• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fartkameror

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Funderar över varför det inte finns några reflexer på själva fartkameran. Alla vägmärken m.m. har reflexer, men inte fartkameror. Trots allt så har det varnats för kameran med en reflexförsedd skylt. Är det någon som har en "vettig" förklaring? Hälsningar Göran Hellman

F

F.d. 55521

Guest
Sv: Fartkameror

Fartkameran tar bilden när man är på 14 meters avstånd.

M&J-H

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2025

Ja, nu förstår jag 14 meter det är där alla bromsljus tänds, detta måst vara för att bilden skall bli bra...:twitcy::twitcy:

Janne

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De norske klarer langt over 300 kmh, det ble testet av en bilist som ble tatt i 350 kmh. Og de kamera som er i bruk i dag fotograferer en serie med bilder også før målepunktet. Det brukes ikke radar i disse ATK boksene, men målesløyfer nedfrest i vegbanen. Disse sløyfene er teknisk slik at en kan skille på bilenes masse og lengde, dette gjøres ved å måle pulsenes høyde og bredde. Farten beregnes ut fra tiden mellom starten på pulsen i to sløyfer med kjent avstand. Under uttesting av teknologien brukte vi kontinuerlig videoovervåkning av endel målepunkter og analog datafangst synkronisert med videoen. Merkelig det er over 30 år siden vi holdt på med denne utviklingen i regi av vegdirektoratet i Norge ;-) Allerede den gangen beregnet vi at ved hastighet over 400 kmh så måtte vi sette hastigheten til just det over 400. Dette grunnet tiden mellom starten på pulsen ble så kort at hastighet mellom 400 og 600 ble målt likt. Med raskere tidsmålere så skulle en i dag kunne måle rett ved ennå høyere hastigheter enn det vi kom frem til teoretisk.

I

Iveco 35

Guest

Finns tydligen en spray att spraya på nummerskylten säljs tydligen från någon i Norge,någon som testat?
Olle.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vad jag vet så fungerade den sprayen endast på dom gamla plastskyltarna.
Man kan se bilar idag som har väldigt gulaaktiga skyltar (inte taxiskyltar) det är dom som är sprayade.

F

F.d. 29989

Guest

Svårt att klara med HB:n, möjligen med en plåtis med 500 hk Porsche motor jag läste i senaste Husbilen Test. Annars är det enklaste är fälla ner solskyddet, alt ha på sig gubbkeps och solglasögon eller enkelt hålla handen för ansikte, det räcker. Radarvarnare funkar också, där får man koll på att c:a 1 av 20/30 är igång, resten är off. Märkligt att inte ha fler/alla igång, bilderna hamnar i en server för senare granskning. Personalbrist eller?

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Svårt att klara med HB:n, möjligen med en plåtis med 500 hk Porsche motor jag läste i senaste Husbilen Test. Annars är det enklaste är fälla ner solskyddet, alt ha på sig gubbkeps och solglasögon eller enkelt hålla handen för ansikte, det räcker. Radarvarnare funkar också, där får man koll på att c:a 1 av 20/30 är igång, resten är off. Märkligt att inte ha fler/alla igång, bilderna hamnar i en server för senare granskning. Personalbrist eller?

Det där med 1 av 20/30 är igång stämmer dåligt. Jag vet för jag har en ovan nämnda radar/laser-varnare (Cobra). Vill nog påstå att 99% av kamerorna är igång & registrerar (samlar statistik för att se vilka vägar där kamerorna behöver vara aktiverade) men att endast ett fåtal tar bilder. Är det free space mellan radarvarnaren & kameran/laserpistolen så skriker den på 400-500 meters håll.

Bennie

F

F.d. 29989

Guest

Det där med 1 av 20/30 är igång stämmer dåligt. Jag vet för jag har en ovan nämnda radar/laser-varnare (Cobra). Vill nog påstå att 99% av kamerorna är igång & registrerar (samlar statistik för att se vilka vägar där kamerorna behöver vara aktiverade) men att endast ett fåtal tar bilder. Är det free space mellan radarvarnaren & kameran/laserpistolen så skriker den på 400-500 meters håll.

Bennie

Bennie.
Märkligt att min Cobra-varnare bara skulle ge utslag ibland? Dom gånger man passerar över hastighetsgräns är det mycket sällan man får flash = kamera är igång, lätt och se om kameran är igång då blixten alltid går när bild tas. Dom utan "radar-varning" flashar aldrig. Med detta tolkar jag att absoluta majoriteten av kamerorna inte är igång. Och som du noterat får man radar-varning ofta mycket tidigt på kameror som är igång = flera hunda meter innan.
Mvh Philip

Toppen