• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat 2,5td växellåda 90a

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Tänkte byta olja i lådan, vad tror ni om att använda orginal olja.
Jag har haft specialoljan som Jankro rekomenderade nu i 3år
Mvh gusta
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Om Jankro rekommenderar något ( då det gäller äldre bilar) så brukar jag lyssna mycket noga o lita på råden.
Vad menar du med.. original olja?
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det sker ju en produktutveckling förr i tiden gick oftast bilarna inte mer än 10000 mil sen var de ganska slut man gjorde sotningar lyfte topplocket och gjorde rent överallt, bytte ofta olja överallt.
Man lyssnade alltid efter lagerljud i motorn och det typiska ljudet i växellådan och bakaxeln att det var ganska slut.
Jag själv tror att det var bättre olja som gjorde skillnaden som fördubblade livslängden.
Helst skulle jag vilja hälla i den oljan som inte finns till salu än för det kommer säkert finnas bättre olja.
Hade också den blåa dyra oljan och den fungerade bra. Men testar med en tjockare olja nu.
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Kör man bara sommartid ska man väl kunna ha lite tjockare vilken använder du Cosmos
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Syn Fe 75w-140 Transmissionsolja Elf Tranself, Universal
Men det är lite av ett experiment men den är godkänd att använda i våra lådor av tillverkaren.
Den är betydligt billigare också, jag tyckte att när jag kört några mil så vibrerade spaken en del förmodligen på att oljan blev tunn, var ju enbart motorvägskörning. Sen ska jag slå i RWS vilket jag gjort tidigare med jättebra resultat men den är inte gratis men har hjälpt väldigt mycket. Tror att man förlänger livstiden på lådan betydligt och man märker stor skillnad på hur lätt det är att växla, min erfarenhet kommer från förra bilen, den jag har är inte bytt olja i än men jag känner i spaken att det behövs. Känns nästan som att det är motorolja vilket jag hoppas det inte är. Det var ju populärt att göra för att spara bensin för en del år sedan.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Syn Fe 75w-140 Transmissionsolja Elf Tranself, Universal
Men det är lite av ett experiment men den är godkänd att använda i våra lådor av tillverkaren.
Den är betydligt billigare också, jag tyckte att när jag kört några mil så vibrerade spaken en del förmodligen på att oljan blev tunn, var ju enbart motorvägskörning. Sen ska jag slå i RWS vilket jag gjort tidigare med jättebra resultat men den är inte gratis men har hjälpt väldigt mycket. Tror att man förlänger livstiden på lådan betydligt och man märker stor skillnad på hur lätt det är att växla, min erfarenhet kommer från förra bilen, den jag har är inte bytt olja i än men jag känner i spaken att det behövs. Känns nästan som att det är motorolja vilket jag hoppas det inte är. Det var ju populärt att göra för att spara bensin för en del år sedan.
Det kan vara o-ringen som är sliten i hardyskivan. Då glappar axeln som kommer ur lådan med vibrationer som följd. Du bytte o-ringen på din förra husbil.
I min bil är o-ringen rejält sliten, axeln glappar en hel del.

Du kan även behöva dra åt muttern som förbinder ihop axeltappen från växellådan och länksystemet till växelspaken. Jag kommer ihåg att Jankro har satt dit en smörjnippel på hardyskivan, smart gjort. Finns bild på nippeln i hans tråd rörande renovering av växellåda.

Något som jag ska kolla på min växellåda är ventilationen till den inte är igensatt. Det sitter en breather med ett plastlock på toppen av lådan. Den ska gå att skruva loss. Vad jag kommer ihåg finns det lite info och bilder i Bror Axels renoveringstråd.

Jag har under årens lopp bytt oljan i växellådan ett antal gånger. Jag har testat lite olika oljor, alla syntetiska. Att det har varit fina oljor har nog förlängt livstiden för min växellåda som du skriver. Det har varit lite olika viskositet på oljorna. Jag har inte märkt någon större skillnad på varken ljudet i växellådan eller hur bilen är att växla. Jag tror inte att man ska alltför tjock olja. Oljan har även till uppgift att kyla ner växellådan. Det är i varje fall min uppfattning. Växellådan har låtit illa ända sen början av 1990 talet fram tills nu. Det är många mil med en tjutande och ganska trögväxlad växellåda.

Man kan även göra en översyn av länksystemet till växelspaken. Kanske lite rengöring av kulleder etc. Även smörjning. Man får ta bort kåporna bakom ratten.

Även körstilen påverkar livslängden av växellådan i de här bilarna. Jag ligger aldrig och segdrar på femmans växel. Jag brukar inte köra under 80 km/tim på femmans växel.
Att det är en 75hk motor i min bil förlänger också livslängden.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Gusta bättre du söker på RVS det är ett medel som man blandar i oljan som skapar ett skikt med låg friktion på slitytorna, det har jag haft mycket nytta av men eftersom det låter för bra för att vara sant så tror många varken på medlet eller mej personligen.
Skulle inte testat själv om det inte vore för att jag var i trångmål för många år sen och hade inte råd att byta växellåda.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det kan vara o-ringen som är sliten i hardyskivan. Då glappar axeln som kommer ur lådan med vibrationer som följd. Du bytte o-ringen på din förra husbil.
I min bil är o-ringen rejält sliten, axeln glappar en hel del.

Du kan även behöva dra åt muttern som förbinder ihop axeltappen från växellådan och länksystemet till växelspaken. Jag kommer ihåg att Jankro har satt dit en smörjnippel på hardyskivan, smart gjort. Finns bild på nippeln i hans tråd rörande renovering av växellåda.

Något som jag ska kolla på min växellåda är ventilationen till den inte är igensatt. Det sitter en breather med ett plastlock på toppen av lådan. Den ska gå att skruva loss. Vad jag kommer ihåg finns det lite info och bilder i Bror Axels renoveringstråd.

Jag har under årens lopp bytt oljan i växellådan ett antal gånger. Jag har testat lite olika oljor, alla syntetiska. Att det har varit fina oljor har nog förlängt livstiden för min växellåda som du skriver. Det har varit lite olika viskositet på oljorna. Jag har inte märkt någon större skillnad på varken ljudet i växellådan eller hur bilen är att växla. Jag tror inte att man ska alltför tjock olja. Oljan har även till uppgift att kyla ner växellådan. Det är i varje fall min uppfattning. Växellådan har låtit illa ända sen början av 1990 talet fram tills nu. Det är många mil med en tjutande och ganska trögväxlad växellåda.

Man kan även göra en översyn av länksystemet till växelspaken. Kanske lite rengöring av kulleder etc. Även smörjning. Man får ta bort kåporna bakom ratten.

Även körstilen påverkar livslängden av växellådan i de här bilarna. Jag ligger aldrig och segdrar på femmans växel. Jag brukar inte köra under 80 km/tim på femmans växel.
Att det är en 75hk motor i min bil förlänger också livslängden.
Jag har en smörjnippel på genomföringen av axeln i växellådan, var glappt där och jag har smörjt men det hjälpte inte mycket finns ju inget som gör att fettet inte försvinner därifrån, jag ska byta jag O-ringen på axeln som går ner i lådan, fick byta skruv där på gamla bilen var glappt och slitet. Men på den här verkar den ok.
Min växellåda var trögväxlad och en del otrevliga ljud hade stått länge eftersom det fungerat med RVS på den förra bilen så testade jag på den här.
Hade ju åkt ett antal mil med min kusin med likadan låda och den växlade lätt med tydliga klickljud till skillnad från min.
Efter några mil med RVS i lådan hände saker ett tjutande ljud strax över 90km försvann för att aldrig återkomma växlarna gick lätt i med klickljud.
Det var som om jag bytt låda och det var utan att jag bytt olja bara hällt i medlet.
Sen bytte jag enligt Jankros rekommendation och körde ett antal tusen mil tills jag sålde den.
Så det var inte oljan som lagade problemet.
Jag ska ta isär kåporna vid ratten gjorde det på gamla bilen och smörjde upp men tveksam om man ska smörja särskilt mycket där vilket jag ser att man gjort här.
Damasken är trasig den är ju speciell och verkar inte gå att få tag på, den har säkert gått sönder genom yttre våld när en hobbymekaniker försökt kränga den över växelspaksknoppen utan att skruva bort den först.
Verkar som en skruv saknas också.
Två personer som jag har svårt för är " Den lille elektrikern" och "Tummen mitt i handen".
Det kostar pengar och arbete överallt där de varit framme. Små fel förvandlas till stora på ingen tid alls.

Axeln kan man knappast åtgärda jo det går med en svarv att göra ett tunt rör utan på axeln men det är svårt eftersom man måste fixera axeln ner i lådan så den inte hoppar ur den nedre lagringen medans man jobbar och det ska man nog göra även om man bara ska skruva bort själva styrningen i lådan.

Det var det som hade hänt på min gamla bil att växelföraren bara styrdes av bussningen uppe, nere i lådan hade den hoppat ur lagringen och satt bredvid hålet. Min tanke är att om man har en sån jättetolerans i bussningen ser det lika illa ut i resten av lådan. Tror att den bussningen har flera mm spel redan från tillverkningen finns knappast möjligheter att den genom bara växling ska kunna glappa upp på detta viset. Man skulle kunna byta hardykopplingen till en hemmagjord av bättre gummi för att slippa vibrationer ända upp i spaken.

Det ska jag göra har gjort det förut. Önskar jag hade tillgång till en svarv och svarva ur hålet och sätta i en bussning i lagerbrons med fin passning och gärna lite längre.
En liten damask för smutsskydd hade inte varit fel.
Kan vara att min nippel för smörjning är original bra att den finns. Men glappt är det ändå.
Oringen ska bytas. Ganska enkla jobb på bensinaren bara att ta bort reservhjulet. Lämpligt att göra när man fyller olja.
Blev ganska långa svar men kunskap är inte tung att bära, och jag gör det själv på min egen bil det som jag berättar. Men det kommer att ta ett tag innan det händer, en rvs kartong och 2 liter olja står och väntar på sommaren.
 
Toppen