Sv: Fiat Garanti
Det är inte bara i Sverige det är problem med reservdelar,var en runda i Polen,Slovakien,Ungern,Tjeckien i början av Augusti. I Ungern slutade 1 vecka gamla bilen ladda utan att laddningslampan lyste,upptäcktes på en mack när bilen inte startade efter tankning.Fram med Fiat boken och ringde Italien efter hjälp efter många om och men när alla uppgifter lämnats var det bara att vänta på hjälp,eftermiddagen blev till kväll och ca 22,00 kom äntligen hjälpen i form av en MB sprinter skolbuss och en sk service tekniker klädd i bara flanell kalsonger,han började med att fråga mig var startmotorn satt för det var den det var fel på.Jag stod på mig att det är generatorn som inte laddar då frågade han var denna sitter och lyste i motorummet med sitt enda verktyg mobiltelefonen,jag började tröttna på denna parodi och frågade om han inte kunde köra före oss till en Fiat verkstad,vi förde i gång bilen med hjälp av Hbk Ylvas och natten tillbringades på trottoaren utanför Fiat i Eger.På morgonen var det pappers exersis med Fiat Garantin sen kom en (riktig) mekaniker och skruvade av start motorn tog in den i verkstan och konstaterade att det inte var något fel på den då måste det vara generatorn,(vilken överaskning).En ny generator var det ca 14 dagars väntetid på
och då var vi välkommna tillbaka .Startade bilen med hjälp av en startboster och efter överläggning med Hbk Ylvas beslöt vi att fortsätta semestern, och ta in på camping där vi kunde få ström till laddningen,tog en runda runt i Ungern sen blev det färd norrut till Prag
tänkte att där går det kanske att få hjälp.I Prag ringde jag åter till Fiat Italien och samma procedur upprepades med alla uppgifter som ska bokstaveras på Engelska när detta var gjort skulle dom skicka en service mekaniker,Efter några timmar dyker det upp en kille i en Mercedes och ett par start kablar,jag talade då om för honom att bilen startar men den laddar inte,Ok då skulle han ringa efter en service teckniker som kunde byta generatorn på plats ,efter någon timmes väntan dyker det upp en bärgningsbil med start kablar ,då var mitt tålamod slut och begärde att bärgaren skulle ringa upp Fiat i Prag vilket han gjorde och där konstaterades att en generator får man fram först om ca 1 vecka ,då kan vi hämta bilen.Nu köpte jag en separat batteri laddare där jag kunde ladda bara start batteriet med elverket,var runt i Prag ett par dagar sen bar det hemåt gick bra att lada med elverket så vi kunde fri campa resten av semestern.Väl hemma ringde jag återförsäljaren och frågade vilken Fiat verkstad dom rekomenderar,ringde dit och fick tid veckan efter ,väntans tider ,inställde mig på Fiat verkstaden och där konstaterades att bilen var för stor och gick inte in i servicehallen.Hem igen ringde återförsäljaren som inte hade fler ideer,hittade själv en verkstad som får in bilen detta är inte någon Fiat verkstad men dom har ordnat med Fiat så det ska gå på garantin ,har beställt en generator (14 )dagars leverans.Totalt sett är det katastrof med Fiat i hela Europa förutom kanske Italien.fortfarande ingen ny generator så hör ni något som burrar på Elmia är det mitt elverk.