• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fetöring

F

F.d. 5106

Guest
Ville bara visa denna fina vilda "Brunöring" som jag tog på fluga i området runt Kvikkjokk
lång vandring från alla husbilar, och dessutom så återsattes den och fick leva vidare efter vägning mätning och fotografering..... en vådlig kamp ute i älven.... men vem segrade :p

Tjock som en gris.... 5120gr0,23 tafsspets ;)

r.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fetöring

En vådlig kamp ute i älven? Jag har aldrig förstått mig på "sportfiskare" som återsätter fisken efter vägning, mätning och fotografering. Har man hållit på ett tag och plågat och sargat fisken, så bör man väl ha den goda smaken att avliva den och ta hem den och anrätta den.

Jag tycker att den här sortens sportfiske, som har dykt upp på senare tid, är ett barbariskt och onödigt djurplågeri. Fisk kan vara mat för människor men aldrig leksaker!

Jappe
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Fetöring

En sådan här fisk är otroligt viktig för detta lilla vatten, den producerar ruggigt mycket fina yngel som får arten att leva vidare och frodas, och vet man om från början att den ska tillbaka så finns det ingen risk med återutsättning, dessutom med denna kondition som denna hade är risken minimal, man märker också vid återutsättningen hur den reagerar. Denna kväll hade vi redan "knackat" en mindre öring på ca 4kg som väntade vid lägerelden, denna hade då blivit överflödig, vi var bara fyra pers som skulle äta
Du Jappe skulle nog ta och läsa på lite om C&R :) Men tyck vad du vill du !
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fetöring

Grattis Lasse!
Föredömligt att återutsätta denna fisk, vilken du rimligen inte kunde ha tillräcklig aptit för att äta upp långt ute i bushen. Dessutom tycks mig öringen vara lekfärgad och därmed ingen lämplig matfisk.
aake
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Fetöring

C&R = Catch & Release

Här går fetingen tillbaka: Man håller dom med munnen i strömriktningen tills dom själva väljer att börja simma ut igen, det kan ta uppemot någon ½minut.

Många många fiske platser har C&R som krav för att man ska få fiska !

ring.jpg



MEN DÅ FÖR ATT GLÄDJA JAPPE LITE ;) (Senare samma kväll)

ors.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fetöring

Att fisken dessutom tycks vara odlad, gör ju inte det hela bättre.

Jag har genuint svårt att förstå sådant här beteende och jag har fiskat mycket i mitt liv, men bara på Västkusten. Hade jag fotograferat dom största fiskarna som jag fått, så hade förmodligen mina belackare här svimmat av avundsjuka. Noteras bör att de fiskar jag fångade var vilda och inte några "industriprodukter". Norsk "fjordlax" t.e.x. har ju utvecklats till en skandal av globala mått.

Intressant länk: Atlantlaxens vilda stammar är utrotningshotade, av Petru Dima

Jappe
 
Senast ändrad:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Fetöring

Fiske är ett stort intresse för många, tycker det är väl att sportfiskarna kan släppa tillbaks fisk. Tänk om någon sa till mig att jag bör inte köra husbil för jag släpper ut avgaser i onödan, skulle inte vara kul.

Fin firre du fick. Gratulerar
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Fetöring

Tack för alla grattis , Ja en sådan fin öring får man kanske bara en gång i livet !
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Fetöring

Jadu Jappe,undrar hur många flugor och mygg du har hemma hos dig egentligen?
Sådan djurvän som du verkar vara,så undrar man?

Lennart
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fetöring

På gränsen

Olaholaoljan!

Tjolaholaolja
har du sett en död kolja
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fetöring

Men Jappe
Jag begriper inte en bokstav av det du skrev!?!?!?!?
Är det inte väl tidigt på morgonen för dylika kåserier, klockan var ju bara 9.19:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:
Anders
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fetöring

Det är inte allom förunnat att förstå diktarkonsten i sin högsta potens. Poesin är inte demokratisk i det avseendet. Hav tröst dock, du är inte ensam på något vis.

Förlåt dem, ty de veta icke vad de läsa! (Josahonnenon 24:7)

Jappe
 
Senast ändrad:

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Fetöring

Fina fiskebilder Lasse ! Det är sånda bilder som gör att man känner fiskesuget !!! Tyvärr så tror jag nog att en brunöring i den viktklassen är något jag endast får se på bild som ex. här.
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Fetöring

Nja, säg inte det, "plödsligt händer det" :D

Bidrar med några bilder till från den fisketuren (Vi tältade här i dessa lappmarker en vecka)

Kompisen fick en fin matfisk :p

DSCF0033.jpg


Som här är förvandlad till portionspaket, Öring, potatis, lök, purjo och dill + kryddor o riktigt smör. Så bakte vi eget bröd över glöden också.

DSCF0043.jpg


Varje morgon vid 6 - 7 tiden "hämtade" vi 4st större Harrar till frukost som glödstektes
och riktigt kok-kaffe ..Var det gott eller............:D

DSCF0049.jpg


KopiaavDSCF0050.jpg


Jag föredrog Harren med hårdmacka och citronmajonäs :p

DSCF0051.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen