Sv: Femmans växel problem i alla Fiat?
Hejsan igen, i din låda är det troligen en skruv som håller fast växelföraren vid axeln, men det har du väl redan sett antagligen.
Låsbrickan som håller din haknyckelmutter är väl invikt på ett ställe där ett hak i muttern och en ett öra på brickan stämde efter de hade dragit åt det.
Det är bara att slå upp det örat ur haket så att muttern kan gå fritt runt, för brickan sitter fast och kan inte snurra runt med muttern.
Sedan finns det olika varianter för att lossa muttern.
En hylsa med fyra hak i, men det är special så det har man inte hemma.
En haknyckel som passar, men det ligger inte heller i alla verktygslådor.
Så man får ta en drivdorn eller en huggmejsel och ev. slipa till så den ligger bra i ett av haken och slå med en hammare eller helst en liten handslägga på den i pilens riktning för att lossa hakmuttern.
Ett drivdorn helst slipat så det passar i ett av haken som det röda och ett par rejäla slag i pilens riktning för att lossa muttern. Den kan och skall sitta rätt hårt, och måste även dras åt eller slås fast med skaplig kraft så inte drevet lossar under färd.
Den andra muttern knackar du undan låsningen på innan du lossar den med lämplig hylsa.
Glöm inte att slå tillbaka låsningen på båda muttrarna efter att de blivit återmonterade och dragna
rejält.
M.v.h. JANKRO.