• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Fiat Ducato 2019 automatlåda problem med växellåda(?)

ej3p

HBK Intresserad
Kommun
Norrköping
Hej på er! Hoppas allt är bra där ute i mildvädret :)

Jag avslutade året med att få problem med växellådan på min Ducato och undrar om någon av er varit med om liknande eller kan tänka er veta vad problemet är, för verkstan verkar inte veta och bilen lagrar inga felkoder. Beskriver problematiken nedan så noggrant jag kan (är så långt ifrån ett bilproffs som finns, så ni får ursäkta eventuella felbenämningar osv):

Köpte bilen för nästan exakt ett år sedan och den gick prima hem från bilhandlaren. Men fick på första start hemma ett meddelande om att det var lågt oljetryck, problematik 1, varpå bilen åkte in på verkstad för byte av oljegivare och olja och med det trodde jag att problemet var avhjälpt, vilket det var, för stunden, då det blev mildare väder.

Åter 1 månader senare bar det av norrut följt av -15. Vid kallstart där kom problematik 2 - jag iväg några meter och märkte att bilen först och främst låg i manuellt läge trots att jag var säker på att jag lugnt och stadigt la i automat (dvs att jag inte togglade över till manuellt) samt dröjde markant långt att växla från 1an till 2an. Stannade till lite snabbt för att lägga i bilen i neutral och sen tillbaka till växel då inte det fungerade att toggla mellan manuell-automat. Gällande växlingen sedan så tog det 2-3 gånger längre tid än normalt för 2an att komma i och samma sak gällde när det var dags för 3an. Väl i 3an kände sig bilen färdig för dagen och gav mig ett rött kugghjul med "Check transmission see handbook". Så jag stängde av bilen och felet var precis som löningen - borta på momangen. Efterkommande resor på den trippen var jag noggrann att låta dieselvärmaren stå 30 min och inga problem följde för resten av tripen.

Problematik 3 dröjde hela 4 månader till följt av en "brant" (inget alltför brant, trotsallt en asfalterad bygata) backe i Norge - for försiktigt upp på 1an och när de blev lite flackare gasade jag så bilen kom in i 2 växeln, men det var ett misstag! Resterande av backen gick på 2an utan bekymmer, men när jag väl skulle upp till 50 så jobbade växellådan från 2an men hittade inte på 3an, så den kopplade ifrån gasen som den gör vid växling, men föll efter 2-3 sekunder tillbaka så gasen tog på 2an, men ingen ny växel kom i, och gissa vad som stod på displayen - "Check transmission see handbook"... Väl undangömd på närmsta parkeringsficka testade jag den trogna omstarten, men inget som ville sig varken 1a eller 5e försöket. Sen slog det mig att testa att byta till manuellt läge, vilket som TUR var fungerande så jag kunde ta mig hem de kvarvarande 60 milen. Sista 500 metrarna från huset slog jag tillbaka till automaten för att se om den fungerade då, vilket den såklart gjorde.

Åter till kallare tider och minusgrader denna höst/vinter gjorde problematik 4 och problematik 5 sig välbekanta samt två kära återbesök av problematik 1 och problematik 2 - problematik 4 har gjort sin entré också genom en kallstart - vid byte av växel till neutral och tillbaka till faktisk växel stod displayen fortfarande kvar på neutral. Detta skedde vid upprepade försök. På instrumentpanelen stod det något i stil med "push down brake pedal", vilket jag givetvis gjorde redan från början utan resultat. Skam den som ger sig sa jag och startade om bilen en 3e gång och vips var allt som vanligt...
Problematik 1 varnar gärna för lågt oljetryck när det är kyligt, och mängden olja är kontrollerad och den uppger alltid olika fyllnadsgrad när detta fel ankommer.
Problematik 5 kan faktiskt vara ett "äkta" fel, men det kommer och går med kylan precis som övriga problem - check glow plugs. Men har inte hunnit lämna in den för detta då bilen bor på verkstad för växellådan i första skede.

En kort sammanfattning då: bilen har problem med växellåda, lågt oljetryck och glödstift när det är minusgrader ute. Samtliga problem förutom problematik 2 har gått och lösa de ack så trogna omstarterna.

Bilen är för 3e gången inlämnad på verkstad och är kvar där i skrivande stund för dessa bekymmer, men bilen lagrar inte några av dessa felkoder alls samt att de har varit ut och provkört bilen ett flertal gånger utan att något av dessa problem uppstår. Problemen uppstår uppskattningsvis 1/5 vid kallstart vid minusgrader, vilket vi lackar för stunden.

Och nu till de roliga - verkstan vet inte vad det kan vara för fel... de har skruvat ner växellådan på skruv och mutternivå första besöket och bytte en lamell(?) och jag tänkte glatt att felet var åtgärdat, vilket jag märkte dagen efter jag hämtade den att det inte var.
Besök nr 2 hittade de inga konstigheter och fyllde bara på oljan i växellådan och sa att de förhoppningsvis avhjälper felet. Även där så uppkom problematiken när jag väl kom hem.
Nu den 3e gången jag lämnade ifrån mig den sa jag att den får vara kvar där tills de hittar vad som är fel med bilskrället. Jag har 2,5 h till närmsta auktoriserade verkstad, så är inte skitkul att brumma tor på sådana resor.

Har någon av er varit med om liknande fel eller har några tankar kring vad det kan tänkas vara för fel eller hur jag ska gå tillväga med detta?

Info om bilen:
Fiat Ducato 2019
250 2.3 Multijet
Ca 9000 mil
Fullt servad, senaste service april 2024, med ett extra oljebyte som nämnt ovan även det i april
Nytt batteri september 2024

Tack på förhand! :cool:

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
"....problem med växellåda, lågt oljetryck och glödstift när det är minusgrader ute..."

Det här handlar ju om tre olika typer av fel, på olika delar av maskineriet. Det får mig att tänka på att det är något i det elektriska/elektroniken som spökar. I enklaste fall temperaturrelaterade problem med strömförsörjningen, t.ex. dåliga jordförbindelser; eller kontaktproblem/kabelskav på signalledningar. I sämre fall fel i någon elektronikenhet.

Eftersom "Check transmission" har visats borde det finnas felkod(er) lagrat!

ej3p

HBK Intresserad
Kommun
Norrköping
Ja precis, trots min totala okunskap kring detta har jag, som den Google-doktor jag ofta är, försökt få det till att det just är något inom elektroniken. Bilen är och läker sina sår hos Hedin Bil, så förhoppningsvis har det någon klok person som kan råda bot på om det är något som du skriver.

Exakt det jag tycker också, vilket även verkstaden höll med om. Som "tur" är var jag klok nog att fota och filma av när den felat en gång samt en gång när även felkoden uppenbarade sig.

Tack för svar! :)

widde2

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
28072
Medlemskap
2025
Är vätskor byta till roboten? Ena behållaren innehåller Dot 4 bromvätska och skall bytas efter 24 mån och den andra en speciell hydralolja och skall kontrolleras vid 4800 mil och bytas vid 9600 mil. Det är många verkstäder som inte känner till detta och utför inte det trots stor service. Och i uppförsbacke bör knappen för det tryckas in så att lägre växel behålls kvar längre.

ej3p

HBK Intresserad
Kommun
Norrköping
Är vätskor byta till roboten? Ena behållaren innehåller Dot 4 bromvätska och skall bytas efter 24 mån och den andra en speciell hydralolja och skall kontrolleras vid 4800 mil och bytas vid 9600 mil. Det är många verkstäder som inte känner till detta och utför inte det trots stor service. Och i uppförsbacke bör knappen för det tryckas in så att lägre växel behålls kvar längre.
Ska dubbelkollas, tack!
Jag tänkte på den knappen också, men då skåpet ändå var "tomt" och enbart hade en säng i sig tänkte jag glatt att de skulle gå ändå, men tji fick jag :) tack för input!

ej3p

HBK Intresserad
Kommun
Norrköping
För uppdatering så ringde verkstaden igår och det hittade tyvärr som väntat inga fel, varken felkoder eller fel när de testkört.
Däremot tog det kontakt med Fiat som sa att det kan tänkas vara bromsljuskontakten som felar, så den ska bytas :)

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
För uppdatering så ringde verkstaden igår och det hittade tyvärr som väntat inga fel, varken felkoder eller fel när de testkört.
Däremot tog det kontakt med Fiat som sa att det kan tänkas vara bromsljuskontakten som felar, så den ska bytas :)
Hm,
jag får tyvärr känslan av att verkstaden verkar lite osäker.... Att bromsljuskontakten är viktig för funktionen och kan vara en felorsak vet "alla" utan att behöva ringa till Fiat. Lätt att felsöka dessutom, men det verkar de inte ha gjort?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Man fortsätter att byta delar för det kanske kan lösa problemet, tyvärr är verkstäderna numer reervdelsbytare ,provar sig fram på kundens bekostnad, på min bil byttes delar för 19000kr utan lösning det gällde dock inte växellådan

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026
Börja med och byta Hydral olja i roboten och bromsvätska till kopplingen
Sen en kalibrering av ” växellådan ”
Bromsljuskontakt och dörrkontakter spelar stor roll i det hela dom måste funka felfritt
Sen har du nog mer än ett fel på bilen
Kanske byta verkstad . Hedin har nog inte direkt någon doktorsavhandling att luta sig emot när det gäller Comfortmatic lådorna

ej3p

HBK Intresserad
Kommun
Norrköping
Hm,
jag får tyvärr känslan av att verkstaden verkar lite osäker.... Att bromsljuskontakten är viktig för funktionen och kan vara en felorsak vet "alla" utan att behöva ringa till Fiat. Lätt att felsöka dessutom, men det verkar de inte ha gjort?
Jo precis det jag känner också... De har försökt att återskapa felet utan att lyckas. Jag har skickat både video och bild på när de strular men de verkar de inte komma någonstans med.

ej3p

HBK Intresserad
Kommun
Norrköping
Man fortsätter att byta delar för det kanske kan lösa problemet, tyvärr är verkstäderna numer reervdelsbytare ,provar sig fram på kundens bekostnad, på min bil byttes delar för 19000kr utan lösning det gällde dock inte växellådan
Ja jag fick höra att summan de är uppe i är runt 58.000! Som tur för mig är detta ett försäkringsärende så jag blir inte länsad (än) :p

ej3p

HBK Intresserad
Kommun
Norrköping
Bromsljuskontakt och dörrkontakter spelar stor roll i det hela dom måste funka felfritt
Kanske byta verkstad . Hedin har nog inte direkt någon doktorsavhandling att luta sig emot när det gäller Comfortmatic lådorna
Ja de lutar mot att bli en annan verkstad om de inte får bukt på det hela denna gång. Tycker det är lite tråkigt att det först nu efter 1 vecka in på 3e gången jag lämnar in den först hör av sig till Fiat och inte direkt när de inte vetat är för fel också...

ej3p

HBK Intresserad
Kommun
Norrköping
Hej igen! Tänkte att ni säkert legat sömnlösa i väntan på en uppdatering kring detta :msn_hot:
Nu sådär efter 1 månad efter bytt bromsljuskontakt kan jag meddela att jag inte haft något bekymmer alls med växellådan. Det har ju dock inte riktigt varit nypigt kallt, vilket är då det varit som mest strul. Så slutgiltiga resultatet får nog vänta till nästa vinter om det inte hinner komma en rejäl köldknäpp.
Problemet med glödstift kvarstår, men detta är vad jag anade ett separat problem.
Tack än en gång för era tankar och lösningar!
/Emil

A Lantz

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
42003
Medlemskap
2025
Har precis fått lamell och tryckplattan utbytt efter 3800 mil. En jäkla tur att försäkringen tog kostnaden annars hade man blivit 40 000:- fattigare. Sjukt irriterande att skrotet inte ska hålla längre än så. Nu ska den bara servas och få en ny kamrem sen kanske man törs använda en igen.

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Problemet i kyla är troligen bromsvätskan till kopplingen. Den blir som spenat när den blir gammal.
en elektrisk pump bygger upp tryck till en liten tryckklocka som håller trycket när man kopplar mycket. Pumpen startar när man öppnar förardörren för att vara klar när du vrider om nyckeln. Går man in via bodörren så bör man vänta i tändningsläget några sekunder innan startmotorn körs. Låg och bytte pumpmotorn åt en kompis, det var inte lätt att komma åt där den satt över växellådan bland slangar och annat. Denna pump hade gått många mil och fått stryk av att pumpa den tjocka sörjan. Kör själv en plåtis med manuell låda och har inte bytt koppling än på 17000 mil och 13 år

ej3p

HBK Intresserad
Kommun
Norrköping
Har precis fått lamell och tryckplattan utbytt efter 3800 mil. En jäkla tur att försäkringen tog kostnaden annars hade man blivit 40 000:- fattigare. Sjukt irriterande att skrotet inte ska hålla längre än så. Nu ska den bara servas och få en ny kamrem sen kanske man törs använda en igen.
Skönt att höra att du slapp ta smällen själv, men ja, man tycker ju skiten bara ska funka

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2025
Jag bor i Falkenberg. Hörde igår när jag var på öppet hus hos en husbils ÅF i Fbg att Hedin bil inte längre är auktoriserad verkstad för FIAT Professionell. Finnvedens bil har tagit över Bildepån i Varberg och är auktoriserad för FIAT Professionell. De tar 1995:- för service av robotlådan med byte av oljorna, fram till 30 april ger de 500:- i rabatt vid service av husbil. Jag har sökt efter verkstad i närområdet som kan detta med robotlådan, äntligen.

Toppen