag besked att dom beställt en ny säkerhetsventil för högtrycket i dieselledningen efter som den obefogat släpper.
Beskedet var att denna del kommer tidigast vecka 39-40.
Detta beror ju inte på verkstaden utan dålig lagerhållning från Fiat.

Campinghälsningar Curt. :music-icon: :music-icon: :music-icon:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Fiat verkstaden i Skövde (LK) och Borås har alltid gjort mig nöjd och även hjälpt till att skaffa reservdelar på annat håll än generalagenten vid något tillfälle när leveranstiden var för lång.

Så jag har svårt att se att det är ett generellt problem hos Fiat verkstäder, utan det beror nog väldigt mycket på den lokala verkstaden.

F

F.d. 10180

Guest

Till verkstan
Har du kollat med Kilströms i Årsta? Dom brukar ha bra service.

Kjeva

Nej det har jag inte gjort Få se nu efter Elmia så skall dom mäta upp min hastigsmätare klarar dom inte så tar jag kontakr med Kilströms i ÅrstaVerkstan

F

F.d. 10180

Guest

Jag undrar vad som skulle hända om alla vi som är med i husbilsklubben gick runt till alla utställare och verkade intresserade att byta husbil sade att det får vara tills dess att FIAT TAR SITT ANSVAR OCH FÖRBÄTTRAR SIG VAD GÄLLER LEVERANSER AV RESERVDELAR, LÄCKANDE KAROSSER MM.Jag har svårt att tro att inte dessa återförsäljare skulle föra detta vidare. Skulle vara intressant att höra om det finns moysvarande förening i Tyskland som vår, då skulle man kunna kontakta även dom och försöka påverka dom att göra likadant.

mycket bra förslag det finns att göra vår röst på Mässan där kommer hoppas att fiat är där och skryter om deras chassi är den bästa jag kommer att kolla efter fiat på mässanVerkstan (olof)

F

F.d. 14038

Guest

Jag ska göra detsamma, om jag träffar på dom så ska dom verkligen få veta hur missnöjd jag är.
Jag har visserligen en Fiat 2006 och har hittiils inte haft några problem men det kan ju bli.

F

F.d. 27368

Guest

Sväng förbi Bossings i Linköping och prata med dom om du åker ner till Elmia med Husbilen . Dom är en Fiat verkstad och kolla med dom om dom har några ider .

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Det är inte bara i Sverige det är problem med reservdelar,var en runda i Polen,Slovakien,Ungern,Tjeckien i början av Augusti. I Ungern slutade 1 vecka gamla bilen ladda utan att laddningslampan lyste,upptäcktes på en mack när bilen inte startade efter tankning.Fram med Fiat boken och ringde Italien efter hjälp efter många om och men när alla uppgifter lämnats var det bara att vänta på hjälp,eftermiddagen blev till kväll och ca 22,00 kom äntligen hjälpen i form av en MB sprinter skolbuss och en sk service tekniker klädd i bara flanell kalsonger,han började med att fråga mig var startmotorn satt för det var den det var fel på.Jag stod på mig att det är generatorn som inte laddar då frågade han var denna sitter och lyste i motorummet med sitt enda verktyg mobiltelefonen,jag började tröttna på denna parodi och frågade om han inte kunde köra före oss till en Fiat verkstad,vi förde i gång bilen med hjälp av Hbk Ylvas och natten tillbringades på trottoaren utanför Fiat i Eger.På morgonen var det pappers exersis med Fiat Garantin sen kom en (riktig) mekaniker och skruvade av start motorn tog in den i verkstan och konstaterade att det inte var något fel på den då måste det vara generatorn,(vilken överaskning).En ny generator var det ca 14 dagars väntetid på
och då var vi välkommna tillbaka .Startade bilen med hjälp av en startboster och efter överläggning med Hbk Ylvas beslöt vi att fortsätta semestern, och ta in på camping där vi kunde få ström till laddningen,tog en runda runt i Ungern sen blev det färd norrut till Prag
tänkte att där går det kanske att få hjälp.I Prag ringde jag åter till Fiat Italien och samma procedur upprepades med alla uppgifter som ska bokstaveras på Engelska när detta var gjort skulle dom skicka en service mekaniker,Efter några timmar dyker det upp en kille i en Mercedes och ett par start kablar,jag talade då om för honom att bilen startar men den laddar inte,Ok då skulle han ringa efter en service teckniker som kunde byta generatorn på plats ,efter någon timmes väntan dyker det upp en bärgningsbil med start kablar ,då var mitt tålamod slut och begärde att bärgaren skulle ringa upp Fiat i Prag vilket han gjorde och där konstaterades att en generator får man fram först om ca 1 vecka ,då kan vi hämta bilen.Nu köpte jag en separat batteri laddare där jag kunde ladda bara start batteriet med elverket,var runt i Prag ett par dagar sen bar det hemåt gick bra att lada med elverket så vi kunde fri campa resten av semestern.Väl hemma ringde jag återförsäljaren och frågade vilken Fiat verkstad dom rekomenderar,ringde dit och fick tid veckan efter ,väntans tider ,inställde mig på Fiat verkstaden och där konstaterades att bilen var för stor och gick inte in i servicehallen.Hem igen ringde återförsäljaren som inte hade fler ideer,hittade själv en verkstad som får in bilen detta är inte någon Fiat verkstad men dom har ordnat med Fiat så det ska gå på garantin ,har beställt en generator (14 )dagars leverans.Totalt sett är det katastrof med Fiat i hela Europa förutom kanske Italien.fortfarande ingen ny generator så hör ni något som burrar på Elmia är det mitt elverk.

Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest

claes/mia, detta låter ju för jävligt...
De här lirarna borde kanske syssla med vintrampning, som alternativ.
ds

Toppen