Sv: FIAT Automat m. farthållare
Vi har Fiat 3.0 180 2016 med robotlåda i vår 4,5T husbil. kör jag på farthållaren växlar den ner så fort den tappar lite fart i uppförsbacken, betydligt snabbare än om jag kör utan farthållare. Samma sker om jag ligger på plan väg och ökar hastigheten 2gånger snabbt med farthållarens + knapp. Då anser datorn att den behöver växla ner då differensen är för stor mellan inställd hastighet och verklig.
Som flera andra skrivit så går inte robotlådan att jämföra med en snabbväxlande dubbelkopplingslåda som DSG eller S-tronic. Det är en robot som sköter den manuella växlingen. Med tanke på det så funkar den över förväntan.
Var själv fundersam när vi bytte husbil i höstas. Har haft 4 manuella tidigare och var orolig hur automaten skulle fungera vid finrangering. Det visade sig att min oro var obefogad. Vid parkering hemma är det finrangering i backe och sväng vänster/höger som gäller både vid in och utfart och det funkar smidigt. Samma sak vid uppkörning på ramper. Man får INTE använda vänsterfoten för att justera farten med bromsen samtidigt som man gasar då datorn får motstridiga signaler och lamellerna slirar med risk för att förstöra kopplingen.
Däremot vet jag att Fiat hade problem med 150hk automat under några år, men det ska finnas en uppdaterad mjukvara som löser det.