• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Värmare Felsök-Fryst gråvattentank

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2025
Vet någon var börja felsökning då gråvattentank fryser.
Har inte haft detta problem tidigare, även då jag vintercampat flera år.
Vet inte heller på vilket sätt gråvattentanken är uppvärmd, men har nu frusit 2 ggr.
Har alde uppvärmning och min bil är en Kabe 760 LGB årsmodell 2017.
Inga problem med värmesystemet i övrigt, varken på gasol eller el.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Du kan nog ställa max i panelen vill jag minnas. Känner inte till hur Kabe är byggd men Hymer har slangstumpar med luftningsnipplar i ändarna lite varstans i nivån mellan radioatorerna och expansionskärlet. Den principen borde gälla Kabe också.

Finns kanske andra här som bättre detaljinformation.

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2025
Du kan nog ställa max i panelen vill jag minnas. Känner inte till hur Kabe är byggd men Hymer har slangstumpar med luftningsnipplar i ändarna lite varstans i nivån mellan radioatorerna och expansionskärlet. Den principen borde gälla Kabe också.

Finns kanske andra här som bättre detaljinformation.
Ska undersöka nästa gång jag kommer till bilen ! Tack så länge:)

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Vet du var luftningsnipplarna sitter?
Problemet är ju också- att om det sitter på element vid tanken, så är den inte synlig .
Sedan vet jag inte om cirkulationens hastighet går att reglera....
Här kan du reglera hastigheten, så är det på våran Kabe och det är en 2015.
Gå in på verktygsmenyn på Alde panelen och gå till dom jag ringat in, bilderna är från Aldemanualen som följde husbilen.
Var sitter din tank våran sitter under högra sängen jag tog bort en skiva när jag fotade min bild, jag såg i instruktionsboken att på vissa Kabe husbilar sitter gråvattentanken i i en låda vid bakaxeln det borde syns underifrån utifall något hänt där.

Bilagor

• IMG_0064.jpeg
    IMG_0064.jpeg
    30,2 KB · Visningar: 22
  • IMG_0065.jpeg
    IMG_0065.jpeg
    104,6 KB · Visningar: 22

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2025
Här kan du reglera hastigheten, så är det på våran Kabe och det är en 2015.
Gå in på verktygsmenyn på Alde panelen och gå till dom jag ringat in, bilderna är från Aldemanualen som följde husbilen.
Var sitter din tank våran sitter under högra sängen jag tog bort en skiva när jag fotade min bild, jag såg i instruktionsboken att på vissa Kabe husbilar sitter gråvattentanken i i en låda vid bakaxeln det borde syns underifrån utifall något hänt där.
Ok, bra info!
ska undersöka vidare.
Är en låda som man nog måste komma in underifrån på nåt vis.
Via garaget ser man ju övre delen av tanken. Så som min bild tidigare visar.

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2025
Har undersökt underifrån. Inga skador på lådan bakom bakaxeln. Ser normalt ut under.
Tack vare era tips fick jag fart på cirkulationspumpen till hastighet 5 ( max ), samt luftat den enda nippel jag kunnat hitta.
Det enda konstiga jag kunnat konstatera är att det går ut en svart slang från pumpen till en koppling. Före den kopplingen känns slangen lite varm och man kan känna att det cirkulerar vatten. Efter kopplingen känns ingen värme och slangen är tjockare, och känner ( kanske pga tjockleken) ingen cirkulation av vatten.
Skickar en översiktsbild samt detalj på kopplingen.
Slangen försvinner ner i golvet vid väggen och är inte säker på var den leder.
Någon som är duktig på detta med Alde?

Bilagor

• 20250224_174122(1).jpg
    20250224_174122(1).jpg
    3,2 MB · Visningar: 107
  • 20250224_173002.jpg
    20250224_173002.jpg
    2,5 MB · Visningar: 108

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2025
Kulventilen ser stängd ut, enligt mej som kollar med en liten mobil.
Okej, hade ingen aning om att det var en kul-ventil :)
Då kan ju möjligen problemet sitta där.
Frågan är om jag törs öppna den bara?
Skulle ju kunna vara en tömning för systemet så kylvätskan försvinner ut i marken någonstans!? Finns sådan?
Det som är märkligt är att jag aldrig rört denna ventil.
Har haft bilen sedan den var ny 2017, och har aldrig ( innan förre vintern) haft problem med frusen tank. Kan en sådan ventil självstängande av vibration el dyl ?

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Okej, hade ingen aning om att det var en kul-ventil :)
Då kan ju möjligen problemet sitta där.
Frågan är om jag törs öppna den bara?
Skulle ju kunna vara en tömning för systemet så kylvätskan försvinner ut i marken någonstans!? Finns sådan?
Det som är märkligt är att jag aldrig rört denna ventil.
Har haft bilen sedan den var ny 2017, och har aldrig ( innan förre vintern) haft problem med frusen tank. Kan en sådan ventil självstängande av vibration el dyl ?
Jag kollade på våran Kabe och jag tror inte du ska öppna den, jag har för mig att det är för att tömma systemet på glykolen.
Tog en bild som jag bifogar

Bilagor

• IMG_6327.jpeg
    IMG_6327.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 61
  • IMG_6328.jpeg
    IMG_6328.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 61

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2025
Kan det vara luft i den krets som värmer tanken?
Troligen har du rätt i detta Håkan.
Haft kontakt med en Kabe-verkstad och fått detta svar:
"Jag skickar med 2 ritningar där ni kan se att det finns både isolering och värmerör för gråvatten tanken.
Enligt mina erfarenheter så kan det finnas luft i denna slinga som går till tankvärmen, Jag rekommenderar i första hand att man försöker lufta denna slinga genom att strypa så glykolen tvingas flöda igenom tankvärmen.
Anledningen till att det kan ligga luft i slingan är att det är en parallell slinga. Så glykolen har alltid en annan väg att gå om det blir för mycket luft till tanken"
Har fått ritningar till detta, men inte lyckats ladda upp dem.
Bilen är nu på en lokal verkstad där de försöker hjälpa mig med detta.
Har också, efter rekommendation- beställt byte av glykolen i värmesystemet.
Skall tydligen göras var 5:e år.
Anledningen ska vara att gammal glykol gör att aluminiumrören till golvvärmen oxiderar och kan orsaka läckage.

Toppen