F
F.d. 60338
Guest
Hej,
Vi har en Fiat 2,8 Jtd (Bürstner 572-active) som efter en tids stillastående ej längre ville starta. Efter lite felsökande så fann vi att bränslepumpen i tanken hade givit upp. Vi bytte ut den gamla pumpen och gjorde rent så att nu även bränslemätaren fungerar som den ska. Tyvärr medförde detta ej att bilen startade. Fortsatte då vidare i bränslesystemet och insåg att det ej kom fram något bränsle efter högtryckspumpen (Bosch CP1), trots att den nu fick bränsle ifrån tankpumpen. Plockade då ut Bosch CP1 pumpen och såg att den var full med avlagringar ini, vilket medförde att kolvarna inte kunde röra sig som de ska. Demonterade ner pumpen i detaljer och körde delarna i ultraljudsbad. Därefter, blåste jag rent delarna samt kanalerna med tryckluft. Fortsatte med att montera ihop pumpen med nya packningar och drog åt med korrekt moment. Monterade in pumpen i bilen och testkörde med öppen högtryckskanal ut ifrån pumpen. Inte en droppe diesel kom fram. Har kollat så att den så kallade ”3:rd Valve solenoid” nr 32 drar. https://injectionpumps.co.uk/wp-content/uploads/2017/07/CP1exploded.jpg
Högtrycks regulatorn har jag bytt till en ny men vet ej hur man kontrollerar om den fungerar.
Nu vet jag ej hur jag ska gå vidare. Efter allt slit är jag inte sugen på att köpa en ny Bosch CP1 pump då jag inte tror att den är slut efter endast 7200 mil. Tacksam för alla tips om hur jag borde gå vidare.
/Jonas
Vi har en Fiat 2,8 Jtd (Bürstner 572-active) som efter en tids stillastående ej längre ville starta. Efter lite felsökande så fann vi att bränslepumpen i tanken hade givit upp. Vi bytte ut den gamla pumpen och gjorde rent så att nu även bränslemätaren fungerar som den ska. Tyvärr medförde detta ej att bilen startade. Fortsatte då vidare i bränslesystemet och insåg att det ej kom fram något bränsle efter högtryckspumpen (Bosch CP1), trots att den nu fick bränsle ifrån tankpumpen. Plockade då ut Bosch CP1 pumpen och såg att den var full med avlagringar ini, vilket medförde att kolvarna inte kunde röra sig som de ska. Demonterade ner pumpen i detaljer och körde delarna i ultraljudsbad. Därefter, blåste jag rent delarna samt kanalerna med tryckluft. Fortsatte med att montera ihop pumpen med nya packningar och drog åt med korrekt moment. Monterade in pumpen i bilen och testkörde med öppen högtryckskanal ut ifrån pumpen. Inte en droppe diesel kom fram. Har kollat så att den så kallade ”3:rd Valve solenoid” nr 32 drar. https://injectionpumps.co.uk/wp-content/uploads/2017/07/CP1exploded.jpg
Högtrycks regulatorn har jag bytt till en ny men vet ej hur man kontrollerar om den fungerar.
Nu vet jag ej hur jag ska gå vidare. Efter allt slit är jag inte sugen på att köpa en ny Bosch CP1 pump då jag inte tror att den är slut efter endast 7200 mil. Tacksam för alla tips om hur jag borde gå vidare.
/Jonas