• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat 3.0L ryker vid belastning.

ubbe i gbg

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Ale
HBK-Nr
22749
Medlemskap
2024
Hej, jag har problem med att den ryker svart vid belastning typ segdragning uppför backar och dylikt. Luftfilter är bytt, turbon läcker genom väldigt lite olja. Den går som den ska och det finns inga felkoder. Någon som varit med om detta?

Med vänlig hälsning, Urban.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.098
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej, jag har problem med att den ryker svart vid belastning typ segdragning uppför backar och dylikt. Luftfilter är bytt, turbon läcker genom väldigt lite olja. Den går som den ska och det finns inga felkoder. Någon som varit med om detta?

Med vänlig hälsning, Urban.
Ryker det mindre om du växlar ner?
 

ubbe i gbg

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Ale
HBK-Nr
22749
Medlemskap
2024
Hade jag varit som du, hade jag växlat ner, senast när det börjar ryka. Du har en motor med ett rejält vridmoment. Ibland utnyttjar vi det lite för mycket, kanske särskilt när motorerna börjar bli lite äldre. Det kostar några centiliter att växla ner, men motorn får betydligt bättre andning!
Jo det gör jag, men jag var ute efter vad felet är.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.098
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jo det gör jag, men jag var ute efter vad felet är.
Beroende på hur gammal din motor är och hur långt den har gått, finns flera teorier. Allt från normalt slitna kolvringar till allvarligare sprickor i topplock, topplockspackning eller motorblock. Men får du bara svart rök vid segdragning, är det nog kolvringar. eller oförbränd diesel pga mycket segdragning. Finns produkter som hjälper en sliten motor att hålla tätt. Men kolla videon angående olika färg på rök från avgasröret.

 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej, jag har problem med att den ryker svart vid belastning typ segdragning uppför backar och dylikt. Luftfilter är bytt, turbon läcker genom väldigt lite olja. Den går som den ska och det finns inga felkoder. Någon som varit med om detta?

Med vänlig hälsning, Urban.
Kan även vara denna tryckomvandlare som sitter i en plåt i mitten under torkarna. Den styr EGR ventilen. Den är lätt att byta själv. Sitter med 2 muttrar. En kontakt och 2 vacumslangar när jag drar ut och pluggar vacum slutar den ryka.

Typ denna.

 

Bilagor

  • Screenshot_20240623_174027.jpg
    Screenshot_20240623_174027.jpg
    215,7 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:

ubbe i gbg

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Ale
HBK-Nr
22749
Medlemskap
2024

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.941
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, jag har problem med att den ryker svart vid belastning typ segdragning uppför backar och dylikt. Luftfilter är bytt, turbon läcker genom väldigt lite olja. Den går som den ska och det finns inga felkoder. Någon som varit med om detta?

Med vänlig hälsning, Urban.
Har bilen en trimbox, eller är den chippad? Vid vilket vartal börjar den ryka? Ryker den svart, grått eller blått?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Pluggar man båda vacumslangarna?
bara den som sitter på förarsidan den vänstra. Men min fick lite orolig tomgång så jag kopplade in den igen och har beställt en ny på autodock. En bilmek på husbilar sa att det är ett vanligt fel att när dom ryker så beror det på den ventilen. Drar mycket soppa och ev går dåligt så är det denna det är fel på. Jag pluggade ena slangen och tog en helgtur på 20 mil och den rök i princip inget.. men bara pyttelite när jag provocerade den med enorm segdragning på låga varv.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Är ringarna dåliga så borde motoroljan göra att det rykte blått, man kan ju kolla om det går åt olja genom att titta på oljestickan. Sen märker man ju om det blåser mycket när man kör motorn med oljepåfyllningslocket avskruvat.
Egr ventilen skickar ju tillbaka avgaserna ett varv till i motorn och den är förmodligen felorsaken. Ett vansinnigt påfund som skadar motorn genom att sotpartiklar förs in i motorn. En välkonstruerad motor med en bra förbränning tror jag inte behöver sånt numera. Risken är dock att någon givare visar fel fast motorn går bättre om man sätter den ur spel.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.044
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De flesta dieslar ryker svart vid segdragning på lågt varvtal, de lite modernare med dpf märker dock inte av detta annat än de observanta som ser att avgastemp. stiger vid tätare regenereringar.
En rengöringskur för spridarna kan minska röken på låga varvtal.
Ryker det svart på höga varvtal skulle jag söka proffshjälp då det kanske behöver bytas ut någon spridare m.m.
 

ubbe i gbg

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Ale
HBK-Nr
22749
Medlemskap
2024
Är ringarna dåliga så borde motoroljan göra att det rykte blått, man kan ju kolla om det går åt olja genom att titta på oljestickan. Sen märker man ju om det blåser mycket när man kör motorn med oljepåfyllningslocket avskruvat.
Egr ventilen skickar ju tillbaka avgaserna ett varv till i motorn och den är förmodligen felorsaken. Ett vansinnigt påfund som skadar motorn genom att sotpartiklar förs in i motorn. En välkonstruerad motor med en bra förbränning tror jag inte behöver sånt numera. Risken är dock att någon givare visar fel fast motorn går bättre om man sätter den ur spel.
Jo jag tror inte på ringarna, det är inte de symptomen som det borde vara då.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
De flesta dieslar ryker svart vid segdragning på lågt varvtal, de lite modernare med dpf märker dock inte av detta annat än de observanta som ser att avgastemp. stiger vid tätare regenereringar.
En rengöringskur för spridarna kan minska röken på låga varvtal.
Ryker det svart på höga varvtal skulle jag söka proffshjälp då det kanske behöver bytas ut någon spridare m.m.
Håller med om EGR ventilen. Tyvärr gör den förbränningen lite kallare. Så Dieseln vill "spika" lite när den är pluggad. Även tomgången blir lite oren. Men kan vara olika i olika bilar. Bara prova sig fram...
 

ubbe i gbg

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Ale
HBK-Nr
22749
Medlemskap
2024
Håller med om EGR ventilen. Tyvärr gör den förbränningen lite kallare. Så Dieseln vill "spika" lite när den är pluggad. Även tomgången blir lite oren. Men kan vara olika i olika bilar. Bara prova sig fram...
Jag ska prova det som en första åtgärd och se om det löser problemet med röken, isåfall så byter jag den. Kan den vara trasig utan att generera en felkod?
 
Toppen