• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast toatank

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Har för avsikt att eventuellt byta till ny husbil. Bilen som är aktuell har fast toatank på 100 liter. Frågan är var man tömmer dessa tankar, och då tänker jag här i Sverige men även på kontinenten?
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Fast toatank

Hej på er!Vi hadde på vår förra husbil fast toatank,får nog säga att det är mer kompliserat med tömmning än en lös tank,fördelen med en lös toatank är många, bla finns ju tömmningsmöjligheter på nästan varje rastplats,lätt att spola o hålla ren. Mitt råd är alltså ingen fast tank! Lycka till!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Fast toatank

Har också haft fast tank. Problem många gånger. Tömde på ett bussgarage efter längre turer.
Vissa campingar klarar fast tank dock ofta ganska slabbigt med "tömvagn" och slang.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Fast toatank

Hej
Vi har också fast tank (har ingen erfarenhet av kasett toa) vi tycker att det är toppen, på ett förlängda veckoslut behöver man inte tänka på tömmning använder (nästan)aldrig offentliga wc när vi är ute med husbilen. Ett tips är att fråga en busschaufför var de tömmer sin buss toa. Eller ser man en bussparkerig åk i på parkeringe leta efter ett hål i asfalten oftast finns det en vatten post också.
Vi har en extra tank som man kan tömma i och använda i en vanlig toa tömmning på en camping. vår tank är 80 l så man bör vara 2 st om man skall orka lyfta extra tanken och tömma den för de flesta har ju tömmningen 50-80 cm ovanför golvet ( har använt extra tanken 3 gånger på ca 160 nätter)
Ha de paffw
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank

Vi har ett som jag tycker perfekt system, fast tank med en ansluten kassettank på 15 liter.
Man kan då välja att tömma allt på en gång eller via kassettanken i portioner om 15 liter.

Leif C
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank

Denna lösning har jag grunnat mycket på om den finns, och det gör den ju uppenbarligen.

Jag håller med dig, detta måste vara det perfekta systemet.

Vilka modeller tillhandahåller denna lösning?

/Per
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank

Hej Per!

Jag har tittat på många husbilar genom åren men den enda jag har funnit detta system på är den bilen jag har nämligen ARCA SuperAmerica (-94 till -98) från Italien. Arca tillverkar husbilar fortfarande men det är inte samma firma (ägare) som tillverkade dessa modeller. I dag använder man inte det tanksystemet.

Leif C
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank

Hej Schmid!

Det finns en poäng med ARCAs system, man slipper nämligen en slang för överföringen till kassettanken (sker via ett ventilsystem). Det är ju inte heller så trevligt med en slang med rester av fekalier invändigt. Vissa förvarinsproblem kan uppstå om man inte kan skölja av slangen genast.

Leif C
 
Senast ändrad:

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank

Hej!

Kommer själv att skaffa en extratank till vår bil nästa månad.
Kommer vid behov att sätta den fulla(halvfulla) tanken i en svart sopsäck, för säkerhets skull.:D
Tror inte det kommer att lukta, får ju tömma vid första bästa tillfälle!:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Fast toatank

en kompis till mig har fast tank. och många campingar har en tömningsplats. bara att köra över en brunn och öppna tömnings ventilen så är den tom på ett kick. Hemma backar han över sin 3 kammar brunn och tömmer. Har man kommunalt avlopp är det ju värre. Men å andra sidan man behöver inte tömma så ofta.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.284
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank

Jag har erfarenhet av båda systemen. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att satsa på en bil med fast tank igen. Det var bara bekymmer med var den skulle tömmas, något som kanske inte är ett problem för de som alltid eller ofta står på camping. Min erfarenhet av ställplatser är också att det är sällsynt med tömningsanordning för fast tank.

Vi använder alltid toan i bilen, aldrig offentliga (möjligen i undantagsfall till att tömma kassetten, speciellt på den rastplats utanför Ystad där Vägverket hade den dåliga smaken att först höja skatten på Pb2 och därefter ta bort latrintömningen på just denna rastplats (lång bisats detta)).
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Fast toatank

en kompis till mig har fast tank. och många campingar har en tömningsplats. bara att köra över en brunn och öppna tömnings ventilen så är den tom på ett kick. Hemma backar han över sin 3 kammar brunn och tömmer. Har man kommunalt avlopp är det ju värre. Men å andra sidan man behöver inte tömma så ofta.

Hei
I Mariehamn bredvid Shell macken finns en bussparkering där kan man tömma direkt i ett hål i asfalten, det finns vatten också i det blå skåpet bredvid hålet
Ha de paffw
 
Toppen