• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fehmarn Bält-tunneln

  • Startad av Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum Startdatum
D

Deleted member 11118

Guest
De belackare som tidigare trodde att byggstart under slutet av 2020-talet inte skulle förverkligas har fått tji: Under torsdagen meddelade den danska regeringen att byggnationen inleds – på riktigt. Med start 1 januari 2021 inleds anläggningsarbetet med cementfabrik för tunneldelarna samt tunnelportalen på den danska sidan samt arbetsbostäder och administrationslokaler. Sedan rasslar det på: Två år senare förväntas cementfabriken kunna påbörja produktionen av de massiva tunneldelarna, med nedsänkning av de första delarna under 2024. Ny förväntad invigning är under 2029.

Källa Kvällsposten 25 April
 
Senast redigerad av en moderator:
Ett citat från denna webbsida.

– Förmodligen blir också cementfabriken den största i världen. Den ska vara färdig om ungefär två år och tillverka tunnelelement i ungefär två år. Sedan ska vi riva fabriken och arbetshamnen och skapa ett vackert naturområde.
 
Förmodligen så kommer
Tunnelelementen tillverkas av betong, som fömodligen blandas på plats. Men cementen tillverkas nog i en dedicerad anläggning som t.ex. den i Slite.

/Ingvar
En del därifrån, men med tanks på priset så gissar jag på att det mesta kommer att komma från Klaipeda. Finns även alternativ i Brunsbuttel.
 
Och hur ska man kunna blanda betong i erforderliga mängder om man inte först bygger en cementfrabrik?

Pålle

Cement brukar tillverkas där råmaterialet finns och cementfabriker finns redan på flera platser. Det går åt betydligt mera transportresurser för att flytta råmaterialet till annan plats och där tillverka cement för att sedan transportera detta till betongfabriken. En cementfabrik är dessutom betydligt större och mer komplicerad än en betongfabrik och producerar därför cement till åtskilliga betongfabriker.

Eftersom det inledande inlägget i denna tråd refererar till en tidningskälla är det troligt att det är en journalist som ligger bakom artikeln och journalister brukar inte vara så nogräknade med detaljer som till exempel att skilja på cement och betong.
 
Det er mange måter å lage vanntett betong på, tilsettingsmiddler og blandingsforholdene mellom de forskjellige kornstørrelsen i sanden og mengden med cement, eventuellt med flyveaske som fyllstoff. Det viktigste er uansett at det ikke blir sprekker i betongen. Allerede i romertiden kunne de kunsten med vanntett betong.
 
Idag är det mycket kemi i betongtillverkning dessutom är det skillnad på olika typer av cement. Det är inte bara vatten ballast och cement.
 
Kom att tänka på att jag för ett stort antal år sedan läste en artikel av den då asienbaserade journalisten Staffan Heimersson, som inte kunde förstå varför vi svenskar nödvändigtvis måste envisas med att ta landvägen över Danmark när vi ska till Tyskland. Jag vill minnas att det var så länge sedan att funderingarna kring en kommande Öresundsbro var på tapeten. Han menade att om det nu var huvudsakligen svenskar som eftersträvade en landvägsförbindelse till Tyskland, varför då inte bygga en bro mellan Skåne och Tyskland. En sak, menade han, som skulle varit självklar i det område han då uppehöll sig i, vill minnas att han då var stationerad i Singapore. Argumenten han framförde var ett förhållandevis grunt vattendjup och bottenförhållanden som på intet sätt skulle erbjuda några byggnadsmässiga problem. Skulle vara intressant och se en ekonomisk kalkyl över ett sådant bygge gentemot kombinationen Öresundsbron och den nu planerade tunneln. Även om, det förstår även jag, kostnaderna för byggandet av Öresundsbron idag omöjliggör ett annat alternativ än tunnel.

Själv förespråkar jag varken det ena eller det andra (väljer alltid färjealternativet vid våra årliga resor), men, som sagt, det skulle vara intressant om någon kunde skaka fram en ekonomisk jämförelse mellan projekten. Kanske med en kompletterande bro mellan Helsingborg och Helsingör.
 
Det var roligt att få en uppdatering om planerna för tunneln och att det förefaller som att den verkligen blir av. Det ska bli intressant att följa hur det framskrider. Det byggtekniska med betong fixar de nog...

/ J Peter
 
Senast ändrad:
Trist att man är så gammal, men kan bli trevligt för efterkommande generationer. Jag tar mig till Lunds station tar tåget där och är i Hamburg på cirka 3 timmar. Eller så fortsätter till Berlin och är där på under 5 timmar. Under resan så kan jag sitta och läsa och äta och dricka i en restaurangvagn.
 
Tillbaka
Toppen