• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Felkod 2563

Frasse 43

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
25671
Medlemskap
2024
Min Adria Sonic Supreme 810 får ofta felkod 2563 (Fiatmotor). I samband med detta så stryper motorn dragkraften. Irriterande. Jag kan återställa felkoden och även sökt hjälp på verkstad. Någon som varit med om detta irriterande problem.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag ska uppdatera mitt problem med felkod 2563. Har kontrollerat och bytt en vacumslang och sensorerna kontrollerade. Trots detta så återkommer felkoden intermittent. Fiat säger att det är bara att byta turbon. Var i kontakt med ett företag som renoverar turbo. Dom säger att det troliga felet är att actuatorn (wastegaten) inte går i normalläge på grund av sot och smuts på dom variabla vingarna i turbon och ger då fel värden till sensorn. Firman sa att detta är ett vanligt problem på husbilar.

Firman tipsade om en product som heter JML turbo cleaner som man tillsätter i bränslet, en product som dom rekommenderar att prova innan turbobyte. Jag har nu kört ca 200 mil efter det att jag slog i en burk JML och felkoden har inte återkommit. Kanske en tillfällighet men framtiden får utvisa. Firman som säljer produkten ligger i Uddevalla och sysslar med turbo renoveringar.
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
En annan möjlighet är att köra på HVO 100 som är ett betydligt renare bränsle. Dyrare att köra på men sparar reparationer som typ detta, igensatt partikelfilter mm.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En annan möjlighet är att köra på HVO 100 som är ett betydligt renare bränsle. Dyrare att köra på men sparar reparationer som typ detta, igensatt partikelfilter mm.

Något som också kan hjälpa är att köra lite tuffare emellanåt, varva lite på växlarna, gärna gasa en stund på motorvägen istället
för traditionell husbilskörning på vridmoment och lägsta möjliga varv. Växla ned i uppförsbackar och låt motorn jobba. :)
 
Toppen