• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fartkameror

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fartkameror

Har läst någonstans att man skall börja synka vissa kameror så att man mäter hastigheten på sträckan mellan kamerorna, så då gäller nog tomtemasken för att slippa bli igenkänt.:)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Har läst någonstans att man skall börja synka vissa kameror så att man mäter hastigheten på sträckan mellan kamerorna, så då gäller nog tomtemasken för att slippa bli igenkänt.:)

Norrmännen har praktiserat detta på några ställen sedan många år, tex norr om Lillehammer.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den streknings ATK som inbringer mest penger er i tunellen under Oslofjorden ved Drøbak. Det foretas i praksis 3 målninger: hastighet ved de to målepunktene og tiden mellom de to. Gir en av disse en ulovlig hastighet så kommer boten autmatisk. Alle streknings ATK er i drift 24/365 - samme gjelder i dag svært mange fotobokser i Norge. Alle data sendes til sentral behandling hele tiden fra disse boksene. Det eldre utstyret benyttes fortsatt i endel bokser som ikke er oppgradert, her står kamera ute i en kortere tid før det tas inn og tømmes samtidig som batteriene lades.

De aller eldste boksene hadde kamera som produserte bilder på 135 film og hastigheten preget inn på bildet. Første norske ATK ble satt i prøvedrift i 1980 - den gangen med en radar. Kort tid etter ble de første målepunkter med nedfreset føleslynger laget og ATK ble ombygget for dette.

Det skal være omlag 10 streknings-ATK oppsett, kortest er den under Oslofjorden - kun noen få hundre meter. Den lengste er på flere kilometer :D

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Bennie.
Märkligt att min Cobra-varnare bara skulle ge utslag ibland? Dom gånger man passerar över hastighetsgräns är det mycket sällan man får flash = kamera är igång, lätt och se om kameran är igång då blixten alltid går när bild tas. Dom utan "radar-varning" flashar aldrig. Med detta tolkar jag att absoluta majoriteten av kamerorna inte är igång. Och som du noterat får man radar-varning ofta mycket tidigt på kameror som är igång = flera hunda meter innan.
Mvh Philip

Hej Philip
Jag skrev ju så här:

Det där med 1 av 20/30 är igång stämmer dåligt. Jag vet för jag har en ovan nämnda radar/laser-varnare (Cobra). Vill nog påstå att 99% av kamerorna är igång & registrerar (samlar statistik för att se vilka vägar där kamerorna behöver vara aktiverade) men att endast ett fåtal tar bilder. Är det free space mellan radarvarnaren & kameran/laserpistolen så skriker den på 400-500 meters håll.

Min varnare skriker på nästan alla kameror vilket jag tolkar som att dom mäter eftersom varnaren ger utslag vilket den inte gör när inga kameror är i närheten. Den tar inte bara laser & radar utan även IR (automatiska dörröppnare) mm. Jag vet inte vilken modell du har men om den inte varnar så är det något som är fel. Jag bor i Dalsland ovanför Vänersborg & här är det nerlusat med kameror & varnaren indikerar på alla.

Bennie

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Det finns ett enkelt men genialt sätt att undvika att bli fotad av en fartkamera... håll dig till den hastighetsbegränsning som råder. Då är man safe :wink:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det är väl inget som säger att man kör för fort för att man har en sådan här manick. När man följer trafikrytmen så är det väldigt lätt att komma några km/tim över hastighetsbegränsningen & i ett sådant fall när man närmar sig en kamera påminner den om att kolla mätaren så att man håller lagstadgad hastighet.:wink:

Bennie

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Har sett att det finns " rullgardiner" för nummer skylten. Ett lätt tryck på knappen så döljs numret. såg det här i Göteborg när en bil framför körde igenom en betalstation, så den kan även användas till fartkameror. Men jag tror den är olaglig att ha. Hitta den på biltull punkt nu , men just i dag så ligger sidan nere ...

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Känns lite overkill att bygga om bilen för att slippa bli fotad.

Om man nu måste åka för fort kör man med solskyddet nere eller åker motorcykel.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Det finns en typ av klarlack man sprejar på NR skylten så syns den inte på fotot Vissa säker att den funkar kanon andra säker att det är bluff .Teoretiskt borde det funka .Det blir som en reflex .Någon som provat

F

F.d. 29925

Guest

Det finns en typ av klarlack man sprejar på NR skylten så syns den inte på fotot Vissa säker att den funkar kanon andra säker att det är bluff .Teoretiskt borde det funka .Det blir som en reflex .Någon som provat

Finns att bilda sig en egen uppfattning på Albedo100 | Reflective Sprays, men den enklaste vägen är att programmera navigatorn till att undvika betalväger. (kan bli problem om helger är undantagna)

F

F.d. 50069

Guest

Även om man kör hyfsat så är det precis som Värmlänningen Decker skriver lätt att missa en hastighetsändring i denna hastighetsflora som finns lite här och där!

Det är bättre att göra som en klubbkompis gjorde i sommras som vi åkte bakom ett stycke söder om Kalmar .........
Han hade 70km/tim överallt, oavsett vad som stod på skyltarna:rolleyes:

Smart som tusan:D
För vi körde enl. hastighetsreglerna och våran snittfart var exakt den samma, he he.
Fast den andra HBK husbilen fick nog en bättre bränslekonomi!!, än oss som fick anpassa farten efter gällande regler.

Sen har vi den andra gruppen som ställer till det för andra trafikanter, nämnligen de som slänger på en tvärnit vid varje kamera, hujeda mej!

Jag tror att jag gillar genomsnittsföraren bättre iaf av dessa två exempel

Anders med kepsen

Toppen