• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Fiat ducato Burstner610 1988

Andyaluminium

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
37216
Medlemskap
2023
Hej, ny ägare av en fin Husbil Fiat Ducato 14 Burstner610 1988. Några frågor till er erfarna och kanske ägare av samma. Ursäkta alla frågor men tips skadar inte
1: Batteriet under passagerarsätet har en röd brytare på vänster sida av ramen. Av och på för ström till bodelen? Laddas det när man kör eller behöver brytaren på eller av?

2: Burstner byggd med en lång tunn display ovanför stolarna med många symboler och knapp till. Bifogar bilder.

3: 1994 har det monterats en ITV Elsats för luftburen värme / Tilläggsvärmare till Gasolvärmaren Trumatic SL 3002- SL 3005. Någon som vet om man måste ha gasol samtidigt eller kan man köra bara el med luftburen värme? 220 och eller 12v ?
Se bild.

Tack på förhand för alla tips.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det behövs nog en ägare av samma bil/fabrikat för att svara helt på allt eftersom olika märken har olika funktion. Dessutom så kan ju fler saker än man tror vara eftermonterade och har då oklar funktion.
Brytaren till batteriet...... försvinner strömmen i bodelen när den är av så är det nog helt enkelt en huvudbrytare till bodelen, som gör den men inte själva bilen strömlös, och som brukar finnas på bilarna. Troligen så laddas inte bobatteriet när brytaren är av.
På displayen som du skriver om har du inte någon voltmätare där för då brukar man kunna se om det laddas eller när det laddas för spänningen brukar öka uppåt 14V. då. Det är nog också högst troligt att det sitter en batteriladdare som laddar bodelen även när du är inkopplad på 230V från yttre källa. Om det är en gammal originalladdare fortfarande kan det vara idé att byta ut den mot en modernare för att behandla bobatteriet på ett varsamt sätt.
Ett enkelt mätinstrument kan vara bra att ha just för att kunna kolla upp om spänningen ökar för att veta när det laddas m.m.

Till värmaren så behöver du säkert inte ha gasolen på samtidigt som 230V. Det finns inte 12V värme men däremot så används troligen Trumavärmarens 12V fläkt för att blåsa runt/ut värmen från 230V.
Du har troligen en fyrkantig dosa till fläkten på väggen. Den brukar gå att ställa för manuell hastighet med stora vredet och kan då blåsa ut 230V värmen. Det kan t.o.m. vara kopplat så att värmen inte hoppar igång om inte fläkten är påslagen för att säkra att det inte blir för varmt vid 230V patronen utan fläkten.
Om du inte har några manualer till ex. värmaren så brukar det mesta gå att hitta med några sökningar med Google faktiskt.

Inte så kompletta svar tyvärr, men kanske någon som har liknande i sin egen bil får se dina frågor och har bättre svar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Klampare

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
6521
Medlemskap
2024
Hej, det behövs nog en ägare av samma bil/fabrikat för att svara helt på allt eftersom olika märken har olika funktion. Dessutom så kan ju fler saker än man tror vara eftermonterade och har då oklar funktion.
Brytaren till batteriet...... försvinner strömmen i bodelen när den är av så är det nog helt enkelt en huvudbrytare till bodelen, som gör den men inte själva bilen strömlös, och som brukar finnas på bilarna. Troligen så laddas inte bobatteriet när brytaren är av.
På displayen som du skriver om har du inte någon voltmätare där för då brukar man kunna se om det laddas eller när det laddas för spänningen brukar öka uppåt 14V. då. Det är nog också högst troligt att det sitter en batteriladdare som laddar bodelen även när du är inkopplad på 230V från yttre källa. Om det är en gammal originalladdare fortfarande kan det vara idé att byta ut den mot en modernare för att behandla bobatteriet på ett varsamt sätt.
Ett enkelt mätinstrument kan vara bra att ha just för att kunna kolla upp om spänningen ökar för att veta när det laddas m.m.

Till värmaren så behöver du säkert inte ha gasolen på samtidigt som 230V. Det finns inte 12V värme men däremot så används troligen Trumavärmarens 12V fläkt för att blåsa runt/ut värmen från 230V.
Du har troligen en fyrkantig dosa till fläkten på väggen. Den brukar gå att ställa för manuell hastighet med stora vredet och kan då blåsa ut 230V värmen. Det kan t.o.m. vara kopplat så att värmen inte hoppar igång om inte fläkten är påslagen för att säkra att det inte blir för varmt vid 230V patronen utan fläkten.
Om du inte har några manualer till ex. värmaren så brukar det mesta gå att hitta med några sökningar med Google faktiskt.

Inte så kompletta svar tyvärr, men kanske någon som har liknande i sin egen bil får se dina frågor och har bättre svar.

M.v.h. JANKRO.
 

Andyaluminium

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
37216
Medlemskap
2023
Tack, hittade på nätet en manual till Burstner610 fast 91 men tror det hjälper skall kika på allt i helgen. Batteriet under passagerarsätet hade bara 8.5 volt idag men kör nu med röda ratten på så ser jag om det laddar upp sig annars sätter jag det på laddning. Återkommer med vad jag lyckas med. Mvh
 
Toppen