• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Femte växeln, igen, "skvirrande" ljud på 5:an

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
FIAT DUCATO 2.5 TDI 1996
Ja femte växeln har debatterats många ggr hr på forumet.
Men jag vet inte om jag läst något om denna fråga.
Vid pådrag, dvs nedtryck av gasen uppstår ett skvirrande, eller skavande ljud, man får vara fjäderlätt på gasen för att undvika detta.
Ibland även vid motorbroms på femman.
Detta oljud fanns redan när bilen köptes för 10 000 mil sen.
Idag ligger den på 18 000 mil
Efter att ha kört upp i 80 till 90 km/h brukar det försvinna och man kan köra utan ljudet på femman.
Det hela verkar vara helt enkelt att dreven för femman inte blir smorda ordentligt innan man varvat upp på fyran.
Någonstans har jag läst att röret som leder in olja till femman kan bli tätt, är detta vanligt?
Kan det löna sig att öppna kåpan till femman och rensa? Syns röret lätt, ? Bör var enkelt att göra själv.
Såg att det är gummipackning på den kåpan.


Roysan
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
När man tittar på äldre bilar typ gen 1 med bensinmotor är det intressant att se och det gäller ursprunget till ett antal bilar där en del sålts i sverige och mycket i england där mycket är lika förutom ratteländet.
Toppfarten är flera kilometer högre på fyrans växel än femman.
det betyder i praktiken att bilen i original var fyrväxlad och avsedd för den utväxlingen, femman är lite som överväxel precis som volvos elektriska överväxel där det gick alldeles utmärkt att köra när den lagt av vilket hände ofta.
När man kör ska man nog tänka att även om den varvar mindre går tystare så är 5 växeln avsedd att vara typ överväxel.
Att man med en motor med flack vridmomentskurva fick växeln att fungera långt ner i varvtalen gav säkert en belastning som konstruktörerna säkert inte avsett från början. Inte heller att påbyggare skulle göra bilen så tung att den ofta går ganska nära gränsen på överlast.
Att man inte har en varvräknare för de som inte har motoröra gör inte det hela bättre.
Lite spekulationer om varför det blev som det blev och är som det är.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.304
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
När man tittar på äldre bilar typ gen 1 med bensinmotor är det intressant att se och det gäller ursprunget till ett antal bilar där en del sålts i sverige och mycket i england där mycket är lika förutom ratteländet.
Toppfarten är flera kilometer högre på fyrans växel än femman.
det betyder i praktiken att bilen i original var fyrväxlad och avsedd för den utväxlingen, femman är lite som överväxel precis som volvos elektriska överväxel där det gick alldeles utmärkt att köra när den lagt av vilket hände ofta.
När man kör ska man nog tänka att även om den varvar mindre går tystare så är 5 växeln avsedd att vara typ överväxel.
Att man med en motor med flack vridmomentskurva fick växeln att fungera långt ner i varvtalen gav säkert en belastning som konstruktörerna säkert inte avsett från början. Inte heller att påbyggare skulle göra bilen så tung att den ofta går ganska nära gränsen på överlast.
Att man inte har en varvräknare för de som inte har motoröra gör inte det hela bättre.
Lite spekulationer om varför det blev som det blev och är som det är.
Är ingen skillnad idag på moderna motorer o växellådor. Alldeles för många som bara gasar utan känsla och kanske även optimerar vilket gör saken bara värre.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
FIAT DUCATO 2.5 TDI 1996
Ja femte växeln har debatterats många ggr hr på forumet.
Men jag vet inte om jag läst något om denna fråga.
Vid pådrag, dvs nedtryck av gasen uppstår ett skvirrande, eller skavande ljud, man får vara fjäderlätt på gasen för att undvika detta.
Ibland även vid motorbroms på femman.
Detta oljud fanns redan när bilen köptes för 10 000 mil sen.
Idag ligger den på 18 000 mil
Efter att ha kört upp i 80 till 90 km/h brukar det försvinna och man kan köra utan ljudet på femman.
Det hela verkar vara helt enkelt att dreven för femman inte blir smorda ordentligt innan man varvat upp på fyran.
Någonstans har jag läst att röret som leder in olja till femman kan bli tätt, är detta vanligt?
Kan det löna sig att öppna kåpan till femman och rensa? Syns röret lätt, ? Bör var enkelt att göra själv.
Såg att det är gummipackning på den kåpan.


Roysan
Hejsan, det finns nog lite olika uppfattningar om vad som händer med dreven till femmans växel och smörjningen till dem.
Det är ett rör eller en "hängränna" som sitter in i själva lådan och där kommer det skvättolja från dreven inne i lådan och rinner ner till utrymmet för femmans växel. Att det skulle kunna bli täppt verkar som skröna, möjligen om något skulle flytta på sig så det inte funkar fullt ut.
Men dreven är ju inte utan olja ändå. Visserligen fyller rännan på i utrymmet under plåtkåpan så oljan byts ut vartefter, men sedan är det en "vägg" med viss höjd som håller en viss oljemängd kvar inne i femmans utrymme så nedre drevet badar i olja hela tiden bara det kommer in lite olja som mer då är för utbyte av oljan vid femmans drev. Det är därför man inte behöver tömma lådan på olja när man tar bort kåpan, det rinner ut den skvätt som är i femmans utrymme och resten stannar i lådan. Så det räcker att ha hissat upp bilen på vänstersidan för att ta bort hjulet och bilen lutar lite, så kan man ta bort kåpan och kanske två dl. eller så rinner ut och skall efterfyllas. Dock inte genom en skruvskalle som sitter på framsidan av lådan halvvägs upp och kan misstas för att vara en nivåplugg.... För den håller fast fjädrar och prylar och kan få tanken på :msn_wall:......
Eftersom dreven är snedskurna så blir det ju lite sidotryck på drev och axlar montro om det är något sådant som hörs i din låda. Kan de möjligen vara bytta innan du tog över bilen, eller en snålreparation med ett drev bytt.
Sedan så är det ju ofta en uppfattning att kuggen går sönder i lådan, men det är ju ingreppskuggen som låser växeln till utgående axeln som går sönder eller blir snedslitna så femman hoppar ur m.m.
Om själva drivkuggen har gått sönder beror det troligen på att ingreppskuggen har brustit och hamnat i drivkuggen som inte kan mala sönder dem och då så går även drivkuggen sönder/sprängs, men det hörs säkert på ett mycket speciellt sätt.....

Här är femman och röret/rännan ligger ca. kl: 10 vid stora drevet. Men som sagt lilla drevet badar troligen i olja hela tiden så drivkuggen får smörjning, om inget allvarligt har inträffat.
Femmans växel.låsning.JPG


Här är ingreppskuggen som inte är ovanligt att man hittar några eller flera i botten av plåtkåpan. Jag har för mig at det är 42 st...
I mitten på bilden så fattas ett "kugg". En gång så fattades ca. hälften av kuggen på drevet och de låg nere i plåtkåpan, och brukar förhoppningsvis lägga sig till vila där utan att fara runt uppe vid drivkuggen.....
P8010125.JPG

Här syns "bommarna" som går in i de små kuggen och låser växeln till utgående axel. De är nötta, skadade och böjda så att växeln kan börja hoppa ur av sidotrycket som kommer av stukningen.
P8010132.JPG

Fördelen på den här lådan gen. 2 är att ringen kan vändas på för den är liksidig och det finns ju ingen sjätte växel på andra sidan så ringen kan återanvändas vid lite halvrenovering. Men är kuggen på drevet dåliga så bör/måste man byta ut dreven i alla fall.

Gissning, men det här är nog början till katastrof tillsammans med saknade kugg om man överbelastar lådan så hela bilen durrar och ber om en lägre växel för att orka.

Så har ser de friska bommarna ut på andra sidan ringen. De så att säga hakar fast med sin originalvinkel.
P8010133.JPG


Och här är ett drev som är tomt på ingreppskugg, det finns bara lite kvar av alla. D.v.s. man lägger i femmans växel och släpper upp kopplingen men inget händer... det bara "slirar", och det enda som håller i liiite är trycket till synkningen.
Femmans växel rensat drev..JPG


Din undran... Det går bra att återanvända den formgjutna gummipackningen, möjligen med hjälp av lite silikonpackning på tub.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Får du för dig att plocka bort dreven och kanske byta något eller kolla hur det ser ut (kan vara god idé), så börja med ett lakan eller något under bilen, och försök att hålla samman "paketet" med stora drevet, för ser kulorna och fjädrarna som ger klicklägena till ringen en glipa till frihet så kommer de långt innan man fattar vad som händer......... o_O

Bäst att också tillägga, detta ovan gäller femväxlade lådorna gen. 2 från -94/-95 till ca. -01/-02 med backväxeln till höger och bakåt, mest med 2.5L dieseln, men några 2.8L mot slutet.
Det finns en tredje gen. av den femväxlade också, efter ca. -02, mest med 2.8L JTD motorn, som de verkade få ordning på och som håller bra. Den går också att växla om på femman, men inte för att den går sönder utan för att bilarna började bli tyngre och flera med boogie kom. Den har backen åt vänster och framåt...Om man provar en bil och är tveksam om vilken låda som sitter i den.
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
824
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Min tanke är att eftersom jag också har ett ljud som försvinner helt eller delvis när man kommer upp i fart beror mest på ett resonansfenomen på ett glapp inne i lådan. Har haft lite ideer om det att förändra eller flytta resonans området med någon vikt placerad på ett bra ställe utanför lådan. Ska i mån av tid testa lite olika lösningar.
I min bil fungerar växellådan helt felfritt bara vibrationer inom ett begränsat hastighetsområde på femte växeln.
men väldigt irriterande.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Nu har jag fått verktyget för att lossa och dra hakmuttern vid stora drevet.
22-72mm Wrench Spanner Tool Adjuster Motorcycle Bike Absorber Shock Spanner Pre Load Hook C Spanner Tool Set Universal Hand Tool - AliExpress 1420
Från Ali i Kina.
Jag valde 45 - 52 mm
Ser helt ok tillverkad av smitt stål filade lite för att se kvaliteten, som ser bra ut, stålkvalitet i likt en skiftnyckel. Så den bör funka fint för den här hakmuttern vid 5:e vx.
Lite kort skaft kanske då den ju kan var hårt dragen, men med ett förlängningsrör så.

Roysan


Skärmavbild 2024-12-04 kl. 14.01.47.png
 
Toppen