Hejsan, i "din" bensinare så sitter det en Peugeot 2L bensinmotor som satt i deras personbilar i nästan tjugo år.
Det är en vanlig bensinmotor som går nästan hur länge som helst om man håller ordning på en del grejer.
Till att börja med så sitter det en gammal hederlig kamkedja i bilen så en eländig kamrem slipper du. Om kedjan får bra smörjning från en motor som fått skaplig oljebytarservice så kan du kolla upp och byta kedjan vid 30.000mil ev.
Det man skall kolla upp och hålla reda på är så att all kylning av motorn är ok. Motorn har lösa cylinderfoder, och något som den inte gillar är att gå varm av orsaker som dålig termostat, dålig termogivare i kylaren som startar elfläkten i kylaren och dålig kapacitet på elkylfläkten i kylaren.
Det man kan göra är att kolla upp eller byta sådana givare för säkerhets skull......Samt hålla koll på tempmätaren om man står och stuffar i stadstrafikköer en varm sommardag.
Nya givare samt kraftig eftermarknadsfläkt i kylaren löser kylproblemet.
Motorn är den gamla sorten med ventilspel som skall justeras med bladmått och verktyg och har alltså inte hydrauliska ventillyftare.
Eftersom de flesta inte vet att man bör justera ventilerna så blir det nästan aldrig gjort och innebär att det säkert är hög tid att justera

.
Kolla upp kylning, förgasare och tändning.... Byt eller kolla doslock, rotor och sladdar/skarvar m.m. som kan bråka för skarvar m.m. är oxiderade. Byt olja, tändstift luftfilter m.m. så funkar nog motorn lika länge till.
M.v.h JANKRO. (Som skruvat mycket med gamla bensin Ducato

.)
