Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?
Hejsan MikeC, till att börja med. Nej, jag meckar aldrig med bilar som jobb, bara som hobby och påtvingat skräp som man aldrig slipper
.
Jag måste också svara helt ärligt, jag vet inte om det är helt samma låda i en Peugeot som i en Fiat, i andra generationen.
På första generationens lådor var det lika innehåll i men lite olika fästen m.m. på utsidan..................
Nu har jag kollat på Axel A. i Tyskland och letat mig fram till din version av bil, och det är samma reservdelsnummer på låddelar på din som Fiat så de verkar helt lika, inuti i alla fall.
Här har du en länk till Axel Augustin i Tyskland.
https://www.axel-augustin.de/shop2/#
Det är bara att klicka på Peugeot och vidare till rätt bil först och sedan till rätt del.
Då hamnar du till slut här på femmans växel.
https://www.axel-augustin.de/shop2/..._94094.html?XTCsid=b8jgt4h51r122oqdkrskgn2rs5
Du behöver nog både kugghjulen och en av synksatserna eftersom växeln hoppar ur, men man kan också vända på stora ingreppsringen för att komma billigare undan med enbart köp av drev.....
Men då kan man i stället försöka hitta grejer på eBay t.ex.
(Men Axel A. länken kan du hålla reda på ändå, för där finns det mesta i reservdelar du kan behöva i framtiden.)
Då hamnar man här och blir jätteglad när man ser priset på samtliga delar som ingår i femmans växel.
Fiat Ducato 2.5 / 2.8 Diesel Complete 5th Gear Kit 35 and 58 Teeth 1994 to 2002 | eBay
Och här har du en hel radda, som även benämns Peugeot Boxer ibland och bl. a. enbart kugghjulen en bit ner. Men du bör nog satsa på hela kittet med nya delar tycker jag. Som du ser så kostar kit med mindre delar ett högre pris ibland, så det gäller att ha koll på innehållet.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_fr...ear+Kit+35+and+58+Teeth+1994+to+2002&_sacat=0
OBS. Kolla bara rejält så delarna stämmer först.
Det här är ju originalutväxlingar. Som sagt det börjar bli dåligt med andra varianter på marknaden, om du skulle vilja passa på att ändra utväxling.
Kan du mecka lite lagom med bilar så tar det kanske en timme att byta. Har man gjort det förr och har bråttom så tar det mindre än en halvtimme.
Det räcker att hissa upp bilen på vänster fram så kommer du åt plåtkåpan på lådans gavel som skruvas loss och blottar femmans växel.
Du behöver inte ens tömma lådan på olja. Det ligger en skvätt i plåtkåpan som rinner ut och skall ersättas men oljan i lådan stannar kvar.
Fast det kan ju vara läge att ge hela lådan ny olja när man ändå håller på.
Lägg ut ett gammalt lakan eller något under bilen, för om ingreppsringen och synkningen hoppar itur så far tre små fjädrar och tre små kulor all världens väg
:.
Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Ps. Lita aldrig på verkstäder även om de är duktiga. Föreslå byte av hela lådan för att den klassiska femman bråkar. Nästan stöld.
Det finns länkar till beskrivningar på byte av delarna någonstans. Hinner inte nu tyvärr, men någon kanske kan skarva i med länk till de inläggen. Annars så återkommer jag.