• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felkod ABS ur funktion

Lgnbml

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30041
Medlemskap
2024
Hej har en Fiat Ducato 2,3 maxijet, förra säsongstarten fick jag felindikation på att ABS var ur funktion, felet försvann efter något vecka. Nu 2024 säsongstart händer samma sak ABS ur funktion samt någon hastighetssensor felaktig, Min bilmekaniker kan inte få bort felkoden trots att det inte registrerar något fil då han går in i systemet via dator.
Är det någon som haft ett likande fel "Borde ju finnas då det finns många med samma motor" kom gärna med svar där ni fått det lagat och kan säga vad felet var, samt vilken verkstad som åtgärdade felet.

falkeye

HBK Intresserad
Kommun
Boxholm
Hade ett liknande fel, för mig var det tillslut sensorringen för ABS som var trasig (borta).
Tror inte felet visar sig när den står stilla (killgissning).
Felkoden försvann när jag kopplade ur -> i kabel för sensorerna men kom tillbaka så fort jag började köra.
Så mitt tips är att kolla glappkontakt i kontakterna för ABS-sensorerna, går även att mäta med ohm-mätare på sensorernas kontaktstycken för att se om de är ok. Snurra på hjulet så skall mätvärdet pulsera (typ).
Sedan ge sig på att kontrollera så sensorerna och sensorringarna är rena och inte fulla med metallspån, och så att sensorringarna är hela.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Om Ducaton har varianten med en en tandad ring fastsatt på yttre drivknuten så kan ett lurigt fel uppstå. Nämligen att rost kryper in under ringen och spräcker den så pulståget ut från givaren blir ojämnt eller en puls saknas och då larmar datorn och stänger ABS-funktionen.

Lgnbml

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30041
Medlemskap
2024
Låter inte helt otroligt eftersom bilen står utomhus visserligen i tält vintertid, men med en del fukt på marken under våren, tack för tipset.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Jag har haft en sprucken sensor vä. bak.
Varningslampan tändes var gång jag tvättat husbilen.
Efter byte slocknade den.

Krister

Lgnbml

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30041
Medlemskap
2024
El fel som kommer och går är inte roligt, men bra att man kan koppla det till biltvätt.
Tack för info, vi har dock inte tvättat sedan vi ställde bort bilen.

Lgnbml

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
30041
Medlemskap
2024
Tack för alla förslag mm. Felet är åtgärdat på Bilkompaniet som kan gå djupare i felkoderna. Felet var i ABS enhet kretskort trasigt men det gick att laga som tur var. Kostade 15 500kr med allt arbete felsökning mm. Om den inte varit reparabel så hade det slutat på runt 40 000kr.

Toppen