• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast i sanden....

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Har haft det tvivelaktiga nöjet att köra fast i lös sand med vår husbil. Detta inträffade under vår Gotlandssemester i augusti. Vi svängde in på ett gräsbevuxet parti som visade sig ligga på lös sand. Med hjälp av en medhavd spade och ett antal hjälpsamma medmänniskor lyckades vi ta oss loss men tyvärr med ett antal ``sår´´ i marken efter oss.
Nu till min fråga: Har sett att det finns sk.slirmattor att köpa i tillbehörskataloger. Finns det någon som har erfarenhet av dessa??
Hälsningar
ORVAR
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Fast i sanden....

Vi har också slirmattor, ett par till husbilen (Biltemas) och ett par till fyrhjulsdrivna bilen köpt i Göteborg på Micro bildelar. Dessa har använts sommar som vinter! Vi har nyttjat och vi har även hjälpt andra bilister... Mycket bra tar ingen plats!
icon7.gif
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Fast i sanden....

Vi har också inköpta på biltema. Senast i helgen hjälpte vi någar killar som försökte köra på stranden. De kom loss sedan de fått hjälp av os
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Fast i sanden....

Så bra att du kom loss.

Hoppas att du inte körde fast på ett ställe där du inte fick köra. Det är noggrant med terrängkörningslagen här på Gotland. Myndigheterna är sura på oss husbilsåkare så vi vill gärna att alla som gästar oss följer alla regler.

Vi har också slirmattor. De har hjälpt till på campingplatser i b.la Frankrike då regnet gjort gräsmattorna hala. Skaffa sådana, du kommer tyvärr troligen få nytta av dem om du kör framhjulsdrivet.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fast i sanden....

Jo dom är nog bra men sen är det enklare och backa sig loss med en framhjulsdriven bil , det är ingen antispinn på bilen ?

Att köpa slirmattor till en 4wd bil fattar jag inte meningen med för jag har kört quattro i över 10 år och det man får se upp med när man kör i snö är att man har en del kyl och kanske mjuka plastbitar i fram annars så har jag kört med snö upp till huven men då skall man heller inte ha en bil som är sänkt så man blir hängande på chassiet .
ex: YouTube - Deep Snow Driving, Dave Knight

Är det lera så är det ju en annan sak då är dom kanske bra att ha om man nu inte har diffspärrar .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Fast i sanden....

Jag har dragit loss sk. fyrhjulsdriven Volvo och flera andra bl.a på en Elmiamässa nere vid slänten. Fyrhjulsdrivet har jag kört sen 1985 och har ej haft större problem med fastkörningar varken vintrarna hemma i Norrbotten eller här i mellansverige. Slirmatta har jag haft i mina bilar sen 1957 så nytta har dom gjort! Bl.a fanns slirmatta med vid rallytävlingarna....
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fast i sanden....

Då var det förmodligen en Volvo med viscokoppling och den var ju allt annat än bra för det är ju stor skillnad på dom olika konstruktionerna när det gäller 4 wd bilarna .

Men men slirmattorna kan nog vara bra synd bara att dom är så korta .

Kan undra hur det verkar med autosocks om man skulle slira som ovan skrev på gräs som ligger på lös sand : Autosock ...brings you home!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Fast i sanden....

Hej Bengt-Åke,
frågan är väl hur tusan man får på sockorna på hjulen när man väl sitter fast i sanden?
V-backen
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fast i sanden....

Man får väl göra som på vintern att man trär på 3/4 dela och sedan får man göra en LÅNGSAM rotering på hjulet antingen backa eller köra framåt 1/2 däckvarv sen om det spinner så bör ju sockan åka med .

Detta är ju då under förutsättning att man inte skjunkit ex. 1dm för då går det nog inte .
 
Senast ändrad:
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Fast i sanden....

Hej vi hade användning av våra slirmattor när vi var på Elmiamässan förra året. Det var så vått där vi skulle stå så vi kunde inte flytta bilen utan att fasna, då hade vi nytta vam slirmattorna. Ha en bra dag.
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Fast i sanden.... Kom loss med snökedjor ?

Hej! Vi träffade på ett par med större husbil när vi befann oss i Berg som varmt rekomenderade att ha snökedjor med vid fastkörning i ex sand,kanske inte helt fel men vi har inte erfarenheten själva. Någon medlem har kanske hört något om detta:rolleyes: Ha det så bra alla i HBK
MVH Birgitta & Pehr
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Fast i sanden....

Hej på Er!
Vi träffade en hjälpsam person som bodde i anslutning till nämnda plats och han berättade att man hade kontaktat Länsstyrelsen för att få upp skyltar med parkeringsförbud! Platsen ligger i Djupvik innanför Karlsöarna och är en fantastiskt vacker plats (som de flesta platser på Gotland!) där man gärna stannat över natt.
ORVAR
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Fast i sanden....

Om ni kor i los torr sand ,stranden eller en vag som det har blast upp sand pa sa slapp ut luft i dacken. Da grappar dom ordentligt och slirar inte. sedean ar det bara att pumpa i luft igen.
Detta ar mycket vanligt i Cadiz dar sanden blaser upp pa vagarna; manga utlanningar som ej vet detta dom sitter fast dar tills nagon vanlig manniska talar om hur man skall gora.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Fast i sanden....

Jag hittade en broschyr på Elmia-mässan över en produkt som tydligen kan användas på flera olika sätt.
Den heter UNIKO och kan bl.a. användas som hjulkil och slirmatta. Den kanske kan vara något när man kör fast i sanden eller på andra ställen.
Är det någon som har erfarenheter beträffande UNIKO?
V-backen ;)
 
Toppen