Sv: Fast monterade gasflaskor?
Måste erkänna att jag är lite pryltokig när det gäller delar till husbilen...
Samtidigt är jag tekniskt intresserad så jag brukar läsa på innan jag köper alla mina onödiga prylar.
Var sugen på att installera LPG flaskor men kom snabbt på att med min användningsprofil idag med husbilen så är det absolut inte lönt, jag använder den nu bara på sommarhalvåret.
Dessutom så skiljer priset på en flaska som jag byter, mot att fylla en flaska med LPG runt en dryg femtiolapp.
Däremot så förstår jag absolut att de som använder husbilen mer och gör av med mycket gas, då är det en mycket praktisk lösning.
I synnerhet om man har yttre anslutning, lätt att bara svänga in på i princip vilken mack som helst för att fylla på.
Bekvämligheten har ju sitt pris, dels 6 -9.000:- för installation, sedan kostnader för test/byte vid revisionsdatum.
En annan sak man bör känna till är att i Europa så är det på många mackar med LPG/Autogas, en blandning av Propan och Butan med förhållandet 40% vs 60% på sommaren och tvärtom på vintern.
Kan vara bra att veta om man som svensk fyller upp på väg hem i t.ex. Tyskland på sensommaren och sedan skall använda bilen på vintern, då är det inte så bra med så mycket Butan som har sämre vinteregenskaper.
Från en stor tysk bensinkedja:
"Gemäß der Empfehlung des Deutschen Flüssiggas Verbandes garantiert Aral immer optimales Mischungsverhältnis von Propan zu Butan von ca, 40 % / 60 % im Sommer und ca. 60 % / 40 % im Winter"
En annan nackdel med så hög andel Butan, med sitt annorlunda energiinnehåll, är att kylskåpet då får en fetare blandning och därför lättare sotar igen med störningar som följd.
Detta är känt av Dometic i Tyskland som säger att deras förbränningsmunstycke är anpassat för Propan och kan därför inte göra mycket åt det.
På tyska husbilsforum kan man därför hitta förteckningar över de LPG fyllningsställen som säljer LPG med ett innehåll av Propan på 95 eller 100% just för dem som vill vara på säkra sidan.
Typiskt är att många av dessa ställen också är sådana som fyller på vanliga gasolflaskor.