• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Värmare Felsök-Fryst gråvattentank

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2025
Vet någon var börja felsökning då gråvattentank fryser.
Har inte haft detta problem tidigare, även då jag vintercampat flera år.
Vet inte heller på vilket sätt gråvattentanken är uppvärmd, men har nu frusit 2 ggr.
Har alde uppvärmning och min bil är en Kabe 760 LGB årsmodell 2017.
Inga problem med värmesystemet i övrigt, varken på gasol eller el.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Vi hade en Kabe 780 -18 som vi använde året runt. Vi hade aldrig problem med frusen tank då den är ju i ett uppvärmt utrymme. Däremot har jag haft det problemet i vår Nordic och det beror på att det har några gånger blivit kvar gråvatten i tanken efter sista tömningen. Det blir is i tömningsventilen. Tanken har dock en manlucka som jag kommer åt och kan spola ner varmvatten via.

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Det är märkligt att det fryser tankar o slangar ligger i den varma delen, det som eventuellt kan frysa är om något vatten blir kvar i sista delen av tömningsröret där det går ut under husbilen men det är långsökt. Har själv en Kabe 760 T och det har inte frusit någon gång.
Har du kollat i tanken det finns en manlucka på tanken under högra sängen i varje fall på våran. Går avloppspumpen när du startar den?

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2025
Förra gången som det frös, konstaterade jag att det blivit en stor isklump i själva tanken, genom att öppna locket och titta/känna.
Så inte problem med enbart utslussning/ rör.

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2025
Det är märkligt att det fryser tankar o slangar ligger i den varma delen, det som eventuellt kan frysa är om något vatten blir kvar i sista delen av tömningsröret där det går ut under husbilen men det är långsökt. Har själv en Kabe 760 T och det har inte frusit någon gång.
Har du kollat i tanken det finns en manlucka på tanken under högra sängen i varje fall på våran. Går avloppspumpen när du startar den?
Inte fryst under de första 5 åren som är använd på vintern, trots rejäla vintrar.

leifn

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2025
En delslinga av pannvattnet cirkulerar väl genom avl.tanken på vår bil går rören ner gm ovansidan.kör upp värmen på pannan o känn på inlopp o utloppsrör o känn om det är stor skillnad med tom tank

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Förra gången som det frös, konstaterade jag att det blivit en stor isklump i själva tanken, genom att öppna locket och titta/känna.
Så inte problem med enbart utslussning/ rör.
Mycket märkligt, det har inte hänt något med värmeslingan vid tanken ?
Var ute och kollade i våran och det ligger ett element bredvid tanken tog en bild vet inte om det är lika på din, jag såg att någon skrivit före at kolla värmen.

Bilagor

• IMG_6323.jpeg
    IMG_6323.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 72

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2025
Mycket märkligt, det har inte hänt något med värmeslingan vid tanken ?
Var ute och kollade i våran och det ligger ett element bredvid tanken tog en bild vet inte om det är lika på din, jag såg att någon skrivit före at kolla värmen.
Tack för bilden.
Det ser inte ut som på din bild tyvärr.
Kan se att du har en värmeslinga (element) till vänster i bilden.
På min är inte någon sådan synlig.
Kommer skicka in bild så snart jag kan.

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2025
Funderar på om det har något att göra med dusch-vatten värmen att göra?
Brukar nämligen bara köra den på halv effekt, då vattentemperatur blir så hög annars. Kan det ha ett samband tro?
Brydd angående det, då ju det borde vara olika slingor. En med frysskydd- och det vill man ju inte duscha i

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Funderar på om det har något att göra med dusch-vatten värmen att göra?
Brukar nämligen bara köra den på halv effekt, då vattentemperatur blir så hög annars. Kan det ha ett samband tro?
Om du menar varmvattnet i pannan till dusch o kranar så kör jag alltid på halv effekt för höga effekten går bara att köra i 30 min sedan går den tillbaka till normal.

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2025
Som synes på bilden är det gott om is kvar i tanken. Fick ändå ut en del vatten igår, typ 30 liter, då det var plusgrader på väg hem.
Man kan inte se något element på sidorna som i din bild elsebo46.

elsebo46

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2025
Som synes på bilden är det gott om is kvar i tanken. Fick ändå ut en del vatten igår, typ 30 liter, då det var plusgrader på väg hem.
Man kan inte se något element på sidorna som i din bild elsebo46.
Mycket märkligt det är ju bottenfruset, måste vara något med värmen vid tanken. Kabe har ju dubbel golv med värme i dom helintegersde för att detta inte ska hända.
Du får göra som någon skrev tidigare starta värmen och höj temperaturen till max och kolla om du känner någon värme vid tanken.
Christer

H.B.Isak

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2025
Mycket märkligt det är ju bottenfruset, måste vara något med värmen vid tanken. Kabe har ju dubbel golv med värme i dom helintegersde för att detta inte ska hända.
Du får göra som någon skrev tidigare starta värmen och höj temperaturen till max och kolla om du känner någon värme vid tanken.
Christer
Ja, precis..Och som sagt fungerat tidigare vintrar.
Något har hänt. Lur på att man får ta in den på verkstad för undersökning underifrån.
Verkar inte gå att komma åt något ovan ifrån.

Toppen