• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Fiat Ducato 2, 8jtd svartryker!!

Husisen

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
38644
Medlemskap
2027
Hej alla. Tänkte kolla om det finns någon som har besiktat sin husbil och fått nedslag på att den svartryker vid belastning på besiktningen??? Tacksam för tips och råd på vad man kan kolla. Det är en Dethleffs helintegrerad 6501-05 2, 8jtd. Mvh Husisen.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ofta kan det vara vasgaten på turbon som kärvar. Axel till den är synlig och går att smörja med WD 40 och rucka på den fram och tillbaka. Men det kan även bero på annat. Det kommer nog att fyllas på med kunskap i denna tråd

Sen kan det vara bra att köra nån mil med högre varv innan besiktningen för att rensa ut sot mm. Tänk körning som budbilar...
Husbilar körs ofta på låga varv.

Husisen

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
38644
Medlemskap
2027
Ofta kan det vara vasgaten på turbon som kärvar. Axel till den är synlig och går att smörja med WD 40 och rucka på den fram och tillbaka. Men det kan även bero på annat. Det kommer nog att fyllas på med kunskap i denna tråd

Sen kan det vara bra att köra nån mil med högre varv innan besiktningen för att rensa ut sot mm. Tänk körning som budbilar...
Husbilar körs ofta på låga varv.
Tack för svar, ska leta rätt på den. Mvh

Husisen

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
38644
Medlemskap
2027
Jag hade samma problem och det var en spricka på undersidan av laddluftslangen, köpte en ny från Skruvat och det blev bra.
Hej och tack för svar, jag är noga med att byta och serva mina fordon. Men jag blev förvånad då den inte gick igenom besiktningen. Har bytt luftfiltret ska byta bränslefilter jag har kört spridarrengörning i varje fulltankning. Bytt motorolja ofta för att det ska vara topp. MvhTrond

Majk

HBK Medlem
Kommun
Lekeberg
HBK-Nr
36831
Medlemskap
2025
Hej!,

Ryker det svartrök så betyder det att olja på nåt sätt kommer in i förbränningsrummet.
Är motorn turboladdad och oljekyld så brukar det oftast vara tätningarna mellan avgashus och kompressor som är slitna och behöver bytas.

Om lagren/tätningarna är slitna så letar sig oljan in i kompressorn som har till uppgift att mata in luft till cylindrarna och matar då samtidigt in motoroljan i förbränningen vilket resulterar i svartrök.

Ett hett tips är att plocka bort slangen vid kompressorn och känna på axeln om den glappar, glappar den en millimeter är turbon i behov att renoveras.

Känn även i slangen med fingrarna vid kompressorn om det är oljigt, det brukar oxå vara ett säkert tecken på att turbon har gjort sitt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!,

Ryker det svartrök så betyder det att olja på nåt sätt kommer in i förbränningsrummet.
Är motorn turboladdad och oljekyld så brukar det oftast vara tätningarna mellan avgashus och kompressor som är slitna och behöver bytas.

Om lagren/tätningarna är slitna så letar sig oljan in i kompressorn som har till uppgift att mata in luft till cylindrarna och matar då samtidigt in motoroljan i förbränningen vilket resulterar i svartrök.

Ett hett tips är att plocka bort slangen vid kompressorn och känna på axeln om den glappar, glappar den en millimeter är turbon i behov att renoveras.

Känn även i slangen med fingrarna vid kompressorn om det är oljigt, det brukar oxå vara ett säkert tecken på att turbon har gjort sitt.
Med motorolja blir det blårök, svart rök betyder dieselöverskott eller luftunderskott, eller båda i sällsynta fall.

Senast ändrad:
Toppen