• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat Ducato 2013 Felkod P0238

Jerry Stridh

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
3754
Medlemskap
2024
Några tips på detta problem . Motorlampan tändes, den blev slöare motorn, varit på akut kontroll på Fiat verkstad de gjorde det som står i bilden . Fortfarande samma problem. De upptäckte att turbon var väldigt sotig ock oljig innuti. Väntar på verkstadstid men det kanske finns någon som varit med om detta tidigare?
 

Bilagor

  • IMG_4143.jpeg
    IMG_4143.jpeg
    705,2 KB · Visningar: 143

Petcam

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Åmål
HBK-Nr
30638
Medlemskap
2024
Hej.
Fick samma fel och lyckades byta Mapsensorn trångt värre var det men inte hjälpte det utan den här löste problemet.
Sitter ovanför motorn bakom en plåt fick leta Är en tryckomvandlare . Får hoppas att det är samma för dig.

IMG_20240620_163535.jpg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej.
Fick samma fel och lyckades byta Mapsensorn trångt värre var det men inte hjälpte det utan den här löste problemet.
Sitter ovanför motorn bakom en plåt fick leta Är en tryckomvandlare . Får hoppas att det är samma för dig.

Visa bilaga 235328
Mapsensorn är ju redan bytt löste inte problemet, det ska inte vara olja sot i turbon,felet ligger på någon annat.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
374
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Har för mig att det var den felkoden jag hade när mössen varit framme och gnagt på något som hette Ändplugg. Det var i alla fall samma symtom. Verkstaden sa att jag inte var den förste att råka ut för detta.
 

Petcam

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Åmål
HBK-Nr
30638
Medlemskap
2024
Hej
Mapsensorn är ju redan bytt löste inte problemet, det ska inte vara olja sot i turbon,felet ligger på någon annat.
Du hade ju detta problemet i början av juni hur gick det ?

Jag gjorde bytet av mapsensorn som jag skrev fick samma fel tillbaka och vi får säkert svaret men här är lite info om detta.

Vad händer när en sensor för insugstrycket går i sönder?​


En defekt MAP-sensor generar vanligen felkoder som P0105 - P0109 tillsammans med symptom som ojämn tomgång, reducerad motoreffekt och förhöjd bränsleförbrukning. En förhöjd bränsleförbrukning kan också uppstå till följd av läckage på insuget. Vid läckage på insuget kommer MAP-sensorn att mäta ett högre tryck än undertrycket som uppstår när motorn inte belastas. Signalen från sensorn till styrenheten indikerar då att spjällhuset är öppet och mer bränsle kommer att sprutas in.

En defekt laddtryckssensor ger ofta felkoder som P0235 - P0238. För att skydda komponenter mot för högt tryck är det vanligt att laddtrycket reduceras med en märkbart reducerad motoreffekt som följd. På turbomotorer reduceras laddtrycket genom att styrenheten kommer att leda mer avgaser igenom wastegate eftersom signalen från laddtryckssensorn inte längre är tillförlitlig.
 

Petcam

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Åmål
HBK-Nr
30638
Medlemskap
2024

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej

Du hade ju detta problemet i början av juni hur gick det ?

Jag gjorde bytet av mapsensorn som jag skrev fick samma fel tillbaka och vi får säkert svaret men här är lite info om detta.

Vad händer när en sensor för insugstrycket går i sönder?​


En defekt MAP-sensor generar vanligen felkoder som P0105 - P0109 tillsammans med symptom som ojämn tomgång, reducerad motoreffekt och förhöjd bränsleförbrukning. En förhöjd bränsleförbrukning kan också uppstå till följd av läckage på insuget. Vid läckage på insuget kommer MAP-sensorn att mäta ett högre tryck än undertrycket som uppstår när motorn inte belastas. Signalen från sensorn till styrenheten indikerar då att spjällhuset är öppet och mer bränsle kommer att sprutas in.

En defekt laddtryckssensor ger ofta felkoder som P0235 - P0238. För att skydda komponenter mot för högt tryck är det vanligt att laddtrycket reduceras med en märkbart reducerad motoreffekt som följd. På turbomotorer reduceras laddtrycket genom att styrenheten kommer att leda mer avgaser igenom wastegate eftersom signalen från laddtryckssensorn inte längre är tillförlitlig.
Man bytte en kontrollenhet till turbon (har inte tillgång verkstadsfakturen just nu) dom sa direkt bilen kom in ,att det med största sannolikhet inte är laddtrycksensorn, utan den ger felkod för att det är ett fel i turbotrycksystemet någonstans.
Det kostade ca 3000kr totalt.
 

larsc

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
Hej
Jag fick samma problem och efter egen felsökning kom jag fram till att vakum regler ventilen till turbon var kass.
Det var en luring då den var elektriskt ok dvs gav ingen felkod ändå fungerade den inte.
jag hittade en ny på nätet för under 700 kr bytte den och släckte felkoderna har kört 450 mil efteråt utan problem.
du ser på bilderna hur den ser ut och var den sitter.
 

Bilagor

  • IMG_0136.jpeg
    IMG_0136.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 98
  • IMG_0131.jpeg
    IMG_0131.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 98
  • IMG_0129.jpeg
    IMG_0129.jpeg
    3,2 MB · Visningar: 98

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Mapsensorn är ju redan bytt löste inte problemet, det ska inte vara olja sot i turbon,felet ligger på någon annat.
Den styrda vaccumventil som sitter bakom plåten styr en bälg som reglerar ldeskenorna på turbon, om du får detta felmeddelande så stämmer in är och bör-värde. Bak på bälgen sitter en hallelementgivare som ger signal tillbaka till motorns dator om turbons läge. Om du kör med MultiEcuScan så kan du se alla värden i realtid. Finns app kostar 50 € per år, men kan lösa allt i Fiats värd
 

Jerry Stridh

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
3754
Medlemskap
2024
Ok nu har jag gjort följande: Jag har en Fiat Ducato 2,3 150 HP. Fått felkod P0238. Jag har bytt Mapsensor, jag har bytt Turbotryckventil, De har kontrolerat EGR-ventilen. Men fortfarande samma felkod. Bör man ställa in ECU när man bytt Mapsensor?
Någon som kan komma med tips?
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Vi hade felkod P0401 men verkstaden hittade inte felet men bytte följande;
turbo, intercooler, katalysator, Luftmassemätare, 4 EGR/ventiler, gasspjäll, dieselfilter, luftfilter, trycksensor, kabelstam, kontakter och stift.
Bärgning hem och flyg för oss.
Efter ytterligare tid upptäckte ”någon” att EGR-kylaren var trasig.
Då hade vi redan bytt in bilen.
 
Toppen