Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har du tungt chass?Hej.
Har en Fiat Ducato 2017 som skakar i 70-75 km/h.
Inget fel på däcken då vi provat med 6 olika uppsättningar och samma vibrationer kvarstår.
Vi har bytt
Drivaxlar
Stötdämpare
Hjullager
Någon som har någon idé?
Ok! För tungt chassi ger vibrationer speciellt vid ca 90 km/hBytt bromsskivor och belägg också.
Provat 3 olika fälgar och 6 uppsättningar däck.
Lilla chassit har jag
Drivaxlarna och hjullager bytte jag för vi hoppades på att det ev var felet ![]()
Hej är det vid gaspådrag eller hela tiden / HalleHej.
Har en Fiat Ducato 2017 som skakar i 70-75 km/h.
Inget fel på däcken då vi provat med 6 olika uppsättningar och samma vibrationer kvarstår.
Vi har bytt
Drivaxlar
Stötdämpare
Hjullager
Någon som har någon idé?
Svårt att tänka mig att det är ett typfel på Heavychassi att de skakar i 90 km/h... Jag har inte märkt något i alla fall...Ok! För tungt chassi ger vibrationer speciellt vid ca 90 km/h
Josam i Örebro som DavidS rekommenderade är nog det bästa valet
Vi har inga som helst tecken på vibrationer i vårt tunga AL-KO och hade inga i den förra bilen heller. Kör med 4 kg i däckenDet jag har provat är på halvintegrerade Rapido bilar. Där alla har en resonans vid ca 90 km/h på mätaren. Hjul och däck är kontrollerade till 100%.
Vid högre hastigheter är det ok.
Min egen teori är att resonansen kommer från bakaxeln.
Fick tips från försäljaren att däcktryck påverkar, kör nu med 4.2 i tryck som minskar resonansen.
Har pratat med Josam, men det kostar en slant att få den fixad.
Tycker att det lägre däcktrycket gör att komforten är acceptabel
Misstänker att många med tungt ALKO chassi har detta problem oavsett märke.
Hej. Det där med tryck i däcken är en djungel. Vad har du för lufttryck?Har en Hymer exis-i 588 max vikt 4,5ton. Hade vid provkörning före köp tydliga vibrationer kring 75 km/t. Hymer center bytte däck till Kumho lastbilsdäck och vibrationerna nästan försvann. Man kör ju på klart lägre tryck jämfört med camperdäck men komforten är bra.
Runt 4kHej. Det där med tryck i däcken är en djungel. Vad har du för lufttryck?
Har likadana däck och tyngd på husbilen. Ej tandembakaxel
Mvh. Tomas