• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Fiat Ducato 2019 automatlåda problem med växellåda(?)

ej3p

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Norrköping
Hej på er! Hoppas allt är bra där ute i mildvädret :)

Jag avslutade året med att få problem med växellådan på min Ducato och undrar om någon av er varit med om liknande eller kan tänka er veta vad problemet är, för verkstan verkar inte veta och bilen lagrar inga felkoder. Beskriver problematiken nedan så noggrant jag kan (är så långt ifrån ett bilproffs som finns, så ni får ursäkta eventuella felbenämningar osv):

Köpte bilen för nästan exakt ett år sedan och den gick prima hem från bilhandlaren. Men fick på första start hemma ett meddelande om att det var lågt oljetryck, problematik 1, varpå bilen åkte in på verkstad för byte av oljegivare och olja och med det trodde jag att problemet var avhjälpt, vilket det var, för stunden, då det blev mildare väder.

Åter 1 månader senare bar det av norrut följt av -15. Vid kallstart där kom problematik 2 - jag iväg några meter och märkte att bilen först och främst låg i manuellt läge trots att jag var säker på att jag lugnt och stadigt la i automat (dvs att jag inte togglade över till manuellt) samt dröjde markant långt att växla från 1an till 2an. Stannade till lite snabbt för att lägga i bilen i neutral och sen tillbaka till växel då inte det fungerade att toggla mellan manuell-automat. Gällande växlingen sedan så tog det 2-3 gånger längre tid än normalt för 2an att komma i och samma sak gällde när det var dags för 3an. Väl i 3an kände sig bilen färdig för dagen och gav mig ett rött kugghjul med "Check transmission see handbook". Så jag stängde av bilen och felet var precis som löningen - borta på momangen. Efterkommande resor på den trippen var jag noggrann att låta dieselvärmaren stå 30 min och inga problem följde för resten av tripen.

Problematik 3 dröjde hela 4 månader till följt av en "brant" (inget alltför brant, trotsallt en asfalterad bygata) backe i Norge - for försiktigt upp på 1an och när de blev lite flackare gasade jag så bilen kom in i 2 växeln, men det var ett misstag! Resterande av backen gick på 2an utan bekymmer, men när jag väl skulle upp till 50 så jobbade växellådan från 2an men hittade inte på 3an, så den kopplade ifrån gasen som den gör vid växling, men föll efter 2-3 sekunder tillbaka så gasen tog på 2an, men ingen ny växel kom i, och gissa vad som stod på displayen - "Check transmission see handbook"... Väl undangömd på närmsta parkeringsficka testade jag den trogna omstarten, men inget som ville sig varken 1a eller 5e försöket. Sen slog det mig att testa att byta till manuellt läge, vilket som TUR var fungerande så jag kunde ta mig hem de kvarvarande 60 milen. Sista 500 metrarna från huset slog jag tillbaka till automaten för att se om den fungerade då, vilket den såklart gjorde.

Åter till kallare tider och minusgrader denna höst/vinter gjorde problematik 4 och problematik 5 sig välbekanta samt två kära återbesök av problematik 1 och problematik 2 - problematik 4 har gjort sin entré också genom en kallstart - vid byte av växel till neutral och tillbaka till faktisk växel stod displayen fortfarande kvar på neutral. Detta skedde vid upprepade försök. På instrumentpanelen stod det något i stil med "push down brake pedal", vilket jag givetvis gjorde redan från början utan resultat. Skam den som ger sig sa jag och startade om bilen en 3e gång och vips var allt som vanligt...
Problematik 1 varnar gärna för lågt oljetryck när det är kyligt, och mängden olja är kontrollerad och den uppger alltid olika fyllnadsgrad när detta fel ankommer.
Problematik 5 kan faktiskt vara ett "äkta" fel, men det kommer och går med kylan precis som övriga problem - check glow plugs. Men har inte hunnit lämna in den för detta då bilen bor på verkstad för växellådan i första skede.


En kort sammanfattning då: bilen har problem med växellåda, lågt oljetryck och glödstift när det är minusgrader ute. Samtliga problem förutom problematik 2 har gått och lösa de ack så trogna omstarterna.

Bilen är för 3e gången inlämnad på verkstad och är kvar där i skrivande stund för dessa bekymmer, men bilen lagrar inte några av dessa felkoder alls samt att de har varit ut och provkört bilen ett flertal gånger utan att något av dessa problem uppstår. Problemen uppstår uppskattningsvis 1/5 vid kallstart vid minusgrader, vilket vi lackar för stunden.

Och nu till de roliga - verkstan vet inte vad det kan vara för fel... de har skruvat ner växellådan på skruv och mutternivå första besöket och bytte en lamell(?) och jag tänkte glatt att felet var åtgärdat, vilket jag märkte dagen efter jag hämtade den att det inte var.
Besök nr 2 hittade de inga konstigheter och fyllde bara på oljan i växellådan och sa att de förhoppningsvis avhjälper felet. Även där så uppkom problematiken när jag väl kom hem.
Nu den 3e gången jag lämnade ifrån mig den sa jag att den får vara kvar där tills de hittar vad som är fel med bilskrället. Jag har 2,5 h till närmsta auktoriserade verkstad, så är inte skitkul att brumma tor på sådana resor.

Har någon av er varit med om liknande fel eller har några tankar kring vad det kan tänkas vara för fel eller hur jag ska gå tillväga med detta?

Info om bilen:
Fiat Ducato 2019
250 2.3 Multijet
Ca 9000 mil
Fullt servad, senaste service april 2024, med ett extra oljebyte som nämnt ovan även det i april
Nytt batteri september 2024

Tack på förhand! :cool:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.772
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hade hoppats att denna tråd skulle förbli arkiverad, men problemet gjorde sig till känna igår igen lagom till vårvärmen...
Uppdaterar allt eftersom jag själv blir uppdaterad... :)
Slängde upp en liten video på hur den beter sig när den är i detta läge - Fiat Ducato Växellådsproblem (denna bör kunna ses om jag nu ställt in rättigheterna korrekt). Så som i videon beter den sig tills röd varning med "Check transmission see handbook" kommer upp när den försöker gå in i 4e växeln och när jag stannar till så ligger fortfarande samma växel kvar i som jag körde upp till (den växlar alltså inte ner). Väntar jag 2-3 minuter och startar igen så är problemet helt väck. Inga felkoder lagras eller något annat heller...
Exakt samma problem har jag haft en gång,bilen är låst till en växel går inte att växlamanuellt heller,växeln ligger i till bilen står stilla,efter några minuter är allt normalt.
Verkstaden läste av felkoder inget fanns registrerat, bilen har sedan dess gått utan problem.
 

ej3p

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Norrköping
Exakt samma problem har jag haft en gång,bilen är låst till en växel går inte att växlamanuellt heller,växeln ligger i till bilen står stilla,efter några minuter är allt normalt.
Verkstaden läste av felkoder inget fanns registrerat, bilen har sedan dess gått utan problem.
Nej men du ser, då är jag inte ensam drabbad! Det är exakt detsamma, försökte också växla manuellt men utan resultat.
Så du har enbart haft det en gång och aldrig mer? En annan har haft det ganska frekvent...
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.658
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Nej men du ser, då är jag inte ensam drabbad! Det är exakt detsamma, försökte också växla manuellt men utan resultat.
Så du har enbart haft det en gång och aldrig mer? En annan har haft det ganska frekvent...
Vet du om verkstaden har bytt vätskorna i roboten som flera personer tipsat om? Flera verkstäder som jag varit i kontakt med har inte en aning om vad man frågar efter då det inte står i alla serviceprogram. Jag fick se hur vätskan såg ut efter 3000 mil och därefter byter jag vätskorna vid varje service för att undvika problem.
 

ej3p

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Norrköping
Vet du om verkstaden har bytt vätskorna i roboten som flera personer tipsat om? Flera verkstäder som jag varit i kontakt med har inte en aning om vad man frågar efter då det inte står i alla serviceprogram. Jag fick se hur vätskan såg ut efter 3000 mil och därefter byter jag vätskorna vid varje service för att undvika problem.
Vilka vätskor exakt är det du menar? De tittade till oljan i växellådan och toppade också upp den! :)
 

Eribas

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Hofors
HBK-Nr
20164
Medlemskap
2025
Mycket har diskuterats om robotlådan och service. Jag har frågat på Fiat verkstad som kollar hur oljan ser ut ,vid en vanlig service ,och byter om den är missfärgad. Nu är oljan bytt till kopplingsdelen (typ bromsolja) då den inte såg så fin ut. Hydrauloljan som sköter själva växlingen var hur fin som helst. Den är ju i ett slutet system som inte påverkas av yttre föroreningar. Bilen är en Eriba årsmodell 2012 med 8500 mil på mätaren utan problem och uppgraderad med en Kcr-box.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.772
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Mycket har diskuterats om robotlådan och service. Jag har frågat på Fiat verkstad som kollar hur oljan ser ut ,vid en vanlig service ,och byter om den är missfärgad. Nu är oljan bytt till kopplingsdelen (typ bromsolja) då den inte såg så fin ut. Hydrauloljan som sköter själva växlingen var hur fin som helst. Den är ju i ett slutet system som inte påverkas av yttre föroreningar. Bilen är en Eriba årsmodell 2012 med 8500 mil på mätaren utan problem och uppgraderad med en Kcr-box.
Mede tanke på dom problem som vissa har med lådan, så byt båda vätskorna, jag har alltid bytt båda,kopplingsoljan skall bytas vart annat år,hydraulikoljan är lätt att byta samtidigt.
 
Toppen