FIAT DUCATO 2.5 TDI 1996
Ja femte växeln har debatterats många ggr hr på forumet.
Men jag vet inte om jag läst något om denna fråga.
Vid pådrag, dvs nedtryck av gasen uppstår ett skvirrande, eller skavande ljud, man får vara fjäderlätt på gasen för att undvika detta.
Ibland även vid motorbroms på femman.
Detta oljud fanns redan när bilen köptes för 10 000 mil sen.
Idag ligger den på 18 000 mil
Efter att ha kört upp i 80 till 90 km/h brukar det försvinna och man kan köra utan ljudet på femman.
Det hela verkar vara helt enkelt att dreven för femman inte blir smorda ordentligt innan man varvat upp på fyran.
Någonstans har jag läst att röret som leder in olja till femman kan bli tätt, är detta vanligt?
Kan det löna sig att öppna kåpan till femman och rensa? Syns röret lätt, ? Bör var enkelt att göra själv.
Såg att det är gummipackning på den kåpan.
Roysan
Hejsan, det finns nog lite olika uppfattningar om vad som händer med dreven till femmans växel och smörjningen till dem.
Det är ett rör eller en "hängränna" som sitter in i själva lådan och där kommer det skvättolja från dreven inne i lådan och rinner ner till utrymmet för femmans växel. Att det skulle kunna bli täppt verkar som skröna, möjligen om något skulle flytta på sig så det inte funkar fullt ut.
Men dreven är ju inte utan olja ändå. Visserligen fyller rännan på i utrymmet under plåtkåpan så oljan byts ut vartefter, men sedan är det en "vägg" med viss höjd som håller en viss oljemängd kvar inne i femmans utrymme så nedre drevet badar i olja hela tiden bara det kommer in lite olja som mer då är för utbyte av oljan vid femmans drev. Det är därför man inte behöver tömma lådan på olja när man tar bort kåpan, det rinner ut den skvätt som är i femmans utrymme och resten stannar i lådan. Så det räcker att ha hissat upp bilen på vänstersidan för att ta bort hjulet och bilen lutar lite, så kan man ta bort kåpan och kanske två dl. eller så rinner ut och skall efterfyllas. Dock inte genom en skruvskalle som sitter på framsidan av lådan halvvägs upp och kan misstas för att vara en nivåplugg.... För den håller fast fjädrar och prylar och kan få tanken på
......
Eftersom dreven är snedskurna så blir det ju lite sidotryck på drev och axlar montro om det är något sådant som hörs i din låda. Kan de möjligen vara bytta innan du tog över bilen, eller en snålreparation med ett drev bytt.
Sedan så är det ju ofta en uppfattning att kuggen går sönder i lådan, men det är ju ingreppskuggen som låser växeln till utgående axeln som går sönder eller blir snedslitna så femman hoppar ur m.m.
Om själva drivkuggen har gått sönder beror det troligen på att ingreppskuggen har brustit och hamnat i drivkuggen som inte kan mala sönder dem och då så går även drivkuggen sönder/sprängs, men det hörs säkert på ett mycket speciellt sätt.....
Här är femman och röret/rännan ligger ca. kl: 10 vid stora drevet. Men som sagt lilla drevet badar troligen i olja hela tiden så drivkuggen får smörjning, om inget allvarligt har inträffat.
Här är ingreppskuggen som inte är ovanligt att man hittar några eller flera i botten av plåtkåpan. Jag har för mig at det är 42 st...
I mitten på bilden så fattas ett "kugg". En gång så fattades ca. hälften av kuggen på drevet och de låg nere i plåtkåpan, och brukar förhoppningsvis lägga sig till vila där utan att fara runt uppe vid drivkuggen.....
Här syns "bommarna" som går in i de små kuggen och låser växeln till utgående axel. De är nötta, skadade och böjda så att växeln kan börja hoppa ur av sidotrycket som kommer av stukningen.
Fördelen på den här lådan gen. 2 är att ringen kan vändas på för den är liksidig och det finns ju ingen sjätte växel på andra sidan så ringen kan återanvändas vid lite halvrenovering. Men är kuggen på drevet dåliga så bör/måste man byta ut dreven i alla fall.
Gissning, men det här är nog början till katastrof tillsammans med saknade kugg om man överbelastar lådan så hela bilen durrar och ber om en lägre växel för att orka.
Så har ser de friska bommarna ut på andra sidan ringen. De så att säga hakar fast med sin originalvinkel.
Och här är ett drev som är tomt på ingreppskugg, det finns bara lite kvar av alla. D.v.s. man lägger i femmans växel och släpper upp kopplingen men inget händer... det bara "slirar", och det enda som håller i liiite är trycket till synkningen.
Din undran... Det går bra att återanvända den formgjutna gummipackningen, möjligen med hjälp av lite silikonpackning på tub.
M.v.h. JANKRO.
Ps. Får du för dig att plocka bort dreven och kanske byta något eller kolla hur det ser ut (kan vara god idé), så börja med ett lakan eller något under bilen, och försök att hålla samman "paketet" med stora drevet, för ser kulorna och fjädrarna som ger klicklägena till ringen en glipa till frihet så kommer de långt innan man fattar vad som händer.........
Bäst att också tillägga, detta ovan gäller femväxlade lådorna gen. 2 från -94/-95 till ca. -01/-02 med backväxeln till höger och bakåt, mest med 2.5L dieseln, men några 2.8L mot slutet.
Det finns en tredje gen. av den femväxlade också, efter ca. -02, mest med 2.8L JTD motorn, som de verkade få ordning på och som håller bra. Den går också att växla om på femman, men inte för att den går sönder utan för att bilarna började bli tyngre och flera med boogie kom. Den har backen åt vänster och framåt...Om man provar en bil och är tveksam om vilken låda som sitter i den.