• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat 3.0L ryker vid belastning.

ubbe i gbg

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Ale
HBK-Nr
22749
Medlemskap
2024
Hej, jag har problem med att den ryker svart vid belastning typ segdragning uppför backar och dylikt. Luftfilter är bytt, turbon läcker genom väldigt lite olja. Den går som den ska och det finns inga felkoder. Någon som varit med om detta?

Med vänlig hälsning, Urban.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag ska prova det som en första åtgärd och se om det löser problemet med röken, isåfall så byter jag den. Kan den vara trasig utan att generera en felkod?
Du kan börja med att dra ur kontakten med motorn igång, du hör ett tydligt klick.
Klickar det så kolla att den reglerar. Då är den sannolikt hel. Men kan också reglera fel eftersom den är ställbar. Då får man mäta. När min var sönder så kom det upp varningslampa motorstörning.
Men det visste jag redan för det var jag som pillat sönder den.
Jag hade ett oljud i den som kom och gick vid tomgång, efter byte så fungerar även farthållaren som den skall.
Innan var den sen i reaktionen och kunde släppa i backarna.

Min gissning på att du har svart rök vid belastning är för fet blandning pga trimbox som ballat ur eller spridare som behöver rengöras eller felaktigt tryck.
Jag hade provat med att köra igenom några flaskor Red line.
 
Senast ändrad:

ubbe i gbg

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Ale
HBK-Nr
22749
Medlemskap
2024
Du kan börja med att dra ur kontakten med motorn igång, du hör ett tydligt klick.
Klickar det så kolla att den reglerar. Då är den sannolikt hel. Men kan också reglera fel eftersom den är ställbar. Då får man mäta. När min var sönder så kom det upp varningslampa motorstörning.
Men det visste jag redan för det var jag som pillat sönder den.
Jag hade ett oljud i den som kom och gick vid tomgång, efter byte så fungerar även farthållaren som den skall.
Innan var den sen i reaktionen och kunde släppa i backarna.

Min gissning på att du har svart rök vid belastning är för fet blandning pga trimbox som ballat ur eller spridare som behöver rengöras eller dåligt tryck.
Jag hade provat med att köra igenom några flaskor Red line. Vad gör det att ryker lite vid belastning?
Har provat att hälla i tanken utan resultat, det gör inget om det ryker lite, så länge det inte är början till något värre. Bäst är så klart om jag hittar orsaken och kan lösa det. :)
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag ska prova det som en första åtgärd och se om det löser problemet med röken, isåfall så byter jag den. Kan den vara trasig utan att generera en felkod?
Jepp den ger inga felkoder. Man kan om man vill låta sla gärna sitta kvar o dra kontakten men lite osäker då om felkoder. Ska försöka hitta en bra film som du kan kolla på om ventilen

Här är filmen... ej svenska men man fattar...


 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
92
Kommun
Göteborg
Ok. Jag fick en gång problem med en mus som under vinter bosatte sig i luftfiltret och sedermera dog där. När jag sen servade bilen på våren, inte själv, och luftfiltret byttes så ramlade musen vidare in i motorn med rök och dålig gång som resultat.
lycka till!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Inga möss här, har kollat.
När jag besiktade i maj så låg den nära gränsvärdet.. bilbesiktaren sa att det är bra att varva ur mer på växlarna. Gjort så och nu kört till Kalmar strån solna. Växlat ner till 5 an i uppförsbackar fast den klarar det galant utan nedväxling nu med mer aktivt körande så har den slutat puffa rök vid gaspådrag och bränsleförbrukningen är samma som vid mjukare (segdragning) körning.

Sen kan du prova denna produkt. Kanske du får in mer luft. Ska testa den nästa sommar. Nyss bytt filter tyvärr.

 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.365
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
"1719411292372.png

Din insprutning är manipulerad.
Ingen felsökning värd namnet kan ske före motorn/motorstyrenheten är återställd till original.

Det hjälper inte att "det har funkat tidigare".

Förtydligande för de som inte vill/orkar läsa hela tråden.
"Ingen trimbox, den är milt chippad sedan många år. Den ryker svart."
 
Senast ändrad:
Toppen