• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Burstner 1990

F

F.d. 53134

Guest
Jag har en äldre husbil som är i toppskick. Jag har haft den i snart ett år och servade den med ny olja när jag köpte den på en firma. Nu är det så att jag vet inte var man fyller på olja någonstans, det fins ingen oljepåfyllnings plugg så det är väldigt konstigt. Är det någon som vet?? Jag har en Fiat Burstner T620:)

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
Sv: Fiat Burstner 1990

??
Oljepåfyllningen brukar ju sitta på ventilkåpans högra sida sett framifrån. Det gör den på min -91 1.9 TD, ett runt lock, konstigt om det skulle vara annat på din 90;a.
Jag vet inte hur kunnig du är på motorer, men Ventilkåpan är den avlånga kåpan högst upp på motorn. Hela motorn lutar lite frammåt så använd påfyllningstratt så blir det inget slask med olja.

F

F.d. 29954

Guest

Hittar man inte oljepåfyllningen, så bör man vara försiktig.
Det är uppbart att du inte är vidare motorkunnig och då kan det gå som för mig när jag försökt baka. Man hoppar över elementära saker.
Jag rekommenderar att du har en kunnigare person bredvid dig som visar/övervakar..

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jag har en äldre.................................. Nu är det så att jag vet inte var man fyller på olja någonstans, det fins ingen oljepåfyllnings plugg så det är väldigt konstigt. Är det någon som vet?? Jag har en Fiat Burstner T620:)
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan kluvens. Eftersom det troligen är en halvintegrerad T620, och du inte hittar oljepåfyllningen så törs jag nästan sätta en femma :) på att det är en bensinmotor i den, vilket var vanligt i de bilarna ???
Om så är fallet så kan man bli lite fundersam när man tittar ner i motorn.
Mysteriet har varit uppe tidigare så jag länkar dig till mitt/de inläggen så hittar du nog påfyllningen. (Om det nu är en bensinmotor i bilen.)

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/359051

Lycka till. JANKRO.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Bensinmotoren hadde muligens kombinert lufting og oljepåfylling, er det den varianten så sitter det en gummislange ut fra siden på et litt høyt lokk. Ikke helt logisk, men slik er det ofte i vår merkelige verden.

F

F.d. 53134

Guest

Ja det är en bensinmotor. Jag skall titta på länken du skickat så skall det nog gå bra!

Toppen