• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Femmans växel problem i alla Fiat?

F

F.d. 3426

Guest
Jag skall byta husbil och även om jag helst skulle fortsätta med bakhjulsdrift (har nu LT35:a) så är det svårt att hitta Mercor i den modelltyp jag vill ha. Alltså har jag funderat på Fiats problem med den femte växeln. Men det jag inte riktigt fattat, efter att ha plöjt igenom en himla massa insändare om ämnet, är huruvida denna växelkonstruktion finns på alla Fiat/Iveco oavsett chassimodell. Eller om det bara är i dom mindre <3500kg bilarna. Man kunde tro att dom tyngre chassina även har en annan växellåda?

Henka
 
M

MikeC

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Jag tänker nog ge mig på detta själv, men det finns en oklarhet i Tommy's PDF som jag undrar lite över. Det står att han började med att ta bort bulten till växelföraren. Låter enkelt, men jag har kikat på ett par youtube klipp där jag tycker att det ser lite svårare ut än så.

Vid 2:55 i denna video så bankar han bort den, men han har växellådan demonterad från bilen: https://www.youtube.com/watch?v=M18cBccI3RE

Vid 1:10 i denna video har han tillverkat ett vertktyg för att knacka ut den: https://www.youtube.com/watch?v=v0VVRfvE7zI

Är det så enkelt som i PDF:en, att det är bara att plocka bort den? Och det är enkelt att göra det med växellådan kvar i bilen?
 
M

MikeC

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig... I PDF.en jag läst står det att han tog bort kronmuttern med en handslägga. Hur gör man det? I de video jag länkar till ser det ut som om deras låsningar inte går runt hela, lite som en halvmåne. Min ser ut att gå hela vägen runt, och jag förstår inte hur jag får bort den.

Jag har bankat och bänt lite, men den rubbas inte. Jag vill inte ha sönder eller repa ännu mera. Jag förstår att lite våld kan behövas, men jag behöver veta exakt hur jag ska tillföra våldet. Någon som vet?
 

Bilagor

  • 5thGear.jpg
    5thGear.jpg
    278,5 KB · Visningar: 28
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Hejsan igen, i din låda är det troligen en skruv som håller fast växelföraren vid axeln, men det har du väl redan sett antagligen.

Låsbrickan som håller din haknyckelmutter är väl invikt på ett ställe där ett hak i muttern och en ett öra på brickan stämde efter de hade dragit åt det.
Det är bara att slå upp det örat ur haket så att muttern kan gå fritt runt, för brickan sitter fast och kan inte snurra runt med muttern.
Sedan finns det olika varianter för att lossa muttern.
En hylsa med fyra hak i, men det är special så det har man inte hemma.
En haknyckel som passar, men det ligger inte heller i alla verktygslådor.
Så man får ta en drivdorn eller en huggmejsel och ev. slipa till så den ligger bra i ett av haken och slå med en hammare eller helst en liten handslägga på den i pilens riktning för att lossa hakmuttern.

5thGear dorn.jpg
Ett drivdorn helst slipat så det passar i ett av haken som det röda och ett par rejäla slag i pilens riktning för att lossa muttern. Den kan och skall sitta rätt hårt, och måste även dras åt eller slås fast med skaplig kraft så inte drevet lossar under färd.

Den andra muttern knackar du undan låsningen på innan du lossar den med lämplig hylsa.

Glöm inte att slå tillbaka låsningen på båda muttrarna efter att de blivit återmonterade och dragna rejält.

M.v.h. JANKRO.
 
M

MikeC

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Ok, tackar. Det får bli nytt försök efter helgen. Den andra låsningen förstod jag mig inte på heller, men jag får pröva försiktigt. Det följde inte med nya låsningar så jag vill inte ha sönder de som sitter.

Jag tömde i alla fall inte oljan och det var väldigt lite som rann ut när jag plockade bort kåpan, så nog kan jag ännu köra till en verkstad om jag inga får bort dem. Det måste finnas någon verkstad som är villig att göra det jag vill att de ska göra utan att gå genom hela lådan.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Hej, den yttre tunna flänsen/ringen på lilla muttern är ju nerknackad i spåret på axeln, så den inte kan snurra iväg om den börjar lossna. slå in en lagom mejsel eller något så nervikningen kommer upp ur spåret.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

På bildet er låsklakken i posisjon kl 2 slått korrekt i låst stilling. Denne mutter er enkel å slå løs. Den andre med hylse kan du trenge en lang arm på hylsdrager.
 
M

MikeC

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Tackar för hjälpen alla... Jag fick loss den större ev dem, men gick bet muttern för mindre drevet. Jag kunde inte dra loss den, den satt för bra. Då tänkte jag att jag förmodligen inte får tillbaka den så hårt som den ska sitta heller, så jag beväpnade mig med bilder, skruvade ihop allt och körde in till verkstan som ville byta låda och sa exakt vad jag ville att de skulle göra. Nu är det klappat och klart. 2000kr tog de för jobbet ink olje byte i lådan med lite extra påfyllning.

Så mitt råd till ev. framtida som söker sig fram till denna tråd är att om ni ska försöka själva så se till att inte tömma lådan på olja. När man tar loss kåpan så är det precis som JANKRO skriver, det kommer endast en liten skvätt. Får ni, som jag, inte loss muttern så ta bilder (eller använd dessa) för att visa hur lätt det är att komma åt drevet för byte, skurva ihop allt och kör till verkstan.

Här är ett par bilder på lådan och dreven. Jag sa att om de inte vill byte drevet åt mig så vill jag att de får upp muttrarna så kan jag rulla ut bilen, byta drev själv och rulla in den igen så kan de skruva åt dem. Då kunde de inte försvara sig längre och tog sig an jobbet. Jag slapp ligga på marken och bråka mera, och vet att muttrarna är ordentligt åtdragna.
 

Bilagor

  • Lådan1.jpg
    Lådan1.jpg
    288,4 KB · Visningar: 43
  • Lådan2.jpg
    Lådan2.jpg
    277,8 KB · Visningar: 43

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Ok, tackar. Det får bli nytt försök efter helgen. Den andra låsningen förstod jag mig inte på heller, men jag får pröva försiktigt. Det följde inte med nya låsningar så jag vill inte ha sönder de som sitter.

Jag tömde i alla fall inte oljan och det var väldigt lite som rann ut när jag plockade bort kåpan, så nog kan jag ännu köra till en verkstad om jag inga får bort dem. Det måste finnas någon verkstad som är villig att göra det jag vill att de ska göra utan att gå genom hela lådan.

Ja du MikeC , det är för att man kan få sån här hjälp, här på HBK, som jag och många andra "pyntar" 100 spänn om året. Det tycker vi det är värt. Man slipper känna sig som en snål "snyltare". Ser att du varit "intresserad" sedan 2011. Ska du inte slå till och bli medlem? :rolleyes:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Grattis och hoppas femman funkar både länge och väl åt dig nu :).

Det man kan vara fundersam över är ju vissa/rätt många verkstäders jä... sätt att att alltid försöka plocka kunder på så mycket pengar som möjligt när något bara har gått sönder lite och går att laga till en rimlig kostnad, i stället för att byta ut halva bilen till en orimlig kostnad för profitens skull.
För så borta i huvudet och okunniga kan de väl inte vara... Eller kanske det kan vara så illa ändå.

De spinner ju för det mesta på kunders okunskap och favorituttrycket med pannan i bekymmersamt veck brukar vara.... Jaaaaaa, du vet, det här blir dyrt för det är riktigt besvärligt.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Tror det var ett 2 meter rør jeg tredde på drageren og fikk en til å trampe til på enden av røret for å knekke løs den mutteren på min 1999. Samme arm og et kraftig løft avsluttet monteringen før låseblikkene ble slått på plass.
 
M

MikeC

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Jag antar att flesta inte vet att 5:e växeln på denna låda sitter så enkelt till. Hur som helst, nu kunde vi ta kärran nu i helgen så jag är glad.

Vad gäller medlemskap så ja, det är taget. Jag har inga varit så aktiv här men det mesta av min aktivitet har varit att ta hjälp av er andra. Så ja, det är dags. Ordnar det väl hemma nästa vecka.
 
F

F.d. 56442

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Har köpt en Hymer B614 på Fiat Ducati chassi.

Försäljaren så att 5an var en torrväxel som kan bytas separat. Det var därför viktig att inte köra på 5an under 80km/h. Kan någon bekräfta detta och förtydliga varför?
 
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Har kört en Detlheff 6501-I, 2005, i 130000 km utan problem (Fiat, 2,3, 128 hk, 5 växlad). Motor och växellåda fungerar perfekt. Byter bil i år till en "Plåtis", men kommer att säkert att sakna vår gamla bil. Men den nya bilen är också en en Fiat, (150 hk, sex växlar) Så vi får hoppas att den fungerar lika bra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Har köpt en Hymer B614 på Fiat Ducati chassi.

Försäljaren så att 5an var en torrväxel som kan bytas separat. Det var därför viktig att inte köra på 5an under 80km/h. Kan någon bekräfta detta och förtydliga varför?
5an på de eldre sitter utenfor selve lådan i en blikkboks og smørres med olje som drypper ned fra en "takrenne" som drevene i hovedlådan skvetter olje opp i. Ved lavt turtall på lådan kommer det ikke olje opp i renna, ja det er et problem og 80 er grensen med normal utveksling på 5an. Det finnes (eller fantes) drevsett for 5an slik at grensen er senket til ca 70, monterte slikt sett på en 1999 modell. Mistet noe toppfart, men for meg ble det en bedre bil å kjøre.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?

Min tidigare Ducato från -91 & den Ducato'n jag har nu från -01. Har samma konstruktion på 5'ans växel & tillhör dom "ökända" vxl-lådorna. -91'an hade gått 19000 mil & -01'an har snart gått 9000 mil. Båda bilarna är dessutom optimerade. Jag har full historik på båda, inga ingrepp i 5'ans vxl & fungerar perfekt. Det första jag gjort när jag fått bilarna är att byta olja till Red Line Light Weight ShockProof & överfyllt med ca. 2,5 dl. Den blir mycket lättväxlad & ger fullständig smörjning.
Gör man så här & hanterar vxl-lådan förnuftigt så håller den. Med förnuftigt menar jag att aldrig köra under 65-70 km/tim på 5'an & aldrig segdra på 5'an i backar. Så här har jag gjort & det har gått bra. 5'ans vxl är en svag konstruktion upp till 2002 men sköter & hanterar man den rätt så fungerar den bra.

Bennie
 
Toppen