• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat Ducato 2.5TD 1991 Lyftare "exploderat"

Bobbsan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
39358
Medlemskap
2024
Hejsan :)

Har som tidigare haft lite strul med husbilen, och tror jag hittat problemet...
Det hade börjat läcka lite olja från ventilkåpan så skulle byta den packningen och öppnar upp och hittar flera rejäla stora metall bitar som ligger lite överallt:

PXL_20240507_164207330.jpg

Jag tror jag har lyckats få upp alla stora bitar, men det ser ut som det är Lyftaren som gått i bitar, för tittar man på dom andra är dom intakta.
Hur körd är jag ? :D

Kan jag försöka dränera olja och bara byta lyftaren ? eller måste jag ta av toppen och kolla så allt är OK undertill ? och som ni ser på bilderna nedan har bitarna skapat lite skada i blocket.. betyder det att jag måste byta hela det blocket ? eller kan det gå o ha det så ?

Någon som vet vilket ingrepp jag kan tänkas behövas göra för att få pärlan att rulla igen ? Tack på förhand

//Bobby

PXL_20240507_164946964.jpg

PXL_20240507_164951012.jpg

IMG-20240507-WA0013.jpeg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.844
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan :)

Har som tidigare haft lite strul med husbilen, och tror jag hittat problemet...
Det hade börjat läcka lite olja från ventilkåpan så skulle byta den packningen och öppnar upp och hittar flera rejäla stora metall bitar som ligger lite överallt:

Visa bilaga 233657

Jag tror jag har lyckats få upp alla stora bitar, men det ser ut som det är Lyftaren som gått i bitar, för tittar man på dom andra är dom intakta.
Hur körd är jag ? :D

Kan jag försöka dränera olja och bara byta lyftaren ? eller måste jag ta av toppen och kolla så allt är OK undertill ? och som ni ser på bilderna nedan har bitarna skapat lite skada i blocket.. betyder det att jag måste byta hela det blocket ? eller kan det gå o ha det så ?

Någon som vet vilket ingrepp jag kan tänkas behövas göra för att få pärlan att rulla igen ? Tack på förhand

//Bobby

Visa bilaga 233658

Visa bilaga 233659

Visa bilaga 233660
Med största sannolikhet har ventilen slagit i kolven, så toppen måste av för att åtgärda det!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.296
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Men varför skulle lyftaren gå i bitar utan att ventilen har slagit i kolven?
Ingen aning.

Men, det är klart enligt bilderna att kamaxeln har styrt/öppnat ventilen utan tryckare under en längre tid.

Om en ventil tar i en kolv brukar man inte kunna använda "längre tid" för att beskriva driftstid innan totalhaveri oavsett hur man definierar "längre tid".
(utom i ett fåtal arbetscykler.)
 

Bobbsan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
39358
Medlemskap
2024
Med största sannolikhet har ventilen slagit i kolven, så toppen måste av för att åtgärda det!
Det ser ut som ventiltryckaren disintegrerat och att kamloben verkat direkt mot ventilskaftet.
Visa bilaga 233670

Är det så, behöver ventiler och topp inte ha tagit skada.

Däremot är kamaxeln förstörd.

Tack båda för era svar, kanske är säkrast att kontrollera genom att ta bort toppen, för mig som inte är kunnig, måste man plocka av kamrem och dylikt för att byta kamaxeln ?
 

Bobbsan

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
39358
Medlemskap
2024
@4whome Jag såg ditt inlägg som försvann, jag har skickat ett direkt meddelande :)

Och en fråga när jag letar delar, min motor har motorkod 8140.27 men hade tex ett topplock från en med motorkod 8140.67 passat ?
 
Toppen