FIAT DUCATO 2.5 TDI 1996
Ja femte växeln har debatterats många ggr hr på forumet.
Men jag vet inte om jag läst något om denna fråga.
Vid pådrag, dvs nedtryck av gasen uppstår ett skvirrande, eller skavande ljud, man får vara fjäderlätt på gasen för att undvika detta.
Ibland även vid motorbroms på femman.
Detta oljud fanns redan när bilen köptes för 10 000 mil sen.
Idag ligger den på 18 000 mil
Efter att ha kört upp i 80 till 90 km/h brukar det försvinna och man kan köra utan ljudet på femman.
Det hela verkar vara helt enkelt att dreven för femman inte blir smorda ordentligt innan man varvat upp på fyran.
Någonstans har jag läst att röret som leder in olja till femman kan bli tätt, är detta vanligt?
Kan det löna sig att öppna kåpan till femman och rensa? Syns röret lätt, ? Bör var enkelt att göra själv.
Såg att det är gummipackning på den kåpan.
Roysan
Ja femte växeln har debatterats många ggr hr på forumet.
Men jag vet inte om jag läst något om denna fråga.
Vid pådrag, dvs nedtryck av gasen uppstår ett skvirrande, eller skavande ljud, man får vara fjäderlätt på gasen för att undvika detta.
Ibland även vid motorbroms på femman.
Detta oljud fanns redan när bilen köptes för 10 000 mil sen.
Idag ligger den på 18 000 mil
Efter att ha kört upp i 80 till 90 km/h brukar det försvinna och man kan köra utan ljudet på femman.
Det hela verkar vara helt enkelt att dreven för femman inte blir smorda ordentligt innan man varvat upp på fyran.
Någonstans har jag läst att röret som leder in olja till femman kan bli tätt, är detta vanligt?
Kan det löna sig att öppna kåpan till femman och rensa? Syns röret lätt, ? Bör var enkelt att göra själv.
Såg att det är gummipackning på den kåpan.
Roysan