-----------------------------------------
Hejsan, din 2,8 är ju rätt gammal och har ju egentligen bara elektronisk insprutning som elektronisk finess i bilen samt lite andra vanliga tillägg. Det kan ju bråka också men ändå så är det ju rätt basic teknik och skulle det bråka så är det oftast inte så svårt att hitta felet. Det hade kanske varit bra om utvecklingen hade fått stannar där ungefär och bara förbättrats/uppsäkrats lite lite mer.
Ju nyare bil, ju mer elektronik och det mesta av den är ju till för avgasreningen. Det finns ju dessutom elmotorer som styr gasspjäll och EGR-ventiler m.m. De behövs ju inte alls för att hålla motorn igång utan enbart för avgasreningen. Eftersom det normalt saknas gasspjäll och vacuum i en diesel så sitter det stegmotorer för att röra på dem och elektronik för att mata dem. Lägg ovanpå detta kontrollavkännare till de flesta funktionerna och som också går sönder, så första felsöket går ut på att se om det är kontrollavkännarna som är trasiga eller om det är prylen de övervakar som är trasig.
Ovanpå detta kan vi lägga luftmassemätare, dubbla lambdasonder samt avkänning till partikelfiltret, regenerering av partikelfiltret m.m.....
Vidare till drivningen. En vanlig sexväxlad låda som växlar med hjälp av en dator, elektronik och hydraulik och heter robotlåda, men kallas ibland automatlåda för att förvilla tekniskt ovetande personer som då tror att de köper en automatlåda. Koppling och växlingsrörelserna utförs med hjälp av motorer, hydraulik och avkännare, och bangar ur ibland.
Senaste åren så slutade Fiat med den fina 3L motorn för den var svår att avgasrena tillräckligt. I stället stoppade man i trimmade 2.3L motorer för att klara av förbränningskraven med mera elektronik.
Ovanpå detta, variabla turboaggregat som styrs av elektronik och som absolut inte är gjorda för att få vila upp sig utan att få röra på sina justerbara vingar under ett halvårs avställning
.
Jag har jobbat mycket med elektronik och mekanik som har haft förmånen att få tillbringa sin livstid inomhus, men ändå bråkat och j....... så man kunde bli tokig. När man placerar detta i en bil som lever i temperaturer mellan kanske +45° och -35° samt kondensfukt, skakningar m.m.......
.
Kort sagt, det måste bråka och gå sönder samt vara svårt att hitta felen på. Det är ju bra så länge som man har gällande garantier även om bilen blir stående på verkstad länge. Men det kan bli dyrt när garantierna är borta och bilen börjar bli gammal.
Detta inte alls illa menat till de som har nyare bilar.
Med tanke på priset så kanske det borde vara livstidsgaranti på vissa delar, samt flera återkallningar med utbyte av svaga delar till förbättrad konstruktion innan de går sönder och garantierna är slut.
M.v.h. JANKRO.
Ps. Jag glömde de fantastiska nya generatorerna som också lever sitt eget elektroniskt styrda liv för att ev. kunna spara två droppar bränsle ibland då batteriet är välladdat.