• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat FIAT 2,8 ID TDI

F

F.d. 24697

Guest
Jag har en HB byggd på Fiat Ducato 2,8 ID TDI -00. Totalvikt 3850 kg.
Jag upplever bilen som ganska trött i jämförelse med den jag hade innan, en 2,5 TDI. Den hade en totalvikt på 3500 kg och var en meter kortare. Kan det beror på utväxlingen? Det enda som borde ändra växellådans utväxling är troligen 5an på dessa modeller. Nuvarande Fiat håller ca 2100 varv i 100 KM/H. Men det är att växla ner ganska snabbt i uppförslut. Har den så kallat "Autobanutväxling"? Utsläpp vid besiktning har alltid låga värden kanske är pumpen "snålt ställd"?
Har någon samma erfarenhet?
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Fiat FIAT 2,8 ID TDI

Hej!
Har samma motor men nedväxlad 5;a ....ca 2400 varv vid 100km. Behöver nästan aldrig växla ned om jag ligger på 100km (bara typ hallandsåsen).
Bilen 3 axlad med totalvikt 4500kg. Förbrukning 1,2 - 1,3.
Kanske turbon som lagt av?? :wideeyed:
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Fiat FIAT 2,8 ID TDI

Tack för svar. Turbon, nja, den verkar "klippa till" när varven kommer men kanske jag skulle provtrycka den? Nu lever jag i tron att den "utanpåliggande" femman på denna årsmodell har problemet med att bli för hårt belastad. PÅ min tidigare -98 som jag "trimmade" pumpen på kraschade just femman. Kanske för att den var urstark och jag inte växlade ner i tid. Vet inte om kuggorna har bättre kvalitet på en -00 än en -98.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.970
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fiat FIAT 2,8 ID TDI

Tack för svar. Turbon, nja, den verkar "klippa till" när varven kommer men kanske jag skulle provtrycka den? Nu lever jag i tron att den "utanpåliggande" femman på denna årsmodell har problemet med att bli för hårt belastad. PÅ min tidigare -98 som jag "trimmade" pumpen på kraschade just femman. Kanske för att den var urstark och jag inte växlade ner i tid. Vet inte om kuggorna har bättre kvalitet på en -00 än en -98.

Du borde momentant kunna läsa av ditt laddtryck under färd med en enkel OBD-läsare OBD-2-adapter ELM 327 för Bluetooth > OBD-2 | Kjell.com samt appen Torque https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque&hl=sv via blåtand i en smartphone/surfplatta, samt även många andra värden.

:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.862
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiat FIAT 2,8 ID TDI

Det är nog inte säkert att en husbil från -00 har OBD2, chassiet är ofta äldre än regdatum.
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Fiat FIAT 2,8 ID TDI

Tack PeterK. Nu är jag ute på mycket djupt vatten:rolleyes:
Digital teknik då är jag nog helt borta tyvärr. Jag får nog krypa till korset och uppsöka Fiatverkstad i detta fall. Men det vore väldigt intressant om någon sakkunnig kan svara på frågan om Fiat "förbättrat" femman efter -98?
Kanske bättre härdning av kuggorna eller möjligen förbättrat så att oljan kommer in i växelhuset (heter det så):wub:
Jag vågar inte fresta femman alls, så fort det börjar "ta emot" växlar jag ner, kör aldrig under 70 km/h på femman.
 
Toppen