• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat 2008 skakar som f.. vid backning

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Förutom problem med vatten som rinner genom tvärgående tätning i taget har bilen ett till stort fel : om det luter uppför det minsta skakar bilen när man skal backa.Försvinner när kopplingen är släppt.Men vid start i 1:ans vxl är det inget.Det kan ju inte vara kopplingen....den går runt åt samme håll vid både fram och back.
Jag kanske skal byte bilen och spara oljan istället för tvärtom.Bilen är en weinsberg imperiale 2008 ,altså inte bilen på bilden till vänster vilket man kan tro.
Har någon en förklaring? Mvh Golddigger
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 2008 skakar som f.. vid backning

För att få bilarna att gå tystare, har dom valt mjuka (för mjuka ) motorfästen då uppstår det där fenomenet.
Bosse B
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Fiat 2008 skakar som f.. vid backning

Hej. Smyg lite mer på kopplingen när du backar, det pallar den för du backar ju inte oftare än du kör frammåt. Olle.
 

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 2008 skakar som f.. vid backning

Hej!
Jag upplever det som att om jag har mer varv på motorn så blir det mindre vibrationer.
Kan vara värt ett försök?
SOS
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 2008 skakar som f.. vid backning

Hej Golddigger.

Dessa underbara Fiatbilar.Hav tålamod sinomtid kanske det kommer ett "recall" på felet.

M.V.H. göte27
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Fiat 2008 skakar som f.. vid backning

För att få bilarna att gå tystare, har dom valt mjuka (för mjuka ) motorfästen då uppstår det där fenomenet.
Bosse B

Går dom inte att ersätta med hårdare motorfästen ??
Man blir lite fundersam ang. Fiat,vi hade ev. tänkt byta till en Cartago 51 I -09 på Fiatchassi.....men det ena bekymret verkar ju avlösa det andra...

Man kanske borde satsa på MB chassi ? Men prisskillnaden är ca. 130.000:-...


Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Fiat 2008 skakar som f.. vid backning

På vissa bilar finns et stag mellan motor och motorrum,man kanske kan montera en stötdämpara eller ett stag.Några synspunkter? Golddigger
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 2008 skakar som f.. vid backning

En stötdämpare kann fungera. Det stora problemet är att hitta lämpliga fästpunkter. Ett fast stag går inte då bryts något sönder.Och man får in ett öronbedövande oväsen i bilen.
Bosse B
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Fiat 2008 skakar som f.. vid backning

Hej.

Jag har vart i kontakt med Fiat/Sverige
De anser inte att det är något fel på deras konstruktion...
Min åsikt är att backväxeln är för högt växlad, Race Växlad helt enkelt! ;)
Skit tråkigt, speciellt eftersom vi oftast kör med släp, symtomen blir än värre.

Fick från Fiat deras service tips ang. detta "symtom". Se bif. PDF.

Rykten går att Fiat reducerar utväxlingen för backen till -09's modeller.
Undra vad det bevisar???:spinny:
Själv skulle jag nog idag valt bakhjuls drift, inkl. provkörning utav backväxeln.... Lätt att vara efterklok.. :wub:

Må väl, kör lugnt och njut av era mobila hem.
Mvh. Magnus;)

Visa bilaga nodeID25000.pdf
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Fiat 2008 skakar som f.. vid backning

Om bilen blir lägre växlad går det att släppa kopplingen tidigere typ vid 5kmt men kruxet just nu är att man inte gillar att släppa kopplingen vilket innebär att man backar i....känns som 10kmt.Om fiat säger att det inte är fel men ändrar utväxlingen på 2009 modellen,har dom ju erkänt att det går för fort baklänges.Även med backkamera är det inte kul at backa och vända i en skog mellan träden med 10 kmt.
mvh golddigger
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fiat 2008 skakar som f.. vid backning

Fenomenet kan uppstå om kopplingen är sliten eller om kopplingsvajern kärvar i höljet. Kopplingen tar då ojämnt och blir mer känslig vid lågt varvtal.
 
Toppen