• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Fiat 2.8 JTD - startar inte

Feljos

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Halmstad
Hej!

Jag har en Hymer b524 från 2002 med 2.8 JTD motor.
Den har varit stående i 4-5 år nu och sen dess inte varit körd alls.
Jag har nu försökt få liv i den men den vill inte starta.
Jag har bytt bränslefilter, ny olja, fyllt på vätskor. tömde hela tanken från gammal diesel och nu fyllt på med ny.
insprutningslampan lyser på instrumentpanelen och försvinner inte, jag hör heller inte att bränslepumpen som sitter i tanken går igång alls.
någon säkring/relä som styr bränslepumpen som kan vara dålig?

Är det någon som kan ha någon aning vad jag kan testa härnäst innan jag får kalla på bärgare för att få den till en verkstad som kan gå igenom den.

/Felix
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej!

Jag har en Hymer b524 från 2002 med 2.8 JTD motor.
Den har varit stående i 4-5 år nu och sen dess inte varit körd alls.
Jag har nu försökt få liv i den men den vill inte starta.
Jag har bytt bränslefilter, ny olja, fyllt på vätskor. tömde hela tanken från gammal diesel och nu fyllt på med ny.
insprutningslampan lyser på instrumentpanelen och försvinner inte, jag hör heller inte att bränslepumpen som sitter i tanken går igång alls.
någon säkring/relä som styr bränslepumpen som kan vara dålig?

Är det någon som kan ha någon aning vad jag kan testa härnäst innan jag får kalla på bärgare för att få den till en verkstad som kan gå igenom den.

/Felix
Kommer du åt att knacka på pumpen. Den kanske kärvat ihop lite
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!

Jag har en Hymer b524 från 2002 med 2.8 JTD motor.
Den har varit stående i 4-5 år nu och sen dess inte varit körd alls.
Jag har nu försökt få liv i den men den vill inte starta.
Jag har bytt bränslefilter, ny olja, fyllt på vätskor. tömde hela tanken från gammal diesel och nu fyllt på med ny.
insprutningslampan lyser på instrumentpanelen och försvinner inte, jag hör heller inte att bränslepumpen som sitter i tanken går igång alls.
någon säkring/relä som styr bränslepumpen som kan vara dålig?

Är det någon som kan ha någon aning vad jag kan testa härnäst innan jag får kalla på bärgare för att få den till en verkstad som kan gå igenom den.

/Felix

Du behöver förmodligen ta ner tanken och rengöra den och pumpen, om det har stått diesel så länge i tanken har du troligtvis fått tråkig bakterietillväxt i tanken.
 

Feljos

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Halmstad
Du behöver förmodligen ta ner tanken och rengöra den och pumpen, om det har stått diesel så länge i tanken har du troligtvis fått tråkig bakterietillväxt i tanken.
Okej,

Och detta är helt omöjligt när den står som den gör, på backen. Borde inte pumpen åtminstone gå igång? Även om jag gör rent tanken och pumpen så kvarstår problemet att pumpen inte verkar gå igång när jag sätter på tändningen.

Vad är bästa sättet att rengöra dieseltank och pumpen med?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Okej,

Och detta är helt omöjligt när den står som den gör, på backen. Borde inte pumpen åtminstone gå igång? Även om jag gör rent tanken och pumpen så kvarstår problemet att pumpen inte verkar gå igång när jag sätter på tändningen.

Vad är bästa sättet att rengöra dieseltank och pumpen med?
Du kan ju börja med att lyfta upp pumpen och se om de finns något "geggigt" på den, om det gör det måste tanken ned och rengöras tillsammans med pumpen.
 

Feljos

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Halmstad
Du kan ju börja med att lyfta upp pumpen och se om de finns något "geggigt" på den, om det gör det måste tanken ned och rengöras tillsammans med pumpen.
Det är den, jag hade uppe den igår för att slanga ur all gammal diesel, det är gul klibbig gegga på pumpen. Vad är bästa medel och sätt att rengöra den på utan att skada något?

Tack så mycket!!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är den, jag hade uppe den igår för att slanga ur all gammal diesel, det är gul klibbig gegga på pumpen. Vad är bästa medel och sätt att rengöra den på utan att skada något?

Tack så mycket!!

När det gäller tanken så skulle jag hälla i lite bensin och låta den stå något dygn skaka den ibland, förhoppningsvis löser det upp geggan, sedan hälla ur det i lämplig behållare, för att sedan spola ur den med högtryckstvätt, och låta den torka.
Pumpen skulle jag ta bort filtret på och tvätta alltihop med pensel och bensin/ T-röd eller liknande. Sedan byta dieselfiltret!
OBS! Detta är min ide' om hur jag skulle göra, inte någon exakt och beprövad anvisning!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är den, jag hade uppe den igår för att slanga ur all gammal diesel, det är gul klibbig gegga på pumpen. Vad är bästa medel och sätt att rengöra den på utan att skada något?

Tack så mycket!!

Hej du är inte ensam om problemet.
Montreal återkommer säkert, men under tiden kan du läsa genom den här tråden som handlar om liknande problem och ett flertal åtgärder för bara någon vecka sedan.

Klicka här.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Montreal hann t.o.m. före med ett inlägg :p.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Okej,
Borde inte pumpen åtminstone gå igång? Även om jag gör rent tanken och pumpen så kvarstår problemet att pumpen inte verkar gå igång när jag sätter på tändningen.

Pumpen är troligen ihopgeggad, och när den så länge har varit nere i den dåliga dieseln så kan det högst troligt vara en god investering med en ny komplett enhet att stoppa ner i tanken.
(Jobbigt om den skulle börja bråka igen när man är ute på långfärd.)

M.v.h. JANKRO.
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Vår bil stod i kallgarage oktober 2022 till aprill 2023. Stendöd vid startförsök,motor gick runt men ville inte tända alls. Slutade med bärgning till fiatverkstad som rengjorde tank slangar och bytte tankarmatur pump och även spridarna fick bytas. Notan stannade på 38500 kronor. Verkstaden rekommenderade att köra På blankdisel då den inte har inblandning av reduktionspliktig tillsats. Som tur var tog försäkringen skadan så vi kom undan med 2000 i självrisk. Så har du råkat ut för bakterie/alger i systemet kan det sluta med stora kostnader. Inget råd till trådskaparen men hoppas du har bättre tur än vi hade.
 
F

F.d. 73249

Guest
det finns tillsatser att slå i tanken så man inte får dessa problem
har tyvärr oxå lärt den hårda vägen för många år sen
min sprinter täppade igen spridaren på cyl 1 så att den sprutade ut i framkant av cyl med det resultat att toppackning gick sej en tur
den sög in motoroljan i cyl 1 från kamkedjan. turbon fylld med olja o fördarvad
kostade mej ca 35000 kr o då gjorde jag jobbet själv, förutom sprider renoveringen o planslipningen
spridare renovering, planslipning av topp, ny turbo, div packningar, filtra, bränsle pump. osv
 
Toppen