• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast LPG-tank

Passion2026

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
36852
Medlemskap
2024
Hej, jag funderar på att installera en fast LPG-tank och har kollat runt lite i Sverige. Priset för en installation ligger runt 10.000.
Nu undrar jag om någon här har fått installerat sin fasta tank i Tyskland? Hörde någonstans att det skulle va billigare och då jag kommer köra genom Tyskland i höst så tänkte jag att det kanske var en ide'
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Det beror helt och hållet på vilken/vilka tank/tankar du har tänkt dig!!
Jag fick satt dit (i garaget) en fast 110-liters tank hos Wynen Gas i Viersen (Tyskland) för fem år sedan. Det kostade 21 K.
En annan variant (som oftast installeras här i Sverige) är två lösa aluminiumtuber som spänns fast med "stålband" och kallas då fast tank/tankar.Wynen.JPG
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Hej, jag funderar på att installera en fast LPG-tank och har kollat runt lite i Sverige. Priset för en installation ligger runt 10.000.
Nu undrar jag om någon här har fått installerat sin fasta tank i Tyskland? Hörde någonstans att det skulle va billigare och då jag kommer köra genom Tyskland i höst så tänkte jag att det kanske var en ide'
Hej
Jag köpte alugas tub P11 kostade 4200kr+ gasslangar med kopplingar ca 2000kr och gjorde arbetet själv inte speciellt svårt och då sparar du ca 4000kr
Lycka till
Johnny
 
Senast ändrad:

Passion2026

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
36852
Medlemskap
2024
Det beror helt och hållet på vilken/vilka tank/tankar du har tänkt dig!!
Jag fick satt dit (i garaget) en fast 110-liters tank hos Wynen Gas i Viersen (Tyskland) för fem år sedan. Det kostade 21 K.
En annan variant (som oftast installeras här i Sverige) är två lösa aluminiumtuber som spänns fast med "stålband" och kallas då fast tank/tankar.Visa bilaga 229872
Det förstår jag, tänkte mest om det överlag är billigare i Tyskland.
Jag tänker mig 1 st P11 med tankning utifrån och det är det jag fått pris på, 10300.-
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hej
Jag köpte alugas tub P11 kostade 4200kr+ gasslangar med kopplingar ca 2000kr och gjorde arbetet själv inte speciellt svårt och då sparar du ca 4000kr
Lycka till
Johnny

Detta låter som ett rimligt pris.

Det förstår jag, tänkte mest om det överlag är billigare i Tyskland.
Jag tänker mig 1 st P11 med tankning utifrån och det är det jag fått pris på, 10300.-
En erfaren mekaniker gör din installation på ca 2 timmar.

Sedan kan du räkna själv...

Pålle
 

Samter

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Täby
HBK-Nr
36219
Medlemskap
2024
V försöker få en fast lpg flaska installerad i Sverige innan vi åker. Jag har hittat ställen som gör det, men en gasolfirma sa att dom inte gör det eftersom det är olagligt!
Citerar deras svar:
”Det är så att LPG är inte någon energiskatt på eftersom det är en drivmedel å debiteras utan denna skatt.
Därför är det olaglig att fylla dessa flaskor som du ska ha till värme å spis med LPG.
I till exempel Spanien så är det 300 euro om du bli på kommen
Detta är något som inom kort kommer att bli en större koll på.”

Är det någon som vet mer om detta?
Isåfall installerar vi inte någon fast Lpg flaska!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Är det någon som vet mer om detta?
Jo, såhär är det:
1693904738292.png
Skillnaden i skattesats är ca 65 öre per liter.

Det finns inget som säger att det är olagligt att tanka tuber eller tankar, självklart inte.

Det handlar bara om att den som säljer gasen applicerar rätt skattesats på det han säljer.
Jämför med att en affär skulle sälja momsfritt.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jo, såhär är det:
Visa bilaga 230122
Skillnaden i skattesats är ca 65 öre per liter.

Det finns inget som säger att det är olagligt att tanka tuber eller tankar, självklart inte.

Det handlar bara om att den som säljer gasen applicerar rätt skattesats på det han säljer.
Jämför med att en affär skulle sälja momsfritt.
Det är intressant.
Även om jag får betala den extra skatten, så är tankflaskan så smidig att använda, så jag skulle fortsätta att tanka lpg.
 

Samter

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Täby
HBK-Nr
36219
Medlemskap
2024
Beställde från Tyskland ca 600euro, då var det även med tank mätare för Blåtand. Plus en liten väska med adaptrar för Europa. Tog mig max 90minuter att installera. Sen var det bara att tanka fullt

Men som sagt är man inte säker i sin roll som mekaniker och gasol. Lämna det till dom som kan
Var beställde du den ifrån?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I Tidningen Husbil & Husvagn nr 9/23 finns en artikel som beskriver hur man kan montera en fast LPG-flaska själv.
Det ser inte svårt ut.
De valde en Alugasflaska.
Det är inte svårt,tidningen hoppar dock över en del av installation,tex. hur man monterar filter,att det krävs adapter alternativt en ny slang till regulatorn.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Filter har inte med LPG-flaskan att göra, det har med regulatorn att göra. (Är till och med ett krav för att garantin på regulatorn ska gälla.) Således utanför ämnet för artikeln.

Pålle
Eftersom man gjorde en komplett installation,varför då inte visa allt? Avsikten med den här typ av artiklar är ju att underlätta amatörer, den glada amatören får inte ihop kopplingarna för det saknas en del, sedan pajar regulatorn för filter saknas , det gäller nog att se helheten.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Hur en montering av det slag som beskrivs i artikeln i detalj görs, är delvis beroende på hur originalmontaget i fordonet ser ut. Tror inte det är möjligt att i en artikel täcka in alla möjliga (och omöjliga) alternativ.

Pålle
 
Toppen